Byggahus.se
O olsjo skrev:
Q4 e-tron är exakt samma bil som ID.4 och Enyaq i grunden. Bara lite lullull som skiljer.

e-tron ”originalet”, numera omdöpt till Q8 e-tron, är en helt annan bil. Lyxigare framförallt, Q4 är rätt tafflig.
Jag får ta och klämma på de olika vid tillfälle, det har ju kommit ut en del etron nu.

S
P Putte 9497 skrev:
Bästa miljövalet man kan göra idag är att köpa en bil som går på 95/98 eller diesel.
Fel.
En begagnad biogasbil är mycket bättre och går dessutom på lokal/ inhemskt producerat bränsle.
95 % mindre klimatpåverkan än fossila bränslen

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
O
S sinuslinus skrev:
Fel.
En begagnad biogasbil är mycket bättre och går dessutom på lokal/ inhemskt producerat bränsle.
95 % mindre klimatpåverkan än fossila bränslen
Tyvärr dyrare än bensin/km numera, pga EU (va det väl?)

S
O OMathson skrev:
Tyvärr dyrare än bensin/km numera, pga EU (va det väl?)
Beror på var man bor. Där jag bor kostar det mellan 25 och 26 kr/ kg vilket motsvarar 17-17,50kr/ liter bensin.

Det var väl regeringen som missade att förnya skattedispensen som gjorde att skatten gick upp. I Tyskland har man subventionerat biogasen på annat sätt så den kostar ungefär hälften mot i Sverige.

Fairlane Fairlane skrev:
Ser låter väl bra? Du betalar den taxa du själv valt? ;)
Verkligheten överträffar dikten. Idag har de ramlat och slagit sig på riktigt på Ionity. Det är nu Sveriges i särklass dyraste laddning.

Ionity utan respektive med abb kontra Tesla med och utan. Notera att Tesla har högre pris på eftermiddagarna, men även med den höga tariffen är de klart billigare, även för icke-Teslor.
Volkswagen.se skärm med laddpriser: AC, DC, IONITY och blockeringstariffer, ingen grundavgift, tre månaders avtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Information om elbilsladdningspriser, abonnemang, och blockeringavgift på svenska.
Skapa konto

Prislista för supercharging-medlemskap och kostnad per kWh för medlemmar respektive icke-medlemmar.
Skapa konto

Vet inte om det är så längre med nya stationer men Ionity tog i från tårna genom att alla laddarna skulle kunna köra full effekt samtidigt. Det gör troligen att de har byggt bra mycket dyrare laddstationer än andra som fördelar en lägre effekt. Oerhört osannolikt att alla bilar skulle toppa på effektkurvan samtidigt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
W witten skrev:
Vet inte om det är så längre med nya stationer men Ionity tog i från tårna genom att alla laddarna skulle kunna köra full effekt samtidigt. Det gör troligen att de har byggt bra mycket dyrare laddstationer än andra som fördelar en lägre effekt. Oerhört osannolikt att alla bilar skulle toppa på effektkurvan samtidigt.
Är detta annorlunda än Tesla, som det jämförs med ovan, min känsla är att folk tycker det går undan på SCs?

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Verkligheten överträffar dikten. Idag har de ramlat och slagit sig på riktigt på Ionity. Det är nu Sveriges i särklass dyraste laddning.

Ionity utan respektive med abb kontra Tesla med och utan. Notera att Tesla har högre pris på eftermiddagarna, men även med den höga tariffen är de klart billigare, även för icke-Teslor.
[bild]
[bild]
[bild]
Tack för dina jämförelser, precis som du säger så snabbladdar nog de flesta så sällan att man inte har koll, men efter att ha sett dina siffror så verkar det enklaste vara att hålla sig till Tesla, speciellt om man nu har en sådan.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Man måste köra 18000 mil med en elbil innan man hamnat på 0 för vad batteriet kostar klimatet

Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Man måste köra 18000 mil med en elbil innan man hamnat på 0 för vad batteriet kostar klimatet
Har du räknat ut det själv?

• Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du räknat ut det själv?
Nä, inte jag men en kompis.

• Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fråga din kompis hur många mil man måste köra innan en avgasbil hamnat på 0 för vad motorn, växellådan, avgassystemet och bränslesystemet kostar klimatet.

• Gilla
  • Haha
Ingenjören och 11 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Är detta annorlunda än Tesla, som det jämförs med ovan, min känsla är att folk tycker det går undan på SCs?
Ja, Tesla har lastbalanserade laddare, så när Ionity har sex laddplatser kan nog Tesla ha 14–18. Och det nog utan att man tänker på att man inte alltid får max.

Säg att laddarna är på 250 kW, Ionity behöver då en matning på 1,5 MW för sex laddare. Låt oss utgå från det.

Många bilar maxladdar dock under 150 kW och en stor del av tiden laddar de klart under 100 kW. Så säg att Tesla skulle ha tre grupper om fyra laddare som delade på 500 kW. Då skulle varje bil kunna få ut 125 kW samtidigt, vilket är nära max för många, men även om en extremladdande bil på 250 kW skulle vara först till en fyrgrupp skulle de andra tre ha 250 kW kvar att dela på, eller 80 kW var. En kort tid, sen skulle den första bilen vara klar eller minska sin mottagningskspacitet.

Att bygga stora laddstationer utan balansering som Ionity gör verkar väldigt slösaktigt. På något sätt är det säkert billigare, men det är ineffektivt så fort stationen börjar bli full. Det blir kö istället för att tillkommande bilar kan dela på ”restkapaciteten”.

• Gilla
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nä, inte jag men en kompis.
Hälsa din kompis att han behöver faktagranska lite mer innan han uttalar sig.

• Gilla
  • Älska
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det vore lite häftigt att ha en vattenkokare på 1,5MW.
En liter vatten kokar efter typ 200 millisekunder. :surprised: :rofl: :cool:
(Jag har inte alls räknat, men jag gissar att det är i häraden millisekunder)

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.