Byggahus.se
En idé kan ju vara att gå och titta på kabeln vad det är elektrikern lagt in. Det KAN ju vara en korrekt kabel som ligger där, men att han haft den i bilen och köpt in en annan sort på "ditt" jobb. Kolla vad det är för sort, kolla vad den kostar om den är annorlunda och avgör sen om du ska klaga. Det KAN ju vara så att den sorten som är monterad är ännu dyrare än du har fakturerats så att du går back när du klagar :)

Nu är den här fakturan långt ifrån topplistan på giriga hantverkarfakturor och vad de kanske lurar dig på är hundralappar och inte tusenlappar eller mer. Det är inte ovanligt att de fakturerar tredubbla dina priser för vägguttag exempelvis. Rätt ska vara rätt dock, så kolla kabeln och avgör sen om det är värt att klaga. Är det fel typ som är monterad så ska du förstås klaga, då ska de ju ta bort de gamla rullarna från fakturan och lägga till den nya sorten (med rätt längd).

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Du tror väl inte att de lägger grejerna på hög? De används ju hos mödrar kund...som få också får betala för 50 m trots att ni ses 20 m använts..
Det var väl ungefär dit jag ville komma...:rolleyes:

niklasn niklasn skrev:
Det är olika sorters kabel, och den ligger i markrör till största del.

Frågan gäller om det är comme il faut att fakturera för hela förpackningen men inte lämna kvar överskottet.
Jag brukade göra följande.
Om jag använt säg 25% av 5 olika förpackningar så räknade jag ut i huvudet exakt värdet av dessa 25% x fem kostar.
Sen kanske produkt c eller d har den kostnaden och endast ta betalt för den.
Så det kanske blir en hel kartong wago ist för ¼ kostnaden av produkt A á x kr, ¼ kostnaden Av produkt B á Y kr

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
T Triax skrev:
Om jag använt säg 25% av 5 olika förpackningar så räknade jag ut i huvudet exakt värdet av dessa 25% x fem kostar.
Så det kanske blir en hel kartong wago ist för ¼ kostnaden av produkt A á x kr, ¼ kostnaden Av produkt B á Y kr
Blir en väldigt konstig och egentligen helt meningslös materialspec i så fall även om priset på sista raden är korrekt. Eller missuppfattar jag hur du gör?

Lite som om snickaren som bygger om ett hus skulle räkna om allt till 2”x4”

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Triax skrev:
Varför skriver man inte då att det är diverse småplockspryttlar från eget lager som fakturaposten avser istället för att konstra till det med en hittepå-specifikation?

• Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Varför skriver man inte då att det är diverse småplockspryttlar från eget lager som fakturaposten avser istället för att konstra till det med en hittepå-specifikation?
Ja vi har en post som heter FÖRBRUKNINGSMATERIEL den är perfekt att ta lämpligt betalt för. Istället för 8 Wago 12 klammer osv. Naturligtvis så kör vi korrekt antal av x o y vid större åtgång.

Med förbrukningsmaterial så blir det ju ett häftade men ändå smidigt.

Någon enstaka gång undrar en kund över exakt åtgång m3n inte är det ofta.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
En bra orsak till att speca "småprylar" är att kunden då förstår att "10m kabel" på betongvägen inte bara är kabelns kostnad utan även skruv, plugg och klammer och då blir kostnaden för "kabeln" plötsligt dubbelt så dyr.

• Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Tokdåre J.EL. skrev:
EXQJ hade varit markförläggningsvarianten. Standard säger att kabeln ska vara anpassad rätt efter förhållande, där finns tillomed en kommentar ang. markförlagd kabel att EXQ inte är avsedd för markförläggning. Har dom lagt kabeln i rör så ska det vara godkänt enligt tillverkaren du länkade till. Sen ska de även finnas kraftkabel markering ovan kabeln.
Nej prysmian skriver inget om att förlägga deras EXQ svart i mark. Läser man på deras EQLQ så står det däremot specat.

