2 628 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Nibe 370 eller Bosch 3800i EW9
Min nibe 310p har gjort sitt.
125kvm, 1 1/2 plansvilla - förbrukning 12.000kwh
Har nu fått offert inkl. moms, installation & bortforsling:
Bosch Compress 3800i EW9 - 52965:-
Nibe 370 - 55965:-
Av det jag läst:
Nibe = Bättre kompressor (650w kontra 600w på bosch).
Bosch = Använder inte propan vilket gjort att kompressor håller längre än nibe.
Vad har ni för erfarenheter?
Av det jag läst:
Redigerat:
Låter som de bästa priser jag sett på länge om det är med moms! Bosch'en ger 1,6 kW värme från kompressorn och NIBE'en 2 kW. Styrsystemet på NIBE'en är klart mer avancerat med fler finesser och möjlighet till styrning beroende på el-priset. Propan är relativt miljövänligt men man riskerar att behöva byta kompressorn efter ca 10 år. Kan även drabba andra värmepumpar mellan 10-15 år enligt Energimyndigheten.
Har också en Nibe 310p och kommer att välja en FLVP med större kompressor nästa gång. Både 310 coh 370 är ju egentligen elpannor med en liten kompressor för syns skull. Så fort ute tempen går ner till 10 grader går elpatronen för jämnan, och det kostar ju en del. Det kommer antagligen bli en ny 735 med "riktig" kompressor, som klarar betydligt lägre utetemperaturer innan eltillskottet får gå in.
/S
/S
Niben har bättre kompressor men ligger på ca 3 COP medans bosch på 4.3 COP... Hur kan det komma sig?J Josth skrev:Låter som de bästa priser jag sett på länge om det är med moms! Bosch'en ger 1,6 kW värme från kompressorn och NIBE'en 2 kW. Styrsystemet på NIBE'en är klart mer avancerat med fler finesser och möjlighet till styrning beroende på el-priset. Propan är relativt miljövänligt men man riskerar att behöva byta kompressorn efter ca 10 år. Kan även drabba andra värmepumpar mellan 10-15 år enligt Energimyndigheten.
Och ja, priset är inkl. allt.
Du gör helt rätt.S steve5432 skrev:Har också en Nibe 310p och kommer att välja en FLVP med större kompressor nästa gång. Både 310 coh 370 är ju egentligen elpannor med en liten kompressor för syns skull. Så fort ute tempen går ner till 10 grader går elpatronen för jämnan, och det kostar ju en del. Det kommer antagligen bli en ny 735 med "riktig" kompressor, som klarar betydligt lägre utetemperaturer innan eltillskottet får gå in.
/S
Gick också i tankarna om att uppgradera till 7-serien MEN! Du måste isolera avluftskanalen, eftersom avluften i dessa pumpar blir under -10 grader, jämfört med 370, där avluften knappt når minusgrader.
Eftersom vi ändå har låg förbrukning så känner vi att det inte är lönt att lägga dubbla priset för 7-serien.
Hej av vilket företag fick du de priserna vill använda samma ? Tack för svar mvh DennisM Merg93 skrev:Min nibe 310p har gjort sitt.
Av det jag läst:
Lite överdrivet? Vi klarar ner till 5,5 grad ute, boende på västkusten. Och knappast så att patronen går för jämnan.S steve5432 skrev:Har också en Nibe 310p och kommer att välja en FLVP med större kompressor nästa gång. Både 310 coh 370 är ju egentligen elpannor med en liten kompressor för syns skull. Så fort ute tempen går ner till 10 grader går elpatronen för jämnan, och det kostar ju en del. Det kommer antagligen bli en ny 735 med "riktig" kompressor, som klarar betydligt lägre utetemperaturer innan eltillskottet får gå in.
/S