Tänkte installera en Pax Calima frånluftsfläkt 12v på prov hemma. Det är inte i ett våtutrymme. Min tanke är att dra 12v till en stickkontakt (med ngn typ av transformator då) och testa resultatet i några månader. Sen installera fast m elektriker.
men vad behöver jag för att få detta att funka? Kontakten inne i fläkten ser ut såhär.
Tänkte installera en Pax Calima frånluftsfläkt 12v på prov hemma. Det är inte i ett våtutrymme. Min tanke är att dra 12v till en stickkontakt (med ngn typ av transformator då) och testa resultatet i några månader. Sen installera fast m elektriker.
men vad behöver jag för att få detta att funka? Kontakten inne i fläkten ser ut såhär.
[bild]
Följer det inte med ett styrkort som du kopplar fläkten till, via den kontakt som syns på bilden?
Svar nej.. Är det 12 som ska in på det som visas eller . Det måste finnas 2 st anslutningar enligt schemat. Enklast är väl att koppla på kabeln som är ansluten, men frågan är då om det är 230 eller 12 ingång
Svar nej.. Är det 12 som ska in på det som visas eller . Det måste finnas 2 st anslutningar enligt schemat. Enklast är väl att koppla på kabeln som är ansluten, men frågan är då om det är 230 eller 12 ingång
Inte helt med på hur du menar. Men, ja det finns ju både en 230v koppling och 12v (den jag fotat).
Då har du inte fått alla delarna till fläkten. Enligt manualen finns det et väggfäste som innehåller anslutningarna.
I den kontakten du tagit kort på ska du inte ansluta något, den passar i en motsvarande kontakt i fästet.
EDIT: Glöm det, det är fästet du fotat. Det verkar ju dock inte matcha den manual jag hittat, där är inte den gula ledaren med. Vanligtvis i fläktsammanhang brukar den gula användas till varvtalsmätning och kan ignoreras, men det är ju inget man ska anta utan verifiera.