Har en audi från 2015 som vill ha nytt batteri.
Har start/stopp funktion i bilen och säkert massa fiffig batteriövervakning. Har förstått att man för full funktionalitet bör/måste koda in ett nytt batteri.
Är det någon som vet vilka parametrar som ska kodas in?
Vad händer om man skiter i det?
Borde gå att runda genom hot swap - att parallellkoppla batterierna under bytet så bilen inte tappar spänning.
Har start/stopp funktion i bilen och säkert massa fiffig batteriövervakning. Har förstått att man för full funktionalitet bör/måste koda in ett nytt batteri.
Är det någon som vet vilka parametrar som ska kodas in?
Vad händer om man skiter i det?
Borde gå att runda genom hot swap - att parallellkoppla batterierna under bytet så bilen inte tappar spänning.
Hobbysnickare
· Jönköping
· 266 inlägg
Mmm man bör koda in dessa när man byter. Viktigt är att man väljer med rätt amp, för lågt och bilen laddar extra mycket och batteriet går sönder i för tid. Om det inte kodas in. Sätter du in ett likadant som satt tidigare så bör inget hända.
Det brukar vara för att bilen skall veta att det är ett nytt batteri, samt typ och kapacitet så den kan anpassa laddningen efter det. Det som händer om det inte kodas in är att bilen tror att det är gamla batteriet och laddar därmed efter dess parametrar. I förlängningen kan det leda till att du inte utnyttjar hela kapaciteten på ditt nya batteri och att det kommer att åldras i förtid. Har du ingen i bekantskapskretsen som har möjlighet att registrera det åt dig? Brukar inte behövas så avancerade grejer för att fixa det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Skulle tippa att det i princip bara är lite mjukvara, vars utvecklingskostnad tas igen med råge av alla bilar som tvingas till märkesverkstad på grund av det.B BSOD skrev:
Ja för biltillverkaren lönar det sig säkert, eller är försumbar merkostnad.13th Marine skrev:
Betydligt mer tveksamt för konsumenten. Istället för att bara skruva i ett nytt batteri själv på 5min, så måste man ju boka tid på firma. Helt plötsligt så ökar ju kostnaden för byte av batteri markant.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Hade det varit för vår skull hade det gått att ställa in i menynB BSOD skrev:
Om du vägarna förbi södra Stockholm så har jag OBDeleven och kan hjälpa dej.Totte_S skrev:
Har en audi från 2015 som vill ha nytt batteri.
Har start/stopp funktion i bilen och säkert massa fiffig batteriövervakning. Har förstått att man för full funktionalitet bör/måste koda in ett nytt batteri.
Är det någon som vet vilka parametrar som ska kodas in?
Vad händer om man skiter i det?
Borde gå att runda genom hot swap - att parallellkoppla batterierna under bytet så bilen inte tappar spänning.
Har man slängt in en massa elektronik och datakraft för att styra laddningen av ett simpelt bly-syra batteri?
Detta har ju fungerat klanderfritt i minst 50 år utan mer teknik än maxvolt 14.4V reglering i generatorn.
Vad är vinsten med detta???
Min simpla Mitsubishi ASX från 2011 har absolut ingen koll på batteriet och funkar 100%
Detta har ju fungerat klanderfritt i minst 50 år utan mer teknik än maxvolt 14.4V reglering i generatorn.
Vad är vinsten med detta???
Min simpla Mitsubishi ASX från 2011 har absolut ingen koll på batteriet och funkar 100%
Är väl AGM batterier i de flesta bilar numera. Som ovan så handlar det om att styra laddningen för att maximera livslängden. Bilarna ser till att ladda batteriet när man motorbromsar eller bromsar, vid acceleration laddas det inte och vid konstant körning hålls det på en lagom nivå.D Dilato skrev:Har man slängt in en massa elektronik och datakraft för att styra laddningen av ett simpelt bly-syra batteri?
Detta har ju fungerat klanderfritt i minst 50 år utan mer teknik än maxvolt 14.4V reglering i generatorn.
Vad är vinsten med detta???
Min simpla Mitsubishi ASX från 2011 har absolut ingen koll på batteriet och funkar 100%
Vinsten med att bilen får reda på att det är ett nytt batteri är att det förstås har mkt bättre egenskaper än ett gammalt och programvaran tar hänsyn till detta. Utan detta hade livslängden sjunkit och vi kunder hade klagat av den anledningen...
Dock kunde möjligheten att registrera batteri gott funnits i menyerna. Å andra sidan bör man veta någorlunda vad man gör, och om man vet vad man gör när det gäller bilelektronik så har man säkerligen pungat ut med de hundralapparna som krävs för att köpa sin första OBD till bluetooth adapter och en app så man kan programmera en massa funktioner, regga batteri, plocka ut felkoder mm. Kostar säkerligen mindre än vad ett snabbt besök på verkstaden gör.
Hot-swap skulle jag nog inte ge mig på. Blir bra strömmar om man råkar kortsluta grejorna. Bilen tar ingen skada om man kopplar bort batteriet, skadan sker om du inte låter bilen veta att det är nytt batteri i.Totte_S skrev:
Har en audi från 2015 som vill ha nytt batteri.
Har start/stopp funktion i bilen och säkert massa fiffig batteriövervakning. Har förstått att man för full funktionalitet bör/måste koda in ett nytt batteri.
Är det någon som vet vilka parametrar som ska kodas in?
Vad händer om man skiter i det?
Borde gå att runda genom hot swap - att parallellkoppla batterierna under bytet så bilen inte tappar spänning.
Men om du skriver på något bilforum som sysslar med ditt märke så är det inte helt ovanligt att någon vänlig själ i stan har grejorna och gärna hjälper dig mot lite bil-snack!
Nja, det handlar nog inte om att maximera livslängden. Den har snarare blivit sämre. Det är snarare så att man använder batteriet mer aktivt. Förr användes det vid start, sedan laddades det konstant med 14,4V. Senare med temperaturkompensering mm.
Men på nya bilar ladas och laddas batteriet ut under drift. Allt för att optimera lasten på motorn. Det ger en liten bränslebesparing men medför kortare livslängd på batteriet.
Men på nya bilar ladas och laddas batteriet ut under drift. Allt för att optimera lasten på motorn. Det ger en liten bränslebesparing men medför kortare livslängd på batteriet.
AGM är ju i grunden bly-syra och kräver väl ingen egentlig särskild hantering, speciellt i bilmiljö (starta motorn, driva lite lampor eller elektronik kortare stunder).
Jag har också start/stop i min gamla bil och det behövs ingen särskild intelligens för att avgöra om spänningen på batteriet är tillräckligt hög för att kunna starta motorn..
Är det för att spara på drivmedel, alltså undvika att alltid ladda fullt i alla lägen så är det galet sjukt tänkt.
Nä, det är nog bara så att profitmaskinerna tagit över, finns noll teknikskäl.
Nästa grej är att man betalar månadsavgift på startbatteri möjlighet.
Jag har också start/stop i min gamla bil och det behövs ingen särskild intelligens för att avgöra om spänningen på batteriet är tillräckligt hög för att kunna starta motorn..
Är det för att spara på drivmedel, alltså undvika att alltid ladda fullt i alla lägen så är det galet sjukt tänkt.
Nä, det är nog bara så att profitmaskinerna tagit över, finns noll teknikskäl.
Nästa grej är att man betalar månadsavgift på startbatteri möjlighet.