"Halogenfri, skärmad installationskabel för fast förläggning inom- och utomhus, i rör, kanal, i eller under puts, samt upphängd i bärlina. Får förläggas i mark om kabeln förses med ett extra skydd mot mekanisk åverkan."

Enda som står för EXQ svart är i rör och det brukar inte vara detsamma som i marken. Samma sak där med EQLQ som nämner både i rör och i marken separat i beskrivningen.

• Gilla
kladdopensel och 1 till
  • Laddar…
EXQ är inte tillåten i mark OAVSETT markrör eller ej, ligger röret i mark så är det markförläggning.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi hade snickare här för ett par år sen och vi sa till honom att lämna det vi betalat för, inkl virke, skruv, lim etc. Jag upplevde i stunden att han egentligen kanske inte hade tänkt det, men vi fick såklart som vi ville. Det är redan dyrt med både hantverkare och byggmaterial, så jag har inte lust att betala mer än nödvändigt. Och absolut inte betala för något som sen försvinner ut i snickarens bil. :surprised:

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vi hade snickare här för ett par år sen och vi sa till honom att lämna det vi betalat för, inkl virke, skruv, lim etc. Jag upplevde i stunden att han egentligen kanske inte hade tänkt det, men vi fick såklart som vi ville. Det är redan dyrt med både hantverkare och byggmaterial, så jag har inte lust att betala mer än nödvändigt. Och absolut inte betala för något som sen försvinner ut i snickarens bil. :surprised:
Man bör som hantverkare i alla fall fråga. Kunder är olika och en del vill nog inte att de lämnar kvar överblivet material utan ser det snarare som en självklar del av städningen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J
niklasn niklasn skrev:
Men lämnar inte kvar överskottet…

vad är comme il faut?

om man fakturerar för en heldag när jobbet tar 6 timmar är inget att orda om, men 2x50m EXQ när man använt 2x20m, 1 FP vardera av klammer, plugg och skruv (250 st/fp) när man förbrukat 20 osv.
Är jag onödigt gnidig, eller är det en systematik i detta?
Jobbet väl utfört i övrigt, men när man tar upp 1 kontramutter à 6.22 så känner jag att noggrannheten är enkelriktad…
Tar han det du betalt för och äger så är det inget annat än stöld.

Sen kanske man inte tar det till tinget... men det är vad det är enligt mig.

• Gilla
Box of rain och 3 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Man bör som hantverkare i alla fall fråga. Kunder är olika och en del vill nog inte att de lämnar kvar överblivet material utan ser det snarare som en självklar del av städningen.
Jag skulle i vart fall vilja ha kvar det så kan jag skänka bort det till Erikshjälpen och andra second-hand butiker, då gör det i alla fall nytta.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Själv brukar jag lägga in ”Förbruknings/kopplingsmaterial” och en rimlig summa i såna här lägen.

• Gilla
Volvo v70 och 6 till
  • Laddar…
niklasn niklasn skrev:
Men lämnar inte kvar överskottet…

vad är comme il faut?

om man fakturerar för en heldag när jobbet tar 6 timmar är inget att orda om, men 2x50m EXQ när man använt 2x20m, 1 FP vardera av klammer, plugg och skruv (250 st/fp) när man förbrukat 20 osv.
Är jag onödigt gnidig, eller är det en systematik i detta?
Jobbet väl utfört i övrigt, men när man tar upp 1 kontramutter à 6.22 så känner jag att noggrannheten är enkelriktad…
Samma här hos mig. 3x100 när enligt annan elektriker högst 3x30 använts osv. Plus ett mystisk avdrag kort, enkelt och synnerligen allmänt och intetsägande kallat "rabatt". Så om du klagar på att något är för mycket så kan de alltid säga att det redan är avdraget och du har noll chans att se om det är rätt.
8 resor uttagna har vi också. På två halvdagar!! 2 man ena dagen, 3 man andra. Extramannarna andra dagen var varken sagt eller ens motiverat! Dessutom ska resa Ej tas ut när de sticker ifrån jobbet pga annat akutjobb!

• Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.