Byggahus.se
Hej!

Fick göra nytt avlopp förra året och då blev det "hål" i häcken. Men dessa buskar jordslogs och sen planterades tillbaka. De växte inte alls först så då fick jag rådet att beskära ner dem och nu är det liv i nästan alla. Hur gör jag nu, ska man beskära grenarna i toppen för att de ska bli "buskiga" och tätare? Finns det hopp eller är det helt kört med de jag har? Ska jag ta bort dem och plantera nya (men jag vet inte vilken sort det är)? Jag har ingen kunskap om sånt här ...

• Ett hus med tegelfasad, en veranda, buskar i förgrunden, en klarblå himmel, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oskött grön häck nära grusväg och förfallet staket med träplattform och hus i bakgrunden.
    Skapa konto
Beskär rejält. Spar ett par långa vid sidan av stubbarna som du böjer ner och bind fast i stubbarna med t ex eltejp eller sätt en märla/krok av armeringsjärn/ståltråd över dem. De nerböjda grenarna kommer med tiden att bilda nya grenar som växer uppåt. Beskär de grenarna som om de kom direkt från en stubbe.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vattna dessutom denna första sommar och täck hagtornsfötterna med gräsklipp.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tackar för era bra svar! Ska göra som ni säger och så lägger jag upp bilder här.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Det tar sig så sakteliga. Det finns hopp... ;0)

• En gatur kantad av gröna buskar och träd under en solig dag.
    Skapa konto
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.