51 607 läst · 256 svar
52k läst
256 svar
Granne blockerar delar av vägen, problem för utryckningsfordon?
Jag tänker mer att cyklister får se sig för. Kör de på en blomlåda med reflexer på så lär de köra på barn också…C cotillion skrev:Kontakta kommunen och kolla om de gett tillstånd för lådan. En del mindre smarta kommuner tillåter fortfarande medborgare att ställa ut lådor på vissa gator, då med rätt hårda förhållningsregler som aldrig följs.
Det har lett till massor av tillbud och skadade cyklister vilket gör att många avslutat dylika projekt.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 379 inlägg
Jag vet bara en gata i närheten där det fortfarande finns, problemet där är snarare att boende parkerar för nära så det blir nästan omöjligt att mötas...
Jag cyklade på i en blomlåda i hög hastighet en sen lördagskväll för länge sen när jag var ung och ouppmärksam som slutade med 3 stygn för att lappa ihop en uppfläkt näsa. Läkaren på akuten var mycket skeptisk till min historia
Det var ju tur att det inte var ett barn du körde på, så det var ju ingen oskyldig som skadades.F Freddedan skrev:
Blomlådan då? Det är skrämmande att ingen frågar hur det gick med den....Nissens skrev:
Dagens empati....
Det är ett jäkla tjat om cyklister men de verkar som flock behöva fler naturliga fiender så att de inte tar över biotoper där andra saker vill vistas
Nja, nu var det ju en cyklist som gnälkde över att han körde på något och han skadade sig. Det var en väldans tur att det inte var något levande han körde på...Appendix skrev:
Redigerat:
Cyklar man in i en blomlåda ska man nog vara glad att det inte gick värre, låter som min polare som blev stoppad av polisen en bra bit utanför Uppsala, visade sig att han cyklade mot trafiken utan lyse mitt i natten och när de fråga honom vart han skulle så upplyste de honom om att han dessutom cyklat ut åt fel håll ur stan och hade säkert kommit halvvägs till Gävle innan han blivit nykter nog för att inse sitt misstag. En blomlåda som blockerat hans framfart någonstans i Centrum hade nog varit att föredra även om det nu slutat väl och blev piketbuss lift tillbaka till stan och en del böter.
Be grannen markera ut blomlådan med reflexer om det inte finns och tacka hen för ett fint jobb. Villakvarter är fan som flugpapper för blyfötter. Man har ju ofta noll sikt pga häckar och hus osv och det är barn, djur och vuxna som klipper gräset med hörlurarna på som kan va ouppmärksamma på trafiken. Bra att tvinga folk att köra försiktigt tycker jag. Men du verkar va av en annan åsikt? Eller är det bara för utryckningsfordonen du är rädd? Så länge inte blomlådan innehåller explosiva ämnen eller är en betongsugga i förklädnad så är det nog relativt lugnt även för en vanlig bil att ta sig förbi, oavsett bredd på bil. Blomlådan makar ju på sig när man kör på den, eller?
Steg 1 är ju att prata med grannen, men om det av någon anledning inte ger resultat så: Antingen ringer du trafikavdelningen, men i just Huddinge kommun där jag också bor finns appen ”Huddinge felanmälan”, lägg en felanmälan gällande framkomlighet där så kollar kommunen på det.
hade inte motsatt mig blomlådor på vår gata dock, folk kör lite väl fort och så länge ett eventuellt utryckningsfordon (som förmodligen kommer förbi ändå) kan knuffa den ser jag inget problem.
hade inte motsatt mig blomlådor på vår gata dock, folk kör lite väl fort och så länge ett eventuellt utryckningsfordon (som förmodligen kommer förbi ändå) kan knuffa den ser jag inget problem.
Jag har inte ens körkort... Dessutom åker mitt hushåll aldrig den vägen (finns bara villor vi aldrig behöver nå). Så nä.Nissens skrev:
Är du på riktigt oroad över en blomlåda, eller är du en av dem som vill köra fort igenom ett område där det tex leker barn?
Vår granne satte upp några blomlådor för några år sedan när de hade småbarn. De enda som var upprörda över blomlådorna var just de som inte hade vett att köra sakta genom området…
Eftersom jag redan körde försiktigt sedan tidigare och hade en bil försedd med ratt så var det inga problem för mig. Räddningstjänsten bryr sig inte heller.
Det är så tajt att det är få bilar som åker snabbt förbi.
Jag är en av surmupparna, trots att jag inte kör fortare på vägen med hinder än vad hastighetsbegränsningen säger. Längre bort i mitt område, på den väg jag måste ta för att komma hem eller hemifrån, är det ett par som bestämt sig för att det är krypfart som gäller (trots att hastighetsbegränsningen säger 30 och vägen är så dålig att de naturliga farthindren faktiskt gör att man inte kan/vill köra fortare). De har tidigare ställt ut blomlådor så tight att det är otroligt knöligt att manövrera sig igenom, och förutom det kastat ut barncyklar och annat som ytterligare hinder. De fick tillsägelse av kommunen att ta bort lådorna - då började de parkera efter vägen istället. Det skymmer sikten rejält, och som naturen är beskaffad vid den platsen är det som att be om att någon - oavsett hur försiktigt de kör - ska köra på ett framspringande barn eller djur. Helt otroligt puckat om du frågar mig! Det ”lustiga” i mitt fall är att berörd familj har tonårsbarn, så om något barn skulle bli påkört pga deras ogenomtänkta parkeringar så är det sannolikt inte deras barn… Som lök på laxen är det precis vid en korsning, så det gör trafiksituationen än mindre säker.Nissens skrev:
Är du på riktigt oroad över en blomlåda, eller är du en av dem som vill köra fort igenom ett område där det tex leker barn?
Vår granne satte upp några blomlådor för några år sedan när de hade småbarn. De enda som var upprörda över blomlådorna var just de som inte hade vett att köra sakta genom området…
Eftersom jag redan körde försiktigt sedan tidigare och hade en bil försedd med ratt så var det inga problem för mig. Räddningstjänsten bryr sig inte heller.
Så nej, ibland anser jag att det faktiskt är befogat att vara missnöjd med farthinder och dess placering.
Antagligen bor Schumacher längs din väg. Ingen ställer ut blomlådor för att det är skoj.
Vid oss eldar Bmwarna och vissa av suvarna förbi i 70knyck på "genomfartsvägen" trots att skolbarnen som bor i angränsande området ofta behöver korsa den (som är en 30 sträcka) för att komma hem.
Jag har ingen utfart mot den vägen så jag är lite osäker om jag kan ställa dit lådor.
Vid oss eldar Bmwarna och vissa av suvarna förbi i 70knyck på "genomfartsvägen" trots att skolbarnen som bor i angränsande området ofta behöver korsa den (som är en 30 sträcka) för att komma hem.
Jag har ingen utfart mot den vägen så jag är lite osäker om jag kan ställa dit lådor.