Byggahus.se
Hej,

jag kommer inte åt för att tejpa isåfall måste jag riva bort all tretex.
Funkar det med fogskum?
På taket har jag tror veriabel ångbroms. Kommer ha ftx ventelation från tidigare självdrag.
Önskar hjälp

• Renovering pågår; vägg med skadad gipsskiva, synliga kablar, isolering och rör, parkettgolv med spill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibelt rör mellan väggar, konstruktion, vit och beige textur, närbild, dolt utrymme, rörledning eller ventilation.
    Skapa konto
  • Väggisolering med synliga kablar och rörsystem, hantverk, konstruktion, delvis avskalade material, installationsarbete pågår.
    Skapa konto
  • Elledningar genom vägg, isolering synlig, oavslutad konstruktion, rörskydd, gröna kopplingar, elektriskt uttag, delvis öppen vägg.
    Skapa konto
Tretex. Då har vi att göra med renovering av lite äldre hus. Jag har hållit på med detta mycket senaste åren och har två lärdomar jag kan delge dig:

1. Tretex har sina användningsområden, men som täckande skiva på väggar är de ett styggt otyg. Riv bort skiten! Du kommer aldrig någonsin få det där tätt med någon form av skum o.dyl. I värsta fall får du det lite halvtätt här och var, vilket bara leder till att du får minskad fuktlast på vissa ställen och ökad fuktlast på andra ställen.

2. Den enskilt största källan till frustration och ånger för mig i mitt renoverande/husägande är att jag i de tidiga skedena alltför ofta "fegat", eller tänkt "äh det funkar", vilket jag sedan fått sota för i alla år när färdiga elinstallationer och tapeter och allt redan är på plats. Det vill säga, mitt största misstag har varit att jag rivit för lite. Gör ditt framtida jag en stor, stor tjänst och riv ned till reglarna och gör allt rätt från början, på med tät och fin isolering, plast, OSB och gips. Låt det ta så mycket längre, låt det kosta 10-20k extra, låt det bli så mycket slitigare. För tro mig, de timmarna och tusenlapparna och slitet kommre du vara tacksam för resten av tiden du bor i huset.

Jämför detta mot scenariot där du gör en taskig halvmesyr med osnyggt resultat där du dessutom får otäta väggar och usel verkningsgrad på din FTX och ökad risk för fukt/mögelproblem.

• Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.. jag vet det och känner kanske lite så själv. Men att köpa osb till hela huset 140kvm kmr bli dyrt.
Går det att enbart ha gips och skippa osb isf?
Eller är det att inte rekommendera?

torparavgrund torparavgrund skrev:
Tretex. Då har vi att göra med renovering av lite äldre hus. Jag har hållit på med detta mycket senaste åren och har två lärdomar jag kan delge dig:

1. Tretex har sina användningsområden, men som täckande skiva på väggar är de ett styggt
motyg. Riv bort skiten! Du kommer aldrig någonsin få det där tätt med någon form av skum o.dyl. I värsta fall får du det lite halvtätt här och var, vilket bara leder till att du får minskad fuktlast på vissa ställen och ökad fuktlast på andra ställen.

2. Den enskilt största källan till frustration och ånger för mig i mitt renoverande/husägande är att jag i de tidiga skedena alltför ofta "fegat", eller tänkt "äh det funkar", vilket jag sedan fått sota för i alla år när färdiga elinstallationer och tapeter och allt redan är på plats. Det vill säga, mitt största misstag har varit att jag rivit för lite. Gör ditt framtida jag en stor, stor tjänst och riv ned till reglarna och gör allt rätt från början, på med tät och fin isolering, plast, OSB och gips. Låt det ta så mycket längre, låt det kosta 10-20k extra, låt det bli så mycket slitigare. För tro mig, de timmarna och tusenlapparna och slitet kommre du vara tacksam för resten av tiden du bor i huset.

Jämför detta mot scenariot där du gör en taskig halvmesyr med osnyggt resultat där du dessutom får otäta väggar och usel verkningsgrad på din FTX och ökad risk för fukt/mögelproblem.

S
Det är spånskiva, inte tretex.

Men jag håller med. Riv bort skivorna och sätt upp ny gips. Hur hade du tänkt lappa ihop det där annars?

Jag vet inte :(. Funkar det med bara gips och skippa osb?
och sätta ny ångspärr där jag haft sönder de gamla?

S sinuslinus skrev:
Det är spånskiva, inte tretex.

Men jag håller med. Riv bort skivorna och sätt upp ny gips. Hur hade du tänkt lappa ihop det där annars?

G George Omu skrev:
Tack för svar.. jag vet det och känner kanske lite så själv. Men att köpa osb till hela huset 140kvm kmr bli dyrt.
Går det att enbart ha gips och skippa osb isf?
Eller är det att inte rekommendera?
Å andra sidan, måste du göra precis hela huset med en gång? Kommer ni bo i/använda varenda rum samtidigt? Kan vissa få vara som de är så länge? OSB kostar ungefär 95 kr/m2 vägg. Inga stora pengar om man slår ut det på alla år det ska sitta där.

Att bara sätta gips är INTE att rekommendera. Det har inte alls samma hållbarhet och mycket större risk att barn och flyttade möbler slår upp hål i väggarna som är svåra att laga snyggt. Likaså att hänga upp saker på krokar/stativ blir jobbigare för man i princip måste hitta en regel. Skruvar som sitter i bara gips sitter inte i närheten så hårt som om de satt i OSB, och råkar man slita loss en sådan har man igen ett fult hål.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S
Vill du ha osb bakom så kan sätta det där du rivit och sen gipsa hela väggen (över de gamla skivorna).
Har du bara gips är det inte lika enkelt att skruva upp saker, men det är ju bara en liten väggsnutt.

Hade du lagat ett trasigt avgassystem med silvertejp och ståltråd eller bytt? Gör som tidigare nämnt, bort med skiten.

Tack för alla tips.
Jag ska fundera ordentligt. Om jag plastar på spånskivan som ligger där med ångspärr och sedan gips. Det skulle inte vara en bra lösning alls eller?

alt. Blir att ersätta dom områdena med osb och ha kvar spånskiva där jag inte haft nya rör dragningar

G George Omu skrev:
Om jag plastar på spånskivan som ligger där med ångspärr och sedan gips. Det skulle inte vara en bra lösning alls eller?
Nej, inte alls.

Din andra tanke är tyvärr heller inte så bra, eftersom du då får din plast framför din tretex/spånskiva, vilket inte är så det är tänkt att användas.

Som sagt, bättre i såna fall att hitta någon variant där du gör ett rum i taget. Det är ingen katastrof om t.ex bara delar av huset har tätskikt/osb/gips färdigt åt gången, ett-två-tre år hit eller dit gör ingen riktig skillnad där bara det blir gjort till sist.

Tack så mycket. Ska höra med snickare. Jag håller på att total renovera och har överstigit budgeten :)
nu försöker jag få färdig huset men jag spårat för ny el i nästan alla väggar. Men jag gör nog mig själv en tjänst genom att täta ordentligt.
Tack för alla tips

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.