Byggahus.se
N noone70 skrev:
Jag har en 8m skylift så då kan jag alltså ha en ca 10m hög häck… så jag är nöjd :cool:
Jag har en 25meters....:crysmile::cool::cool:

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag har en 25meters....:crysmile::cool::cool:
Och arga grannar inom kort om du lyssnar på livsråden är

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Typ byggde sig ett hus på sin fastighet?
Det är skillnad på att bygga ett hus och att sätta upp ett staket eller plantera en häck. Men även om man bygger ett hus kan det många gånger vara möjligt att ta en viss hänsyn till grannarna och det skadar inte. Det kan till och med kännas bra att vara hänsynsfull mot andra. Många här verkar dock tycka att andra människor är inget att bry sig om såvida det inte är inskrivet i lagen. Vissa kommentarer här är faktiskt skrämmande läsning. Inte undra på att det finns mycket osämja.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
LApp LApp skrev:
Det är skillnad på att bygga ett hus och att sätta upp ett staket eller plantera en häck. Men även om man bygger ett hus kan det många gånger vara möjligt att ta en viss hänsyn till grannarna och det skadar inte. Det kan till och med kännas bra att vara hänsynsfull mot andra. Många här verkar dock tycka att andra människor är inget att bry sig om såvida det inte är inskrivet i lagen. Vissa kommentarer här är faktiskt skrämmande läsning. Inte undra på att det finns mycket osämja.
Verkligen, hemskt av grannen att ge sig på ts egendom.
Eller du menade inte så..?

Hade inte grannen tagit egna initiativ hade den här tråden inte existerat i dess form, eller hur?

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
B Barnis78 skrev:
Lagen och domar ger grannen rätt, en 6 meters häck ger alldeles för mycket kastskugga beroende på vädersträck givetvis och kan absolut vara en olägenhet för grannen. Eftersom ni redan har diskuterat häcken och thujjor skickar nya skott en liten bit iaf så skulle man lätt påstå att grannen mycket varit hjälpsam, men visst flyttar man in och kör över folk över en häck kan man inte förvänta sig nån vidare grannsämja.
Grattis till veckans dummaste och mest felaktiga inlägg!

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Verkligen, hemskt av grannen att ge sig på ts egendom.
Eller du menade inte så..?

Hade inte grannen tagit egna initiativ hade den här tråden inte existerat i dess form, eller hur?
Jag förstår inte riktigt vad du menar med den första delen av den här kommentaren. Läs min första kommentar, nr 285, så kanske du får svar. Annars får du återkomma.

När det gäller den andra frågan är det nog klart för alla att tråden existerar pga att grannen kapade en del av häcken. Jag förstår inte vad du vill att jag ska säga om det.

• Gilla
Timmerkramare
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu är det inte det som hänt.
De var ju överens om att de skulle kapas.
Nu blev det inte som tänkt, naturligtvis ska man vara tydlig med att det inte var okej. Men kraven som många förespråkat ser jag inte som rimliga, eller ens en förbättring. Att ersätta rotade träd i en häck med nyplanterade ser jag som en stor risk att det blir sämre.
Nej.
De var överens om att de skulle ta in offerter.

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
W Windsor59 skrev:
Har själv en Tuja häck 7,5m till 8m hög, bred ca 2m. Planterad för 20 år sedan.
Kapa av hälften på höjden på ena kortsidan. Blev kanon. Fick in sol ljuset igen. Vilket lyft.
Ska kapa långsidan 50m lika inom kort.
Sen får man snygga till sidorna.
Tänk om den hade varit skött... det hade tagit 4-5 år efter plantering att få den snygg och den hade varit fin varje år efter det. Nu kommer den aldrig att bli riktigt snygg. Men bra att den klipptes... Fast lika bred som hög iom att den inte skötts antar jag?

J
D Dalf skrev:
Vad i hela friden har hänt i Sverige - 6 meter höga häckar, eller 3 meter - leker alla Hollywood?
Förr i tiden hade man ett staket eller en häck på dryga metern, snackade med grannen över häcken, fikade ihop när gräsklippningen var klar. Nu gömmer sig alla bakom thujahäckar och pratar inte med grannen. Istället försöker man framställa sitt tjusiga liv på fejan.
Inbrottstjuvar älskar häckarna, lättare att agera ostört.
D Dilato skrev:
Det enda jag hittar är domar som stödjer rätten att ha träd/buskar som skymmer och skuggar.
Det är rekvisitet "betydande olägenhet" som är avgörande, och där har domstolen varit restriktiv, det ska mycket till för att bli betydande..

Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade i (RÅ 1993 not. 521) att en dunge bestående av ca 20 stycken 13-15 m höga björkar, vilka för granne skymde såväl havsutsikt som orsakade skugga stora delar av dagen, i och för sig förorsakade olägenheter, men inte betydande i den mening som avses i bestämmelsen.

Från ett nyare rättsfall (MÖD 212:57) gjorde domstolen den bedömning att en tujahäck inte inte utgjorde betydande olägenhet, bl.a. då skuggningen endast omfattat några timmar per dag och då fastigheten var belägenhet i ett grönskande område där viss skuggning fick tålas.

[länk]
[länk]

enligt svensk lag bestämmer grannen om du ska få sol i din trädgård och på dina solceller. Vill grannen skugga din tomt med växtlighet, är det fritt fram. Det spelar ingen roll vilken nytta din granne har av växtligheten.

[länk]

[länk]
FredrikR FredrikR skrev:
Märkligt att grannens agerande försvaras.
Det är ts häck, vad mer anser ni grannen har för rättigheter avseende ts tomt och fastighet
eller hur? Låter helt skruvat att man vill ha i synskydd mot en granne, på sin övervåning. Hur ofta kommer ens grannen ens att titta in på övervåningen elakt samma tid som man är där…

G gorben skrev:
6 M thujahäck är väldigt högt för en häck. Hur kan du klippa och underhålla den? Troligen inte. Förstår grannen som klippte ner den till 3 m. Även 3 m är svår att underhålla. Max 2 m är optimalt.
Ja herregud hur hög tujahäck har hon tänkt att ha? Tänker troligtvis inte sköta den alls genom att den redan har blivit för hög att ansa för en lekman.

• Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Ni gapar och skriker mest.
Först ignorerar de dig. Sedan skrattar de åt dig. Sedan krigar de mot dig. Sedan vinner du.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Men bra att den klipptes.
Hur menar du?

L Lakritsianen skrev:
Ja herregud hur hög tujahäck har hon tänkt att ha? Tänker troligtvis inte sköta den alls genom att den redan har blivit för hög att ansa för en lekman.
M Mangebang skrev:
Tuja blir som en vägg eller plank vilket är syftet, att skymma. Ta bort insyn eller bara på djävulskap ta bort utsikt och dessutom året runt. Denna effekt uppnås inte med enstaka träd på samma sätt eller i samma grad.
Är det bara häckar som ska ha en max höjd? Eller ska alla träd ha max höjd. Eller ska ingen få ha träd om det skuggar eller om grannar inte tycker om träd ?

• Gilla
Foxpaint och 2 till
  • Laddar…
G gorben skrev:
Ta kontakt med en psykoterapeut!
för att jag tycker att det är bra att alla i mitt område inte vill ha 6m thuja runt sina hus? Går du hos någon du kan rekommendera?

LApp LApp skrev:
Men även om man bygger ett hus kan det många gånger vara möjligt att ta en viss hänsyn till grannarna och det skadar inte.
Klart man ska visa hänsyn. Anta att jag har en granne som hatar insyn. Som en vänlig hänsynstagande gest planterar jag på egen bekostnad en rejäl häck på min fastighet som effektivt stoppar all insyn.

Grannen är nöjd och tacksam men åren går och plötsligt flyttar grannen och en ny granne flyttar in. Denna granne hatar skugga. Trots att jag blivit ganska fäst vid min pedantskötta häck, som dessutom kostat en hel del under åren sedan den planterades, tar jag naturligtvis omedelbart fram motorsågen. Jag vill ju visa hänsyn!

Eller ska huvudregeln möjligen vara att var och en råder över sin fastighet och bygger/odlar vadhelst den önskar så länge det sker enligt gemensamma regler som i botten bygger på vår lagstiftning?

• Gilla
  • Wow
Harald Blåtumme och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.