2 099 läst · 26 svar
2k läst
26 svar
Icke godkänt avlopp, 2-kammarsbrunn
Sida 1 av 2
Hej.
Nu är vi sugna på att köpa ett fritidshus på drygt 3200kvm tomt. Läget är ganska högt upp på en kulle och rätt avskilt från andra hus. De som säljer huset känner inte till något om huset eller ”brunnen” (det har varit deras fars sommarhus och han har nu gått bort). Det finns inget rinnande vatten men en brunn. Vi vill gärna ha toalett som man spolar och dusch inne i huset samt vatten i kranen i köket
Vad behöver vi göra gällande avlopp och vatten och vad kan det tänkas kosta?
Nu är vi sugna på att köpa ett fritidshus på drygt 3200kvm tomt. Läget är ganska högt upp på en kulle och rätt avskilt från andra hus. De som säljer huset känner inte till något om huset eller ”brunnen” (det har varit deras fars sommarhus och han har nu gått bort). Det finns inget rinnande vatten men en brunn. Vi vill gärna ha toalett som man spolar och dusch inne i huset samt vatten i kranen i köket
Det kan tänkas kosta en kvartsmille om du ens får göra det för kommunen...H husfrid skrev:Hej.
Va???F fribygg skrev:
Självaste brunnen med infiltration kostar 23000,:. Lägg till säg 5000,: i singel och 5000,: för grävmaskin och föraren. Återstår bygglov och några timmar enkel rördragning. Låt dig inte luras av "proffsen". Att anlägga en 3 kammarbrun är bland det enklaste man kan göra. Att börra för vatten och rördragning beror mycket på omständigheterna, men det kostar absolut inte så mycket som 200 000,:
Redigerat:
Allt beror på vilken lösning kommunen godkänner. Bara för att det är slamavskiljare och infiltration idag är det inte säkert att man får välja det vid en nyinstallation.
Så börja med att prata med kommunen så kan du fundera på lämplig lösning sen.
I övrigt håller jag med om att en ny trekammarbrunn med tillhörande infiltration kostar max 100 000:- installerat och klart.
Kostnaden för rinnande vatten beror på hur mycket jobb det är i huset. Men en borrad brunn och grävning fram till huset borde gå på någonstans runt 75 000:-
Säkert billigare om man gör all grävning på en gång med samma entreprenör.
Så börja med att prata med kommunen så kan du fundera på lämplig lösning sen.
I övrigt håller jag med om att en ny trekammarbrunn med tillhörande infiltration kostar max 100 000:- installerat och klart.
Kostnaden för rinnande vatten beror på hur mycket jobb det är i huset. Men en borrad brunn och grävning fram till huset borde gå på någonstans runt 75 000:-
Säkert billigare om man gör all grävning på en gång med samma entreprenör.
Renoverare
· Uppsala
· 1 601 inlägg
Börja med att leta upp tomten på SGU:s jordartskarta så att du vet vad det är för jordtyp. Sedan läser du på om enskilt avlopp i Naturvårdsverkets guide för små avloppsanläggningar. SGU har även en karta med kända brunnar och var de ligger spelar roll för var anläggningen kan placeras. Du vill inte förorena en dricksvattenbrunn med avloppsvatten.
Jag betalade ungefär 70.000 för ett nytt enskilt avlopp. Då var det genomsläpplig sandjord, långt till grundvattnet och inga kända brunnar i närheten. Spridarrören kunde läggas direkt i marken. Om du har lera eller ont om plats blir det dyrare, eftersom du då antagligen måste göra en upphöjd infiltration. Med 3200 kvadrat tomt lär du inte ha så ont om plats att du behöver ett minireningsverk eller gräva ned moduler.
Du tjänar mycket på att göra vatten och avlopp samtidigt eftersom en stor del av kostnaden är att etablera grävmaskinen, alltså att köra dit den och köra den därifrån.
Jag betalade ungefär 70.000 för ett nytt enskilt avlopp. Då var det genomsläpplig sandjord, långt till grundvattnet och inga kända brunnar i närheten. Spridarrören kunde läggas direkt i marken. Om du har lera eller ont om plats blir det dyrare, eftersom du då antagligen måste göra en upphöjd infiltration. Med 3200 kvadrat tomt lär du inte ha så ont om plats att du behöver ett minireningsverk eller gräva ned moduler.
Du tjänar mycket på att göra vatten och avlopp samtidigt eftersom en stor del av kostnaden är att etablera grävmaskinen, alltså att köra dit den och köra den därifrån.
Kan du @J Vos fixa en sån gräv och grus offert åt mig och kanske till TS?J J Vos skrev:Va???
