Byggahus.se
engs engs skrev:
Bor i en vanlig villa med grannar runt om. Eller ja, allmänning åt ett håll men kommunen klipper där också.
Dvs vi har inte skog, åker eller så som direkt granne.

Gräset hålls efter av robot och så. Dvs Inget högt gräs.

Ändå åker vi på fästingbett nån gång då och då, även när vi bara varit i trädgården.

Djurliv har vi lite av trots villaöken, gannkatterna verkar gilla vår tomt (vi gillar dem också). Igelkottar, harar,
mycket fåglar etc. Rådjur finns i närheten men har inte sett spår av de på vår tomt. Inget av dessa vill vi skrämma bort (möjligen rådjuren då om de nu skulle komma dit).

Tvärtom skulle jag vilja testa med lite ”ängsmark” eller så nånstans men detta med fästingarna gör att jag drar mig för det.
Var kan fästingarna komma från och kan man göra något åt det?
*
Vi får inte vara djurrasister.
Det är synd om fästingarna. Jag tror inte de små liven är giftiga i sig utan själva är smittade av virus som de kan överföra till människor när vi tränger in deras habitat. De kanske lider lika mycket som människor. Vi måste erbjuda fristad åt dem och skapa förutsättningar så de kan integreras.
*

Redigerat:
engs engs skrev:
Bor i en vanlig villa med grannar runt om. Eller ja, allmänning åt ett håll men kommunen klipper där också.

Ändå åker vi på fästingbett nån gång då och då, även när vi bara varit i trädgården.

Djurliv har vi lite av trots villaöken, gannkatterna verkar gilla vår tomt (vi gillar dem också). Igelkottar, harar, mycket fåglar etc. Rådjur finns i närheten men har inte sett spår av de på vår tomt. Inget av dessa vill vi skrämma bort (möjligen rådjuren då om de nu skulle komma dit).

Tvärtom skulle jag vilja testa med lite ”ängsmark” eller så nånstans men detta med fästingarna gör att jag drar mig för det.

Största spridningen av fästingar sker via rådjur. Bodde i Stockholm närkommun och där hade vi massor av rådjur, även inne i trädgårdarna och följaktigt fick jag och hunden samt katterna varje år fästingbett. Hunden och katterna kan man skydda men själv var det att kolla kroppen och vaccinera sig. Nu bor jag i Västernorrland här finns lite med rådjur och så fästingar. Även små djur som möss, sorkar, råttor och harar eller kaniner hjälper till med spridningen. I viss mån fåglar. Nu skall sticka ut hakan och säger att mer varg, lo & räv så mindre med fästingar! Tyvärr är det så att få bort rådjuren och fästingarna kommer att minska övertid.

• Gilla
marmi
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, så är det tyvärr, vissa personer är de väldigt förtjusta i. När svärfar var i livet så kunde han sitta ute och ta en öl i trädgården med sina vänner och det var alldeles svart runt dem av mygg, men de verkade klara sig utan bett. Han fick aldrig några fästingbett när han hälsade på hos oss. Svågern däremot, han har fästingar på sig varenda gång han har varit ute en sväng här på västkusten.
Här står det en del om vad det kan bero på att mygg gillar resp. ogillar vissa personer:
Unikt experiment: Därför är du en myggmagnet
Myggor dras till doften av karboxylsyror. Det är ett ämne som tillverkas av hudens bakterier och utsöndras när du svettas ordentligt. Myggorna attraherades mest av den försökspersons lukt som innehöll störst andel karboxylsyror.
Den innehöll ämnet eucalyptol och myggorna ratade nästan helt och hållet den personens lukt. Eucalyptol produceras i växter som bland annat salvia och forskarna tror därför att personen har fått i sig ämnet genom sina matvanor.

BirgitS BirgitS skrev:
Här står det en del om vad det kan bero på att mygg gillar resp. ogillar vissa personer:
Unikt experiment: Därför är du en myggmagnet
*
En person som vandrade i fjällen på sina semestrar sa att han smorde in sig med persilja för att slippa mygg.
*

hsd
Lär funka med vitlök

engs engs skrev:

Djurliv har vi lite av trots villaöken, gannkatterna verkar gilla vår tomt (vi gillar dem också). Igelkottar, harar, mycket fåglar etc. Rådjur finns i närheten men har inte sett spår av de på vår tomt. Inget av dessa vill vi skrämma bort (möjligen rådjuren då om de nu skulle komma dit).

seriöst jag hade problem för några år sen sen köpte jag en stor flaska jag tror det var i en hästbutik på nätet funkar riktigt bra har inte haft en sen det

M maria01 skrev:
[länk]
Länken fungerar inte

En sprayflaska märkt "ECOGENE" med text "Insecticide radical tous insectes", en liters storlek, röd tryckknapp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.