Vi byggde ut huset för 7 - 8 år sedan.
Och va i princip tvungna att skaffa ftx.
Jag köpte hem detta och drog allt själv i gamla delen och i nya delen gjorde snickarna detta.
Jag anlita en som ställde in alla trummor mm då jag behövde intyg på detta.
Det enda jag egentligen minns va att han berätta att jag hade överdimensionerad systemet så han körde på "låg" effekt.
Alla sa att har man en gång haft ftx så kommer man aldrig flytta någon stans utan detta. Det hjälper till och får ner huset med några grader på sommaren, bra luft mm
Vi har verkligen inte märket detta. Vi har alltid 28-29 grader inomhus så fort det e lite varmare ute.
Kan det va dåligt inställt ändå.
Eller lät det bara bättre än vad det va?
Östberg Heru 100 S EC A
Jag köpte hem detta och drog allt själv i gamla delen och i nya delen gjorde snickarna detta.
Det enda jag egentligen minns va att han berätta att jag hade överdimensionerad systemet så han körde på "låg" effekt.
Alla sa att har man en gång haft ftx så kommer man aldrig flytta någon stans utan detta. Det hjälper till och får ner huset med några grader på sommaren, bra luft mm
Vi har verkligen inte märket detta. Vi har alltid 28-29 grader inomhus så fort det e lite varmare ute.
Östberg Heru 100 S EC A
om det blir för varmt så stänger värmeväxlaren av sig (om du nu har ställt in det).J jonaslatt skrev:Vi byggde ut huset för 7 - 8 år sedan.
Östberg Heru 100 S EC A
På sommarnatten går mitt aggregat på fulla fläktar och kyler huset.
Min FTX står i teknikutrymmet gemensamt med badrummet vilket totalrenoverades nyligen. Den avstängda FTX flyttades till hallen under byggnationen. Jag reagerade på att det blev en markant sämre luft i huset trots att vi vädrade konstant.
Men mitt hus, från 2006, är modernt och mycket tätt.
Men mitt hus, från 2006, är modernt och mycket tätt.
Japp, de ändras till nästan Max-fart och samtidigt stängs värmeväxlaren av, så den kalla luften värms inte upp av inneluften. Funkar riktigt bra, om det är svalt ute på natten.J jonaslatt skrev:
Riktigt nöjd med FTX, Östberg Heru 100 S EC nytt oktober 2021.
Det står inställt på 17°C (på vintern 19°C) så nu på dagarna står rotorn stilla. Ibland går det över på kylåtervinning. Nån dag i början av förra veckan hade vi det rätt varmt typ uppåt 23°C inomhus.
Luftvärmepump finns för kyla när det behövs och frikyla i sovrummet.
Köp AC så får ni svalt inne.
Det står inställt på 17°C (på vintern 19°C) så nu på dagarna står rotorn stilla. Ibland går det över på kylåtervinning. Nån dag i början av förra veckan hade vi det rätt varmt typ uppåt 23°C inomhus.
Det handlar om så små luftflöden att det inte är någon direkt kyleffekt att tala om. Värmen får du hantera genom att minska solinstrålningen och installera kylmaskin.J jonaslatt skrev:Vi byggde ut huset för 7 - 8 år sedan.
Östberg Heru 100 S EC A
Jag gör som du sänker ner önskad temp så lågt som går men du ändrar inget annat menar du? Ökar din varv om det är varmt ute tex för att försök få ner några grader?R Runnis skrev:Riktigt nöjd med FTX, Östberg Heru 100 S EC nytt oktober 2021.
Östbergs Heru. Integrerat i HA vilket är relativt enkelt så kan se alla mätvärden där. Även styra den från HA.J jonaslatt skrev:
En FTX fungerar tvärtom. Är det väldigt varmt ute vill man ha låg fart på FTXen, för då blir det mindre av den varm luften som pumpas in (FTXen utjämnar alltid bara temperaturen, den kan inte få utomhusluft som är varmare än inomhusluften att bli svalare än inomhusluften, men den får däremot utomhusluften att bli nästan lika sval som inomhusluften så länge värmeväxlingen är igång/bypass inte är det).J jonaslatt skrev:
När det blir svalare ute på natten kan man öka farten för vädra ut värmen som finns i huset om man vill. Då är det praktiskt köra med bypass/sommarläge för få in så kall luft som möjligt i huset (bypass vill man absolut inte ha igång på dagtid, för då pumpas varmast möjliga luft in i huset - de flesta FTX aggregat sköter om det automatiskt beroende på vilken temperatur man ställt in, men det finns vissa enklare som inte gör det)
Att det inte är någon ac förstår jag. Men att den ska hjälpa till och blåsa in ute tempen om den e svalare än inomhus står över allt.
Detta är inget jag har märkt av.
Jag har alltid sommarläge på sommartid och sänkt önskad temp till 15. Men aldrig fått ner något. Ligger ändå på 28-29 grader varje kväll på sommaren.
Detta är inget jag har märkt av.
Jag har alltid sommarläge på sommartid och sänkt önskad temp till 15. Men aldrig fått ner något. Ligger ändå på 28-29 grader varje kväll på sommaren.
Hur funkar frikylan med FTX tycker du? Man hör lite blandat, många rekommenderar fläktkonvektor istället. Annars tycker jag att kyla via ventilationen verkar riktigt trevligt om man isolerar rätt från början.MrJay skrev:
Enda problemet jag ser är att all inluft blir kyld och det skulle jag inte behöva i källaren. Är det möjligt att dela upp inluften per våning och bara kyla övre plan?
Sen blir det för min del kondensrisk på kallvinden men om man isolerar rätt så borde det ju vara löst
Ingen aning då vi bygger fortfarande. Frikyla som går till en konvektorenhet som också har värmemöjlighet (via golvvärmen). Vi har två isolerade kylslangar till den, tydligen går det att dela upp men du får mindre effekt enligt rörisenK kalasarn skrev:Hur funkar frikylan med FTX tycker du? Man hör lite blandat, många rekommenderar fläktkonvektor istället. Annars tycker jag att kyla via ventilationen verkar riktigt trevligt om man isolerar rätt från början.
Enda problemet jag ser är att all inluft blir kyld och det skulle jag inte behöva i källaren. Är det möjligt att dela upp inluften per våning och bara kyla övre plan?
Sen blir det för min del kondensrisk på kallvinden men om man isolerar rätt så borde det ju vara löst