Tänkte byta ut trycke/lås på altandörren till ett Yale-kodlås. Men har ingen aning om hur man får loss det gamla handtaget. Inga skruvar på insidan. Skruvarna på utsidan lossar bara handtaget på utsidan. Är låset skruvat från insidan? Jag har skruvat bort varenda synlig skruv utan att kunna dela dörren, den verkar vara i ett stycke. Någon som har nån idé?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 180 inlägg
Välkommen till forumet.Michael Thoor skrev:
Tänkte byta ut trycke/lås på altandörren till ett Yale-kodlås. Men har ingen aning om hur man får loss det gamla handtaget. Inga skruvar på insidan. Skruvarna på utsidan lossar bara handtaget på utsidan. Är låset skruvat från insidan? Jag har skruvat bort varenda synlig skruv utan att kunna dela dörren, den verkar vara i ett stycke. Någon som har nån idé?
Vad är det för skruvar som håller det utvändiga handtaget? Är det träskruv, eller gängade? Hur långa är dom? Jag skulle gissat att de skruvarna går genom hela dörren in i det invändiga och håller det, men dom är inte så långa alltså?
Följer det med en fyrkantig pinne när du tar bort det utvändiga handtaget? Hur lång är den i så fall?
Sitter det något längst ner i det invändiga handtaget? En skruv eller blindmutter, eller ingenting?