Byggahus.se
Vattenfalls elavtal tycks vara svåra att ha koll på. På fakturan står det inte rak ut om man har månadsavräknat eller timmavräknat. Det var många som utan att veta om det hade timavtal. Jag lyckades med det motsatta. Jag tecknade ett timavtal men först nu insåg jag att jag fått ett månadsavräknat avtal. Så verifiera att ni har det avtal ni tror. Det är tyvärr allt annat än tydligt på fakturan.

Inte konstigt att du legat på ungefär samma som månadspriset med "timpris" utan att ha styrt elföfbrukningen nämnvärt mao ;)

Nej, det förklarar varför resultaten varit väldigt likt. Jag fattar inte hur svårt det kan vara att hålla ordning på det. Det är ju inget litet bolag direkt.

Med reservation för att det inte alltid varit såhär, men jag tycker att det är rätt så tydligt på Vattenfall vad de har för utbud.

Tre olika val. Rörligt avtal = månadsmedel, timpris = timpris och fast elpris

https://www.vattenfall.se/elavtal/

Vet inte vad som står på fakturan dock.

Tidigare kunde ju rörligt avtal vara antingen månadsavräknat eller timavräknat. Det var många som trodde att de hade månadspris som hade timpris. Det står ingenstans på fakturen att det är månadsavräknat. Om de döpt om de timprisavräknade avtalen är detju bra. De bör kanske göra det även med de månadsavräknade.

Är inte särskilt förtjust i elbolag och har precis cashat in 1700 spänn från mitt tidigare elbolag som jag anmälde till ARN på grund av just detta. Det var omöjligt för mig som kund att läsa ut vad jag hade för avtal. Jag hade avtalat om månadsmedel och fick timpris. Fick bekräftat att jag hade månadsmedel och fick tillbaka pengar. Nästa månad samma veva. Klagade och fick tillbaka pengar. Sen dröjde det 3 månader tills nästa faktura, vilken såklart var fel den med. Då fick jag inte tillbaka pengarna. Anmälde dem och fick rätt. Tog dock lång tid.
Bytte då till Vattenfall, detta var i somras och lyckades få timavtal där också. Då hette allt samma och beroende av vad elmätaren var inställd på så fick man antingen tim eller månad. Fick ändrat min mätare och fick då månad. Men sedan några månader tillbaka så har Vattenfall tagit åt sig av kritiken och gjort det tydligare för kunden.
En sak som jag gillar är att man utan att ändra avtalet kan byta mellan tim och månad med ett enkelt samtal till dem..

Det är möjligt att det är tydligare åt ena hållet. Men månads avräknat heter fortfarande samma sak timavtalen gjorde tidigare. Det står ingenstans på fakturan rakt ut vilken avräkningsperiod man har.

S StevieGee skrev:
Med reservation för att det inte alltid varit såhär, men jag tycker att det är rätt så tydligt på Vattenfall vad de har för utbud.

Tre olika val. Rörligt avtal = månadsmedel, timpris = timpris och fast elpris

[länk]

Vet inte vad som står på fakturan dock.
Vi tecknade rörligt för ett år sedan och fick timpris eftersom tidigare ägare valt det och mätaren var inställd på det. Stod ingenstans på fakturan att vi hade timdebitering, stod inte på Mina sidor heller.

Fick till svar från kundtjänst att det inte gick att byta till rörligt eftersom timpris var "framtidens debiteringsmodell".

Några månader senare ändrade dom dock på sig och det blev möjligt att byta från timpris till månadspris direkt på Mina sidor.

D Daniel 109 skrev:
Det är möjligt att det är tydligare åt ena hållet. Men månads avräknat heter fortfarande samma sak timavtalen gjorde tidigare. Det står ingenstans på fakturan rakt ut vilken avräkningsperiod man har.
För oss ändrades det någon gång i vintras så det stod tydligt "timpris" på fakturan. Innan dess stod ingenting.

Det stod sannolikt rörligt tidigare. Nu heter tydligen avtalen rörligt och timpris. Men det finns ju inget i ”rörligt” som säger att det är månadsavräknat.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det förklarar varför resultaten varit väldigt likt. Jag fattar inte hur svårt det kan vara att hålla ordning på det. Det är ju inget litet bolag direkt.
Det kan ju ha sina fördelar med lite oordning i vissa fall, de korrigerade mitt timavtal i mitten på april och hips vips hade jag 12mån nykundsrabatt på en hundring/mån från korrigeringstillfället.

Jag har redan nykundsrabatt. Jag fick ytterligare 200kr för att det blivit fel.

I praktiken så förlängdes avtalet för mig med drygt 6mån(inkl. alla rabatter som den initiala 12mån perioden) Är jag kvar på vattenfall nästa år så kommer jag att testa upprepa den flerstegs procedur som jag använde senast och se om jag får samma effekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.