Byggahus.se
Hej,
Jag har ett båthus modell tält. 12*4 meter. 4,5 meter högt. Det står året runt. De senaste fem åren så har jag sovit dåligt då förankringen fungerar dåligt. Har fått binda fast tältet i båt, traktor och diverse för att det inte ska blåsa iväg. Konstruktionen håller men förankringarna gör det inte. Jordskruvar slits upp eller lossnar. 400 kilo stenplattor flyttar sig...

Nu tänker jag gjuta en enkel syl att förankra tältet i. Ca 3-4 m2 betong behövs.
Har en frifallsblandare och armering/form. Har jobbat som murare/anläggare/grovis för 25 år sedan.

Vad kostar det att beställa en betongbil och 4 m2 betong?
Vad kostar det att blanda själv?
Var köper jag billigast?

Bor i Ekerö (stockholm).

Priserna får du ta in offert på alt kolla vad det kostar på byggvaruhuset. Gör du det själv kan du utan problem lägga i rena stenar eller fuktade betongbitar för att fylla ut. Sikta i mitten av formen när du lägger i så att det är betong längs med formen på båda sidor.

• Gilla
kallholmen
  • Laddar…
Tomture61
kallholmen kallholmen skrev:
Hej,
Jag har ett båthus modell tält. 12*4 meter. 4,5 meter högt. Det står året runt. De senaste fem åren så har jag sovit dåligt då förankringen fungerar dåligt. Har fått binda fast tältet i båt, traktor och diverse för att det inte ska blåsa iväg. Konstruktionen håller men förankringarna gör det inte. Jordskruvar slits upp eller lossnar. 400 kilo stenplattor flyttar sig...

Nu tänker jag gjuta en enkel syl att förankra tältet i. Ca 3-4 m2 betong behövs.
Har en frifallsblandare och armering/form. Har jobbat som murare/anläggare/grovis för 25 år sedan.

Vad kostar det att beställa en betongbil och 4 m2 betong?
Vad kostar det att blanda själv?
Var köper jag billigast?

Bor i Ekerö (stockholm).
Om man antar att du kan blanda 50 l betong åt ggn så måste du köra 80 ggr i din blandare :D
Vet ej hur många dar det kan ta dock .

Hjälpte till att gjuta en mur i sektioner för några år sen. Det var 10m3 per sektion i blandare. Tror den var på 100l. 10m3 blandar man lätt själv på en dag. Beställ hem storsäckar och sand och grus. Sen en ”elefantdildo” att skaka betongen med så blir det bra. Att ta hem en betongbil blir minst 4ggr så dyrt.

• Gilla
kallholmen och 2 till
  • Laddar…
Ska du gjuta fler vikter eller en grund?
Det kan vara ide att göra flera bitar med lyftögla så den går att flytta en vacker dag.

/W

FreddeLind FreddeLind skrev:
Beställ hem storsäckar och sand och grus.
Det torde bli billigare att ta hem en grusbil än att låta fylla grus och sten i säck.

Hjälpte till att gjuta en mur i sektioner för några år sen. Det var 10m3 per sektion i blandare. Tror den var på 100l. 10m3 blandar man lätt själv på en dag. Beställ hem storsäckar och sand och grus. Sen en ”elefantdildo” att skaka betongen med så blir det bra. Att ta hem en betongbil blir minst 4ggr så dyrt.
24ton betong skulle jag påstå att man inte speciellt lätt blandar i tombola själv på en dag.

• Gilla
AG A och 3 till
  • Laddar…
Jag har gjutit ett par m3 betong med en enkel blandare helt själv vid flera tillfällen, både egen mix och köpt. Det går utan problem på en dag.

• Gilla
kallholmen
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ska du gjuta fler vikter eller en grund?
Det kan vara ide att göra flera bitar med lyftögla så den går att flytta en vacker dag.

/W
Jag gjuter en enkel grund. Den kommer inte att flyttas under min livstid.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det torde bli billigare att ta hem en grusbil än att låta fylla grus och sten i säck.
Grus har jag billigt. Men var (och vad) köper jag cementen billigast?

G guggen skrev:
Jag har gjutit ett par m3 betong med en enkel blandare helt själv vid flera tillfällen, både egen mix och köpt. Det går utan problem på en dag.
Var köpte du och vad?

Vibrator har jag. Det har iofs stått i ett hörn i 20 år, men den fungerar nog.

• Gilla
guggen
  • Laddar…

Bästa svaret

kallholmen kallholmen skrev:
Var köpte du och vad?
När jag har blandat själv har jag köpte både grus och cement lokalt. Då har jag haft en medhjälpare som kör skottkärran och så står jag och blandar. När jag har kört helt själv har jag använt färdigblandad gjutcement, vid mindre nogräknade tillfällen från Byggmax annars Weber från lokal leverantör. Köper man lite volym kan man oftast få ganska bra priser lokalt.
Jag kör med en vanlig enkel blandare på runt 180l, men brukar nöja mig med två säckar åt gången för att inte köra slut på motorn.
Det har varit sula till hus, platta på mark etc.

• Gilla
kallholmen
  • Laddar…
R
Att bland 10m3 själv på en dag det går men skulle alldrig göra det, för att sätta det i perspektiv så 25kg grovbrtong blir 12.5L betong så då går det 80st 25kg säckar på en 1m3 alltså du ska blanda 800st på en dag för att sedan gjuta inte realistiskt.

Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Med tanke på syftet så kan man utan problem gjuta i sektioner dvs dela upp formen i vad man ids gjuta vid varje tillfälle. Det krävs bara en bit plyfa och några reglar som man skruvar bort och flyttar vid nästa gjutning. Överkurs är att lämna en öppning som armeringsjärn kan sticka ut genom.
Personligen så skulle jag först kolla vad en betongbil kostar och om den kommer fram då det är så mycket enklare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.