Byggahus.se
Behöver tips om hur jag ska tänka med isolering och lager nu när jag ska börja byta ytterpanelen på utbyggnaden till huset.

Har problem med kalldrag vid eluttag och hörn och det känns inte heller vidare isolerat
Finns det något jag kan göra åt det utan att bygga ut fasaden (har litet takutsprång)?

Såhär ser lagren ut nu:
Sektionsritning av en väggstruktur med isolering, reglar, asfaltsboard, och ytskikt av träpanel samt gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Extra lager vindpapp gör det någon skillnad ens med tanke på skivan (asfaltsboard?) som är ca 12mm?

Finns ju luft mellan bottenbrädan och svarta skivan, men att isolera där kanske inte hjälper? Luftspalten behövs den?
Närbild av en vägg med grov textur, skadad trälist och spricka i hörnet.
Skapa konto
Såhär ser yttre lagren ut.

Tacksam om någon som har koll kan svara.

Luftspalt mellan ytterpanel och vindskivan är viktig. Förstår dock inte ritningen riktigt. Har du träpanel bakom gipset?

• Gilla
Owe7
  • Laddar…
Tack för svar, misstänkte att den måste vara kvar. Finns kanske inte så mycket jag kan göra annat än täcka ev. hål/öppningar i boarden? Har hittat borrhål hittills.

I så fall häfta på vindpapp eller fylla med något?

Ja det ska finnas en gammal träpanel där i innerväggen. Om det nu kallas så.
Oavslutat konstruktionsarbete, träpanelvägg, öppning, exponerat isoleringsmaterial, rör, rörigt, inomhus, byggavfall.
Skapa konto

Om du vill sätta extra isolering så görs det på insidan så du kan utan vidare byta ut panelen utanpå. Sen vad gäller isolering så beror det t.ex. på vad du har för ventilation. Självdrag eller mekanisk ventilation med friskluftsdon etc.

(y) ja, isolering på insidan borde ha gjorts vid en renovering tidigare. Tyvärr missades det. Så får göra det bästa av situationen.

Det är självdrag, det finns ett luftrör till tvättstugan innanför samt el draget ifall någon fläkt behövs. Men vi har klarat oss med vanligt självdrag.

Apropå en annan sak, spik för bottenbrädan och lockläkten ska de gå igenom hela regeln och även igenom vindskivan?

Enligt din ritning är väl det du kallar för bottenbräda själva panelen? Spikarna som lockläkten fästs med ska gå i den horisontella regeln och det är väl inte jättekritiskt om den också går helt igenom vindskivan (asfaboarden). Det är ju inget tätskikt. Men välj en spiklängd som passar. Det ser ut som du har 28 mm panel och 34 mm regel. Har du då en lockläkt på 34 mm så bör t.ex. en 4-tumsspik bara gå in några millimeter i asfaboarden, men inte igenom.

• Gilla
Owe7
  • Laddar…
Tack, då har jag koll på hur jag ska tänka med spiklängden. Ja precis bottenbrädan är själva ytterpanelen/fasaden sen tillkommer läkten som liksom bottenbrädan är 22mm

Ritningen är inte hundra, men borde vara 22+22+32 mm så 3 tum kanske räcker. Men får kontrollmäta och räkna på det imorgon.

O Owe7 skrev:
Tack, då har jag koll på hur jag ska tänka med spiklängden. Ja precis bottenbrädan är själva ytterpanelen/fasaden sen tillkommer läkten som liksom bottenbrädan är 22mm

Ritningen är inte hundra, men borde vara 22+22+32 mm så 3 tum kanske räcker. Men får kontrollmäta och räkna på det imorgon.
3-tum borde då bli perfekt!
Nu ser vi ju inte hur det är byggt men en vanlig konstruktion är att man spikar reglarna (den vänstra i din första bild) utanpå de horisontella kortlingar som finns i fackverket inne i väggen så asfaboarden har alltid en kortling på andra sidan så spiken går liksom inte igenom skivan och in i isoleringen, om det nu är byggt så vill säga.

Sådan konstruktion skulle det kunna vara. Får se om jag luska ut det. Tack för den matnyttiga informationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.