Byggahus.se
Hej,

Vi har precis köpt ett hus och idag lät det väldigt mycket i vårt rum där elcentralen sitter.
jag tror det är ett överspänningsskydd? Lampa lyser och det låter väldigt högt.

någon som vet vad detta är? Är det farligt?

tack på förhand!

mvh,
Jimmy

Hej, det sitter en 1polig brytare + 230v lampa + summer i denna kapsling.

H håbbe1961 skrev:
Hej, det sitter en 1polig brytare + 230v lampa + summer i denna kapsling.

Ok, vad innebär detta? Är det ett överspänningsskydd? Eller vad är detta för något?

EddieHansson
Larm till något. Typ en sluten tank eller nått sånt?

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Larm till något. Typ en sluten tank eller nått sånt?
ok, kan det vara till pool? Den slog ut när vi duschade nämligen.

EddieHansson
Ja, Bra fråga. Finns det kanske någon förteckning på dörren till centralen?

MultiMan
Har ni egen avloppstank? Dvs inte kommunal anslutning. Tänker också på det @EddieHansson nämner.

Varför tror du att duschen skulle utlösa ett larm i poolen?

MultiMan MultiMan skrev:
Har ni egen avloppstank? Dvs inte kommunal anslutning. Tänker också på det @EddieHansson nämner.

Varför tror du att duschen skulle utlösa ett larm i poolen?
vi har ett avloppstank som ligger på tomten.
Det började låta direkt efter att frun hade duschat nämligen. Därav min koppling. Medans frun duschade så drog jag igång poolen. Så undra om det hade något med de att göra. Men det kan alltså vara till avloppstanken? Att det är stopp eller motorn ej funkar där?

MultiMan
Troligen nivåvarning och att den är full. Ni måste alltså kontrollera detta och beställa tömning innan det blir stopp i avloppet.

Beroende på storlek och avloppets utförande kan detta behöva göras relativt ofta om man inte är snål med vattenanvändningen. Kommer ni från kommunalt avlopp kanske ni måste lära er ett nytt sätt att tänka.

Dusch borde ej gå til sluten tank utan enbart wc.
J Jippe skrev:
Ok, vad innebär detta? Är det ett överspänningsskydd? Eller vad är detta för något?
Som sägs är det ett lsrm till npgot som är viktigt att veta

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jippe skrev:
vi har ett avloppstank som ligger på tomten.
Det började låta direkt efter att frun hade duschat nämligen. Därav min koppling. Medans frun duschade så drog jag igång poolen. Så undra om det hade något med de att göra. Men det kan alltså vara till avloppstanken? Att det är stopp eller motorn ej funkar där?
Gå ut och kika ner i tanken, för lite misstänkt är det ju?

Lite märkligt att de enskilda komponenterna är uppmärkta snyggt o prydligt, men ingen märkning som talar om vad strömbrytare betjänar eller vad larmen betyder. Hur tänker folk idag?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lite märkligt att de enskilda komponenterna är uppmärkta snyggt o prydligt, men ingen märkning som talar om vad strömbrytare betjänar eller vad larmen betyder. Hur tänker folk idag?
Tänker?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det funderar jag också på, möjligen kan det framgå, eller ha framgått, av något centralschema?

Fotografen Fotografen skrev:
Gå ut och kika ner i tanken, för lite misstänkt är det ju?

Ja, den visade larm ute i avloppstanken med. Den såg torr ut fast vi hade duschat? Känns som ett stop i avloppen eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.