Byggahus.se
Har kikat lite på KVD och elbilar.
Gick en okej eTron samt en sliten Model 3 för under 400k nyss.

Ska hålla ögonen öppna och se vad bilarna går för där.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har kikat lite på KVD och elbilar.
Gick en okej eTron samt en sliten Model 3 för under 400k nyss.

Ska hålla ögonen öppna och se vad bilarna går för där.
https://www.carla.se/bil/tesla-model-3-2019-ch195mi23akg00df8qc0

Vill tipsa om denna, RWD long range, lite sällsynt men väldigt bra räckvidd och pris.

• Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
T Trevlig skrev:
[länk]

Vill tipsa om denna, RWD long range, lite sällsynt men väldigt bra räckvidd och pris.
Är nog dessvärre ute efter en MY i så fall.
Ska bara hitta lite tid efter jobbet att köra in om och provköra lite.

Mikael_L
D djac skrev:
Ett sakfel ligger i språket, du kallar det brist att bilen behöver tankas,
Nej, Alfredo menar att det är en brist att bilens teknik tvingar en till att tanka när man inte vill, eller där man inte vill, samt tar lång tid som är besvärande när någon av de två första bristerna slagit till.

Du ÄR faktiskt ganska tjurskallig, du får nog ta till dig att vi är olika.

• Gilla
  • Haha
robhol och 2 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Ja känslan av harmoni är nog mäktig när man får feeling precis samtidigt som bränslelampan tänds och det ligger en mack exakt där, varje gång, då är man i absolut samklang med sin bil.
Obegripligt att man inte ser laddningen som ett problem. Det är väl bara att erkänna att han har rätt i den punkten, eller?
Har haft elbil i två år, och det är underbart på många sätt. Men just laddning på långresor är för mig enerverande.

• Gilla
Nerre och 3 till
  • Laddar…
D
S SonnyListon skrev:
Obegripligt att man inte ser laddningen som ett problem. Det är väl bara att erkänna att han har rätt i den punkten, eller?
Har haft elbil i två år, och det är underbart på många sätt. Men just laddning på långresor är för mig enerverande.
Såklart det kan vara men bara om man kör där det inte finns laddare, eller vad menar du är problemet?

I mitt fall har det inte varit något problem och jag känner väl egentligen bara en som jag tycker det verkar bökigt för, han är positiv men jag hade nog tyckt lite annorlunda.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, Alfredo menar att det är en brist att bilens teknik tvingar en till att tanka när man inte vill, eller där man inte vill, samt tar lång tid som är besvärande när någon av de två första bristerna slagit till.

Du ÄR faktiskt ganska tjurskallig, du får nog ta till dig att vi är olika.
Haha, ja det är verkligen en brist att bilar inte är evighetsmaskiner, det är ju de flesta andra apparater annars! Ja det kanske är tjurskalligt men jag tänkte att vi var förbi det, lite mycket Lorry-sketch för mig.

S
D djac skrev:
Såklart det kan vara men bara om man kör där det inte finns laddare, eller vad menar du är problemet?

I mitt fall har det inte varit något problem och jag känner väl egentligen bara en som jag tycker det verkar bökigt för, han är positiv men jag hade nog tyckt lite annorlunda.
Att ladda 30 minuter istället för att tanka 2 minuter, valet är enkelt. Det under förutsättning att det inte är köer.
Jag kan ge en anekdot också. Förra sommaren stod jag i kö vid laddstation längs med E4 i 40 minuter. När jag var klar blev det handgemäng mellan fyra personer som började bråka om vem som stod först i kön.

• Wow
djac
  • Laddar…
S
Med det sagt skulle jag ändå ha svårt att gå tillbaka till något annat än el,eller åtminstone hybrid. Vi får se.

J jocke31 skrev:
BTW, säg till om du vill ha åsikter om för- och nackdelar med Mach-E. Har snart kört 3000 mil med min Och delar gärna med mig av mina erfarenheter. :cool:
Tack. Jag följer tråden (är egentligen TS) så jag har lite koll på dina erfarenheter, det är värdefullt. Jag ska försöka ta mig lite tid att provköra både Tesla, Mac-E och XC40. Är lite skeptisk till förarplatsen och kvalitén på Model Y men mycket annat talar för Tesla. Kör ju Volvo idag som jag är nöjd med men räckvidd/förbrukning/pris övertygar tyvärr inte på XC40. Och Ford är ju Ford:geek: men jag behöver utmana mina fördomar och testa på riktigt.:D

• Gilla
djac
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Nu har det snart gått fem år sen den här tråden startade. Sveriges mest sålda bil i år är en elbil. Ingen som har bytt till elbil har bytt tillbaka till fossilbil. Tvivlare och bakåtsträvare kommer dock alltid att finnas, det är naturligt.
En kommun på landsbyggden bytte tillbaka elbilarna i hemtjänsten efter 2 år. Bilarna går dygnet runt, och de kan ju inte ladda hos kunderna. De hade även mycket problem med 12 v batteriet.
Men en privatperson med fungerande laddning kommer nog aldrig byta tillbaka.

