Byggahus.se
Hej!

Vi har en liten situation med all möjlig sorts ogräs som vi skulle behöva bekämpa. Jag har fått tips om att köpa Roundup (mest välkända märket) eller annan produkt innehållandes glyfosat. Ska vara oerhört effektivt, viktigt att vara lite varlig då det verkligen är krut i grejerna.

När jag googlar så verkar det som att det inte går att köpa på den svenska marknaden sedan något år tillbaka men det ska vara möjligt att importera via EU eller UK. Har någon här tips på var man enklast kan beställa? Jag hittade någon flaska på EBAY mot en fraktkostnad om 400 SEK men det kanske finns något vettigare alternativ?

Tack på förhand!

Mats-S
Priset på Roundup på ebay har gått upp betydligt, men det är typ det enda alternativet om du ska ha riktig roundup. Köp en 5liters så minskar fraktkostnadens andel, typ den här:
https://www.ebay.com/itm/354678814308

Men spä korrekt så räcker den länge, det blir absolut ingen bättre effekt om du blandar i för mycket koncentrat.

360 g/l: 1.5% 13ml/1L
480 g/l: 1% 10ml/1L

Molo1 Molo1 skrev:
När jag googlar så verkar det som att det inte går att köpa på den svenska marknaden sedan något år tillbaka men det ska vara möjligt att importera via EU eller UK
Köp inte från UK, då tillkommer massa skatt och tullavgifter eftersom dom inte är med i EU längre.

Det finns roundup att köpa i Sverige, men den saknar glyfosat och är totalt oduglig, köp inte den, det är slöseri med dina pengar.
https://www.granngarden.se/marken/roundup
Märkligt att man får kalla skiten för Roundup :thinking::mad:

Redigerat:
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Priset på Roundup på ebay har gått upp betydligt, men det är typ det enda alternativet om du ska ha riktig roundup. Köp en 5liters så minskar fraktkostnadens andel, typ den här:
[länk]

Men spä korrekt så räcker den länge, det blir absolut ingen bättre effekt om du blandar i för mycket koncentrat.

360 g/l: 1.5% 13ml/1L
480 g/l: 1% 10ml/1L

Köp inte från UK, då tillkommer massa skatt och tullavgifter eftersom dom inte är med i EU längre.

Det finns roundup att köpa i Sverige, men den saknar glyfosat och är totalt oduglig, köp inte den, det är slöseri med dina pengar.
[länk]
Märkligt att man får kalla skiten för Roundup :thinking::mad:
Monsanto äger namnet "Roundup" och får självklart kalla sina produkter det även om de inte innehåller glyfosat

Det vettiga alternativet är att strunta i Roundup så frågan är vad du har för ogräs som gör att du överhuvudtaget fått ett tips om det och med vilken kompetens tipset har givits?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mats-S
Z z_bumbi skrev:
Det vettiga alternativet är att strunta i Roundup
Ett alternativ till Roundup för ogräsbekämpning är MCPA. Det tar endast ogräset och lämnar vanliga gräset levande, klar fördel om man ska bekämoa ogräs i gräsmattan.

Tex Dicotex är en sådan MCPA produkt
https://www.ebay.co.uk/itm/114813692659

Samma sak här, späd det inte för starkt:
0.6% 6ml/1L

Mats-S Mats-S skrev:
Ett alternativ till Roundup för ogräsbekämpning är MCPA. Det tar endast ogräset och lämnar vanliga gräset levande, klar fördel om man ska bekämoa ogräs i gräsmattan.

Tex Dicotex är en sådan MCPA produkt
[länk]

Samma sak här, späd det inte för starkt:
0.6% 6ml/1L
Eftersom det inte är fastställt vilka ogräs det är så vet jag inte hur den produkten skulle vara mer lämplig eller laglig.
Ska man använda hekämpningsnedel lagligt eller olagligt så bör man ha betydligt mer info än att man fått ett tips.

Molo1 Molo1 skrev:
Hej!

Vi har en liten situation med all möjlig sorts ogräs som vi skulle behöva bekämpa. Jag har fått tips om att köpa Roundup (mest välkända märket) eller annan produkt innehållandes glyfosat. Ska vara oerhört effektivt, viktigt att vara lite varlig då det verkligen är krut i grejerna.

När jag googlar så verkar det som att det inte går att köpa på den svenska marknaden sedan något år tillbaka men det ska vara möjligt att importera via EU eller UK. Har någon här tips på var man enklast kan beställa? Jag hittade någon flaska på EBAY mot en fraktkostnad om 400 SEK men det kanske finns något vettigare alternativ?

Tack på förhand!
Molo1 Molo1 skrev:
Hej!

Tack på förhand!

Jag undrar om du fick tag på något via eBay eller annat ställe? Jag skulle verkligen behöva också.

Riktig ogräsättika fungerar skapligt men du får göra om allt varje år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.