Byggahus.se
Har för närvarande Wirsbo rumstermostater i alla rum. Har köpt Thermotech XC A efter att ha pratat med Thermotech's support som nämnde att deras XC A skulle kunna ersätta mina Wirsbo termostater.

Har svårt att hitta ett kopplingsschema för dessa gamla Wirsbo-termostater. Och jag har försökt mäta mig till 24V med multimeter, men kan inte komma fram till med säkerhet vilken färg som är vad.

Nuvarande termostater ser ut som nedan:
Öppen termostat utan framsida, exponerad elektronik och ledningar, fastsatt på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsplint bredvid fördelare:
Elektriskt kopplingskåp med kablar, terminaler, transformator och säkringar.
Skapa konto

Elcentral med anslutna kablar, säkringsblock och terminalskruvar; märkningar för spänningsnivåer synliga.
Skapa konto

Tekniskt diagram, kopplingsschema för golvvärmesystem, instruktioner och anslutningspunkter angivna med svenska etiketter.
Skapa konto

Och här är Thermotech's kopplingsschema.
Instruktionsdiagram för montering, inkoppling och inställningar av elektrisk utrustning med teknisk data och designalternativ.
Skapa konto

Tolkar jag det rätt att 24V Fas och nolla ska kopplas till L24 och N24?
Vart ska signalkabeln kopplas?

Någon som kan tolka vilka färger som ska vart med hjälp av dessa bilder?
Tack!

• Gilla
Kwidell
  • Laddar…
Har du ställt instrumentet på växelspänning?

Spänning till den nya termostaten ska in på L24 och N24, styrsignal till ställdon lämnas på plint L24.

E etompau skrev:
Har du ställt instrumentet på växelspänning?

Spänning till den nya termostaten ska in på L24 och N24, styrsignal till ställdon lämnas på plint L24.
Ja, jag gjorde det men fick inga 24V på någon av kabelparen när jag prövade detta.
Spelar det någon roll vilken som är fas och nolla i detta fallet?

Styrsignal på plint L24 säger du, menar du L24Out?

J jockebq skrev:
Ja, jag gjorde det men fick inga 24V på någon av kabelparen när jag prövade detta.
Spelar det någon roll vilken som är fas och nolla i detta fallet?

Styrsignal på plint L24 säger du, menar du L24Out?
Ja det blev fel. L24out ska lämna spänning till styrdonet.

Fas och nolla är kanske inte rätt benämning, men du ska kunna få 24 V över plint 2 och 4.
Bef. termostat lämnar styrspänning på plint 3.

E etompau skrev:
Ja det blev fel. L24out ska lämna spänning till styrdonet.

Fas och nolla är kanske inte rätt benämning, men du ska kunna få 24 V över plint 2 och 4.
Bef. termostat lämnar styrspänning på plint 3.
Menar du 24V över plint 1 och 4? För plint 2 är tom?
Alltså vit och grön är 24V och blå är styrspänning?

Vit sitter väl på plint 4, och grön på 2 , där borde finnas 24 V ac.
Lyser dioden i termostaten om du vrider på värmen?
Styrutgång blå, på 3 (enl. kopplingsschema).

E etompau skrev:
Vit sitter väl på plint 4, och grön på 2 , där borde finnas 24 V ac.
Lyser dioden i termostaten om du vrider på värmen?
Styrutgång blå, på 3 (enl. kopplingsschema).
Har inte fått hem dom nya rumsgivarna ännu, utan vill ta reda på hur det ska kopplas först.

Får ett svar som är tvärt emot ditt från Thermotech's support:

Det borde vara så att du ska lägga in grön på plint 1 – L24, blå på plint 2 – N24 & vit på plint 4 – L24 out i din nya termostat.

När du sen vrider upp termostaten ska dioden på den tändas och tillhörande ställdon öppnas. Är det så att lysdioden reagerar tvärtom får du byta plats på grön och blå.
[bild]

J jockebq skrev:
Har inte fått hem dom nya rumsgivarna ännu, utan vill ta reda på hur det ska kopplas först.

Får ett svar som är tvärt emot ditt från Thermotech's support:

OK, då får väl det gälla som rätt sätt att koppla in grejorna.
Hursomhaver, jag ser det som att den gamla termostaten får matningsspänning på plint 2 och 4 (enl. bifogat schema) får du inte 24 Vac på dessa två plintar?

Trådarna som idag sitter där borde läggas över till matningen på ny termostat L24/N24.

Triac-utgången på bef. termostat är på plintnr. 3 , ska motsvaras av L24out på ny termostat.

E etompau skrev:
OK, då får väl det gälla som rätt sätt att koppla in grejorna.
Hursomhaver, jag ser det som att den gamla termostaten får matningsspänning på plint 2 och 4 (enl. bifogat schema) får du inte 24 Vac på dessa två plintar?

Trådarna som idag sitter där borde läggas över till matningen på ny termostat L24/N24.

Triac-utgången på bef. termostat är på plintnr. 3 , ska motsvaras av L24out på ny termostat.
Tack etompau, jag testade att koppla en termostat enligt vad Thermotech's support sa. Den gick tyvärr åt helvete då, small till med en liten rökpuff. Så dom verkar tyvärr inte ha rätt.
Prövade sen ditt kopplingsschema:
Vit på Plint 1 (L24), Grön på Plint 2 (N24) och Blå på Plint 4 (L24 Out)
Elektronisk kretskort ansluter till kablar i plastklämma, handhållen vid installation eller reparation.
Skapa konto

Nu beter sig termostaten precis som man tänker sig att den ska. Vrider jag upp den så tänds dioden. Men när jag kikar vid fördelarskåpet så tänds aldrig dioden här, vilket betyder att ställdonet aldrig öppnar.

Vad kan felet vara då?

EDIT: Och vid mätning med multimeter så får jag 24V mellan vit och grön. Dock lite svajigt vid mätningen, kanske är multimetern som är kass.

Redigerat:
Bytte plats på vit och grön och nu fungerar det som det ska. Så fas och nolla var på fel plats.

Tack för hjälpen @etompau

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.