M Myckling skrev:
Tack. Jag följer tråden (är egentligen TS) så jag har lite koll på dina erfarenheter, det är värdefullt. Jag ska försöka ta mig lite tid att provköra både Tesla, Mac-E och XC40. Är lite skeptisk till förarplatsen och kvalitén på Model Y men mycket annat talar för Tesla. Kör ju Volvo idag som jag är nöjd med men räckvidd/förbrukning/pris övertygar tyvärr inte på XC40. Och Ford är ju Ford:geek: men jag behöver utmana mina fördomar och testa på riktigt.:D
Ja, provköra är förstås rätt väg framåt. Har f ö själv varit skeptisk till Ford rent generellt länge, men Mach-E känns väldigt lite (om ens alls) som en Ford. Det enda ställe det står Ford på bilen är faktiskt på vindrutan… Jag har kört bl a Audi förut så jag uppskattar kvalitet i bilar.
Har provkört XC40 och den är rapp och trevlig, men det märks att det är en ombyggd fossilbil i grunden, inte minst med tanke på förbrukningen. Och jag anser precis som du att den är på tok för dyr för vad man får.

• Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Kommer en rapport ett par dagar in på Teslakörandet.

Assistanssystemen fungerar! En mörkklädd person gick mitt i vägen i mörkret och jag höll ca 70 och såg honom inte. Bilen tvärbromsade och fick upp någon varning som jag knappt hann se. Hade kunnat köra på honom annars, han verkade påverkad av narkotika och vimsade runt på vägen.

Som hyrbil är Tesla utmärkt. Lämnas ut med 90% och återlämnas med minst 70%. Man behöver alltså inte tanka på närmsta mack alldeles innan återlämnandet. Så idag laddade jag så jag klarar mig till resans slut. Hur laddar man utan att ha app och konto då? Ett kvarter från mitt hotell fanns Superchsrgers. Kl 17 var alla 8 lediga sedan kom en till. Bara plugga in sladden och bilen började ladda. På displayen visas kWh och pris. Kommer på hyran sen. Kostade ca 3:50 per kWh. Sedan laddar Hertz upp till 90 igen på ett par minuter. Inget krångel med kvitton från bensinmack.

Tesla har ifrågasatt allt. Precis allt. Några saker kanske borde lämnats som de är i traditionella bilar, men jag gillar nytänkandet.
- låset/nyckeln är annorlunda, och dörrhandtaget. Ingen instrumentering, bara ratt och skärm. I min bil åker ratten in när jag parkerar och här är det förarstolen som rör på sig.

Bilen är rapp. Speciellt från start. I motorvägsfart fortfarande bra acc men inte samma skillnad (jämför med BMW med 6 cylindrar och dubbelturbo).

Inredningen är normal standard. Inte BMW 7 seriekvalitet, men det är ett annat segment.

M3 står sig bra, speciellt om jag jämför med BMW 3, Audi A4 och mb C-klas. Dessa kostar nog mer med samba utrustning och många hk.

Som jag trodde är det Apple, fast bil. Ett fungerande ekosystem. Snygg design. Inte toppkvalitet.

• Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
En kommun på landsbyggden bytte tillbaka elbilarna i hemtjänsten efter 2 år. Bilarna går dygnet runt, och de kan ju inte ladda hos kunderna. De hade även mycket problem med 12 v batteriet.
Det här vore intressant att veta mer om, för det låter lite som en skröna. Den absoluta huvuddelen av hemtjänst måste väl trots allt ske mellan 06 och 22, typ.

Det betyder förstås inte att det du skriver inte är sant, men det låter ändå lite fishy.

D
Isakare Isakare skrev:
Men en privatperson med fungerande laddning kommer nog aldrig byta tillbaka.
Just 12V har ju varit ett problem i början, minns du vilka bilar det var? Att köra hela tiden funkar ju inte med en elbil, man får iaf ta sig 20-30 minuters paus, om man har tillgång till snabbladd alltså, annars är det trögare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.