Byggahus.se
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Jag menar inte att grannen gör rätt. Men TS behöver för den delen heller inte ha rätt.
Så länge ts häck står på sin sida tomtgränsen är det hon som bestämmer över den.
Grannen tar sig friheter...

• Gilla
Polyester och 6 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Det kommer bli översvämmat med en massa polisanmälningar också när folk endast tänker på sin "privata sfär" och skuggar grannen eller har träd som kan falla av grannens hus! Folk tar lagen i egna händer.
Detta är enkelt att reglera med lag om höjd på häck och avstånd till grannens tomt. Det enda som skulle bli jobbigt är att vissa människor måste visa hänsyn till sina grannar som slapp tidigare!
Vi har haft det så här sedan urminnes tider och så vitt jag vet har inte polisen översvämmats av tuja-polisanmälan

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Man kan ju också gratulera grannen som med "missförståndet" när ni pratat och att ord står mot ord troligen har gjort på det absolut smartaste / fulaste beroende på infallsvinkel sättet för att vara väldigt svår att sätta dit för skadegörelse på häcken..

Genom att han hävdar att han tolkat det som att det var ok att snygga till häcken och kapa ner den en bit och han är smart nog att vidhåller den versionen så är det nästan omöjligt att bevisa uppsåt i skadegörelse på ts häck och plötsligt blir det väldigt svårt att på juridisk väg klämma åt honom för att tagit ner häcken till hälften..
Går att polisanmäla såklart men risken för att han blir fälld för skadegörelse på häcken är väldigt låg om han spelar sina kort som han gjort hittills..

Samtidigt kan man ifrågasätta behovet av 6 M hög häck... insynsskydd på våning 2 görs mer lämpligt av välplacerade enstaka insynsskydd just några meter utanför vid aktuellt fönster och inte med grön vägg 6M hög vid tomtgräns..

Hade jag flyttat och insett den inställningen hos grannen att "rätten" till 6M grön vägg så kanske man övervägt en rövare likt det som hänt.. mycket fult men smart sätt att göra det mycket svårt att bevisa uppsåt som krävs för att få nån dömd för skadegörelse.. allt är ju bara ett "missförstånd " och det blir en förmildrande omständighet..

Så svårt att lagföra häckkaparen om han vidhåller missförstånd i vad man kom överens om..

Man ska visa hänsyn mot sina grannar det är inte så hänsynsfullt av nån dera i dagsläget.. kapa grannens häck är fult och att anse att ens 6 M häck står bra nära tomtgräns är kanske inte heller så hänsynsfullt..
Att man var där först ger inte några pluspoäng hänsyn behövs även då..

Jag tycker också det är ett fult tilltag av häckkaparen men man måste ibland även försöka fundera på varför blev det såhär... har man själv nån del i problemet eller är bara "alla andra" problemet eller finns det två sidor på det hela..

• Gilla
svedbo och 2 till
  • Laddar…
S svedbo skrev:
Men det har väl grannen ändå inte gjort(gravt överträtt rätten). De har kommit överens om att kapa den, sen att grannen på egen hand har gjort det och till den längden som TS kanske inte ville är en annan sak, och det kan förslagsvis lösas genom att fika/grilla
Bra granne dom fixar till häcken

• Gilla
svedbo
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
ja, för att DU behöver ju verkligen inte bry dig om dina grannar.
Varför skulle jag bry mig om grannarna på MIN egendom? Sköt dig själv och skit i andra är det bästa ordspråket som finns, när det förstås korrekt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S svedbo skrev:
Men det har väl grannen ändå inte gjort(gravt överträtt rätten). De har kommit överens om att kapa den, sen att grannen på egen hand har gjort det och till den längden som TS kanske inte ville är en annan sak, och det kan förslagsvis lösas genom att fika/grilla
Wow. Jo, det är ett gravt övertramp. Enligt ett inlägg i tråden så har det genererat fängelse. Så jo, det är det. Har inte ts rätt att ångra sig?
Du får gärna leva med att lägga dig för allt och alla, men du måste förstå att det som skett här är olagligt, kränkande och brottsligt.

• Gilla
Mido11 och 7 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Tro det eller ej men i Norge har de regler kring detta och du kan bli tvungen att ta ner träd osv
Det är en myt. Bor i Norge och det stämmer inte. Visa annars till dessa ”regler”

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
johnsilver johnsilver skrev:
Varför ska en häck vara 6 meter hög ???
För att man vill. Man behöver inte motivera mer än så.

Ewas fråga Ewas fråga skrev:
Orsak gavs igentligen inte vid ök att ta in offerter men när han var i full gång att kapa ner den och jag sa till honom att avbryta direkt, sa han att Thujan var så jä""a ful och blev ilsk när han inte fick fortsatta, Ganska obehagligt just nu...
Han har satt tonen. Du behöver inte känna att du behöver hålla igen.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Ewas fråga Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Kanske var glad om grannen gör jobbet att klippa. Kanske 3 m räcker. Varför högre? Det blir kanske solförmörkelse på grannens tomt.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Kanske var glad om grannen gör jobbet att klippa. Kanske 3 m räcker. Varför högre? Det blir kanske solförmörkelse på grannens tomt.
Om 3m hade varit ok för TS hade ikke tråden existerat. ”Varför högre” som du frågar har noll relevans, TS har rätt till sina egna preferenser utan att behöva bli ifrågasatt.

• Gilla
Lindalolsson och 7 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
3m, räcker för vem?
Varför ska ts behöva motivera tycker du?

Vad mer ska motiveras anser du?

• Gilla
MickeRavioli och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nu kanske du skulle läsa vad TS skrev
Hon sket inte i granne, utan det fördes en diskussion
Ja hen ville bara ansa lite vilket inte hade gjort större skillnad, eller hur?

borpålandet
S svedbo skrev:
Innan man agerar måste man vara säker på att man är överens. Jag har också haft nyinflyttade grannar som tror de kan göra vad som helst på annans mark bara för att de har ett behov. Ber grannen om ursäkt finns det något att gå vidare på. Om grannen inte ber om ursäkt är det ett tecken på att något är fel. Då måste man vara bestämd.

• Gilla
Staffan_V och 5 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
TS verkar inte heller vilja ha en sex meter hög häck vilket är fullt förståeligt. Jag skulle tro att en stor andel av fastigheterna i Sverige har massa växtlighet som ägaren egentligen inte vill ha men de kan inte eller vet inte var de ska börja så därför händer ingenting.
Finns ett enkelt svar! De orkar inte eller vill inte bekosta åtgärden fastän de är de som äger växterna. Men jag jag lovar dig att de hade fått tummen ur om deras häck hade varit över 6 m hög på deras sydväst sida!

• Gilla
Marmar77 och 2 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ja hen ville bara ansa lite vilket inte hade gjort större skillnad, eller hur?
Och det visste grannen och ändå kapade han ner trädet till hälften?
Då har vi ett uppsåt!

• Gilla
MickeRavioli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.