Självaste brunnen med infiltration kostar 23000,:. Lägg till säg 5000,: i singel och 5000,: för grävmaskin och föraren. Återstår bygglov och några timmar enkel rördragning. Låt dig inte luras av "proffsen". Att anlägga en 3 kammarbrun är bland det enklaste man kan göra. Att börra för vatten och rördragning beror mycket på omständigheterna, men det kostar absolut inte så mycket som 200 000,:
Jag vidhåller att vatten och avlopp kan tänkas kosta en kvartsmille även om infiltrationspaketet kanske kostar 23 tusen som du skriver lär du inte få de 70-100ton grus som går åt för 5000kr och ditt pris(5+5?) på grävare och förare indikerar 1heldag (och ingen grovis)
Jag jobbar inte åt andra. Har tillräckligt att göra ändå. En heldag räcker gott och väl för att gräva ner brunnen och infiltration. Det gjorde det hos mig iaf och det fick grävas 50 meter rör nedför en backe och extra stor och djupt pga markförhållande. Varför anser du att det skulle behövas såpass mycket grus? Mängden grus du anger räcker till ett spridninglager på 160 m2 vilket är till typ 6 hushåll.F fribygg skrev:Kan du @J Vos fixa en sån gräv och grus offert åt mig och kanske till TS?
Jag vidhåller att vatten och avlopp kan tänkas kosta en kvartsmille även om infiltrationspaketet kanske kostar 23 tusen som du skriver lär du inte få de 70-100ton grus som går åt för 5000kr och ditt pris(5+5?) på grävare och förare indikerar 1heldag (och ingen grovis)
De offerter jag sett i år på på markbädd innehåller 76-100ton mtrl.J J Vos skrev:Jag jobbar inte åt andra. Har tillräckligt att göra ändå. En heldag räcker gott och väl för att gräva ner brunnen och infiltration. Det gjorde det hos mig iaf och det fick grävas 50 meter rör nedför en backe och extra stor och djupt pga markförhållande. Varför anser du att det skulle behövas såpass mycket grus? Mängden grus du anger räcker till ett spridninglager på 160 m2 vilket är till typ 6 hushåll.
En enkel infiltration i bra mark må kräva mindre mängd köpt mtrl men jag tror inte att du ens får bil och släp med grus för 5 papp i dag, det dubbla är sannolikare.
Sluta larva dig nu. För bara veckor sedan fick jag betala 3000 för 15 ton singel och du påstår att det nu skulle kosta 10000? Ett tips till dig... Byggmax och Jula är inte billigast på allt =)F fribygg skrev:
Hej igen!
Pratat med kommunen idag som säger att vi måste ha hög skyddsnivå alltså ett minireningsverk med fosforavskiljare
Den befintliga 2 kammarsbrunnen ska oxå tas bort.
Där är en vattenpump till en brunn på gården och handläggaren på kommunen sa att fastigheten varit obebodd väldigt länge och att vattnet i brunnen måste tömmas för att sen se om det finns läckor. Vattenprover ska sen tas… känns som väldigt osäker mark vi rör oss i. Ska vi låta bli att köpa den fina tomten??
Pratat med kommunen idag som säger att vi måste ha hög skyddsnivå alltså ett minireningsverk med fosforavskiljare
Där är en vattenpump till en brunn på gården och handläggaren på kommunen sa att fastigheten varit obebodd väldigt länge och att vattnet i brunnen måste tömmas för att sen se om det finns läckor. Vattenprover ska sen tas… känns som väldigt osäker mark vi rör oss i. Ska vi låta bli att köpa den fina tomten??
3000 kr är ett bra pris för 15 ton ink frakt, men en boggibil lär inte räcka långt till en infiltration, hur många lass använde du?J J Vos skrev:
Kolla om de accepterar sluten tank till wc med snålspolande toalett om ni ej skall bo där permanent. Dushh o tvätt går då till ett mindre bdt avlopp.H husfrid skrev:Hej igen!
Typ https://www.byggaavlopp.se/vara-produkter/bdt-vatten-gravatten/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE_INFRA_byggaavlopp.se_Search&utm_term=bdt%20avlopp&gclid=CjwKCAjwvdajBhBEEiwAeMh1U_28W7DTGi07WPEYdY5XmfJiLpl0GO-aQt1vlYJ3FL3W-IQ3DECDYxoCcHoQAvD_BwE
Det är tveksamt om kommunen verkligen får kräva minireningsverk, du bör vara fri att välja teknik för att nå önskad rening.H husfrid skrev:
Om tomten är rätt och ni har råd tycker jag absolut ni ska köpa den.