1 267 826 läst · 21 534 svar
1268k läst
21,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 797 inlägg
Jag får ta och klämma på de olika vid tillfälle, det har ju kommit ut en del etron nu.O olsjo skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 4 586 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 4 586 inlägg
O
OMathson
Husägare
· Stockholm
· 2 699 inlägg
OMathson
Husägare
- Stockholm
- 2 699 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 4 586 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 4 586 inlägg
Beror på var man bor. Där jag bor kostar det mellan 25 och 26 kr/ kg vilket motsvarar 17-17,50kr/ liter bensin.O OMathson skrev:
Det var väl regeringen som missade att förnya skattedispensen som gjorde att skatten gick upp. I Tyskland har man subventionerat biogasen på annat sätt så den kostar ungefär hälften mot i Sverige.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Verkligheten överträffar dikten. Idag har de ramlat och slagit sig på riktigt på Ionity. Det är nu Sveriges i särklass dyraste laddning.Fairlane skrev:
Ionity utan respektive med abb kontra Tesla med och utan. Notera att Tesla har högre pris på eftermiddagarna, men även med den höga tariffen är de klart billigare, även för icke-Teslor.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om det är så längre med nya stationer men Ionity tog i från tårna genom att alla laddarna skulle kunna köra full effekt samtidigt. Det gör troligen att de har byggt bra mycket dyrare laddstationer än andra som fördelar en lägre effekt. Oerhört osannolikt att alla bilar skulle toppa på effektkurvan samtidigt.
Är detta annorlunda än Tesla, som det jämförs med ovan, min känsla är att folk tycker det går undan på SCs?W witten skrev:Vet inte om det är så längre med nya stationer men Ionity tog i från tårna genom att alla laddarna skulle kunna köra full effekt samtidigt. Det gör troligen att de har byggt bra mycket dyrare laddstationer än andra som fördelar en lägre effekt. Oerhört osannolikt att alla bilar skulle toppa på effektkurvan samtidigt.
Tack för dina jämförelser, precis som du säger så snabbladdar nog de flesta så sällan att man inte har koll, men efter att ha sett dina siffror så verkar det enklaste vara att hålla sig till Tesla, speciellt om man nu har en sådan.Nötegårdsgubben skrev:
Verkligheten överträffar dikten. Idag har de ramlat och slagit sig på riktigt på Ionity. Det är nu Sveriges i särklass dyraste laddning.
Ionity utan respektive med abb kontra Tesla med och utan. Notera att Tesla har högre pris på eftermiddagarna, men även med den höga tariffen är de klart billigare, även för icke-Teslor.
[bild]
[bild]
[bild]
Man måste köra 18000 mil med en elbil innan man hamnat på 0 för vad batteriet kostar klimatet
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Ja, Tesla har lastbalanserade laddare, så när Ionity har sex laddplatser kan nog Tesla ha 14–18. Och det nog utan att man tänker på att man inte alltid får max.D djac skrev:
Säg att laddarna är på 250 kW, Ionity behöver då en matning på 1,5 MW för sex laddare. Låt oss utgå från det.
Många bilar maxladdar dock under 150 kW och en stor del av tiden laddar de klart under 100 kW. Så säg att Tesla skulle ha tre grupper om fyra laddare som delade på 500 kW. Då skulle varje bil kunna få ut 125 kW samtidigt, vilket är nära max för många, men även om en extremladdande bil på 250 kW skulle vara först till en fyrgrupp skulle de andra tre ha 250 kW kvar att dela på, eller 80 kW var. En kort tid, sen skulle den första bilen vara klar eller minska sin mottagningskspacitet.
Att bygga stora laddstationer utan balansering som Ionity gör verkar väldigt slösaktigt. På något sätt är det säkert billigare, men det är ineffektivt så fort stationen börjar bli full. Det blir kö istället för att tillkommande bilar kan dela på ”restkapaciteten”.