I vissa kommuner verkar det dock mer användas som verktyg av aktivister som ogillar att det används till gräsmattor, pooler etc alls. Pratat med personal på vattenverk i kommuner med bevattningsförbud, som säger att det inte finns någon som helst vattenbrist i deras källor. Men att tjänstemän som inte är insatta har infört bevattningsförbud ändå.S sk007 skrev:
På de flesta ställena är det nog mer förankrat i verkligheten, synnerhet Gotland och så, men det verkar gå lite som en trend som ska genomföras ibland, oavsett hur verkligheten ser ut.
Antar att man även tittar på historiska data för hur våren har varit och mängden nederbörd och vad man kan tänkas ha för nivåer i grundvatten senare i sommar om man räknar med en varm sommar. Bättre att vara försiktig nu än törstig senare. Alla poolägare drar väl igång sässongen också. Där med inte sagt att jag inte unnar någon med nysådd gräsmatta att givetvis få vattna den så den tar sig. Men de som har etablerade mattor har ju inte något jättebehov av att vattna redan.
Jag har hört från kommunalt håll att det accepteras att man vattnar för att etablera en gräsmatta. Men inte för att hålla en etablerad gräsmatta grön. Men det kan nog vara olika i olika kommuner.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Jag vet inte vad som gäller i just de kommunerna men det är inte bara källan till vattnet som ska räcka till utan vattenverket ska hinna med och rena det också, vilket kan vara svårt när förbrukningen ökar under sommaren. I Stockholm har det just gått ut en rekommendation om att hålla nere förbrukningen, t.ex. ta in en tankbil för att fylla polen i stället för att använda tappvattnet, och det är ju inte för att vattnet i Mälaren håller på och tar slut utan för att det blir problem med att hinna rena Mälarvattnet i tillräckligt fort (man håller på och bygger ett nytt vattenverk).engs skrev:
Jag har fått börja fylla en IBC med vatten från brunnen, alla tre med regnvatten har tagit slut och en gång från brunnen också.pacman42 skrev:
Brunnen klarar av att fylla tillbaks en kubik på ett dygn, tack och lov.
Här har inte fallit en droppe på flera månader