Byggahus.se
Karrock
Sikten vid utfarten från min gata till huvudled skyms av en 15m hög och 5m bred thujahäck som aldrig har klippts sen 60-talet. På andra sidan var en likadan som mejades till 3m för några år sedan. Då den var 4m bred är den fortfarande lite tom upptill, men om ytterligare ett par år är den nog helt grön och 5m hög. Thuja växer visst på höjden efter att den är kapad. massor av nya toppar i den häcken. Det blir ju inget timmer av stammarna längre, men häcken fortsätter uppåt.

TS här verkar mest ute efter att jävlas, så då kan väl häckeländet vara så fult som möjligt. Kapa resten på 4m, snygga till redan gjorda snitt och gå vidare. Om någon del är vid utfart uppmuntrar jag till studie av skriften enligt nedan.

Två diagram som visar regler för växtlighet nära vägar för bättre sikt och trafiksäkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://skr.se/skr/tjanster/rapporterochskrifter/publikationer/klipphacken.65080.html

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Festlund och 11 till
  • Laddar…
Mina tankar kring detta…
Jag kan för mitt liv inte förstå hur många människor resonerar kring växtlighet på andras tomter!
Jag har en för området väldigt stor tomt, ca 3000m2,
granntomter varierar men jag har ett radhusområde längs ena tomtgränsen där radhustomterna är ca 150m2.
Jag planterade redan innan radhusen byggdes en rejäl häck som nu är ca 7 meter hög och täcker nu precis insyn från radhusens övervåning till min övervåning. I mina ögon är höjden nu perfekt.
Jag förutsåg framtida problem så jag planterade häcken ungefär 4 meter in från den säkerställda tomtgränsen. Så hur blev resultatet??
-De flesta radhusgrannarna har rivit staketet som stod vid tomtgränsen fast ca 50 cm in på min tomt och annekterat marken fram till häcken och i många fall även ansat grenar på ”sin sida” utan lov.
-Massor med propåer om att såga ner häcken, främst från nyinflyttade..
-Jag har vid ett par tillfällen fått besök av upprörda grannar som säger att grenar hänger in på deras tomt trots att det är över 2 meter från gren till tomtgränsen.
-Nästan blivit fysiskt attackerad av ett par grannar när jag gått med röjsågen på min egen mark för att hålla fritt på min mark fram till tomtgränsen.

Jag måste också nämna att häcken var ca 5 m när radhusen byggdes!!
Så hur f-n tänker folk!!??
Om man inte gillar häckar köper man väl inte hus när det är känt faktum att det står en häck där!
Jag är just i detta nu ledande budgivare på även grannhuset som jag har för avsikt köpa mest av anledningen att jag vill riva det befintliga garaget för att få en magisk sjöutsikt.
Denna granne har jag aldrig bett ens ansa en buske för min skull utan agerar nu när tillfälle ges.
Så mitt slutliga råd till alla är att köpa ett hus där man känner att man kan leva/vara nöjd med direkt istället för att ställa en massa krav på oskyldiga grannar.
/ Björkskär

• Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
  • Ledsen
ylven och 94 till
  • Laddar…
En av de viktigaste aspekterna som många tycks missa i tråden är att grannen är nyinflyttad, dvs häcken måste redan varit 6 m hög när han gick på visning och bestämde sig för att köpa huset. Om han upplevde att Häckens skuggande var ett så stort problem borde han helt enkelt avstått från att köpa sitt hus istället för att kallt räkna med att kunna kapa den i framtiden.

Människor som tar sig den typen av friheter behöver hållas oerhört kort, annars kommer beteendet bara eskalera. Krav på återställande till 6 m är det enda rimliga.

• Gilla
  • Älska
Stengods och 57 till
  • Laddar…
Ewas fråga Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.[]
Tråkigt med sådana grannar Du har tyvärr inget stöd enligt lagen, det är min egen erfarenhet

M mattoys skrev:
Fast det är det som är rätt sjukt, att du får ha en thuja på över 6m utan bygglov, men ett plank över 1.8m behöver du bygglov för.

Det jag menar är att TS kanske kan ha överseende med det kanske.

Fast skall man hård dra det så hade TS givit tillåtelse till grannen att kapa häcken, så då är alla andra kommentarer inte heller relevanta.
Nej det är din tolkning, TS sa att det hade diskuteras om att ta in offerter om att ansa/kapa den, det är inte samma sak som att ge grannen tillåtelse att kapa häcken och i det är inget om höjd heller angivet. Höjd är något som troligen hade kunnat diskuteras med firma som tas in för jobbet då det dels kunnat påverka priset och firman även kunna komma med åsikter från sitt kunnande.

• Gilla
Veronica. och 12 till
  • Laddar…
På mig låter det som en granne som kommer ta sig fler friheter i framtiden.
Man klampar inte in på grannens tomt och börjar kapa av träd det fattar vilken normalt funtad människa som helst! Han har medvetet skitit i grannsämjan så varför ska du bry dig?
Klart han ska ersätta träden med 6m nya…

• Gilla
Larsfixare och 21 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Fast skall man hård dra det så hade TS givit tillåtelse till grannen att kapa häcken, så då är alla andra kommentarer inte heller relevanta.
Hur kan du komma till den slutsatsen?

• Gilla
Larsfixare och 4 till
  • Laddar…
J
Roligaste k allt detta är att folk blir som tokiga om grannen har ett plank på 2 m och börjar skrika över det men när man har ett jävla otyg på 6 m då är det ok. Insynsskydd till övervåningen? Ge er… vad fan gör ni på övervåningen och hur länge gör ni det varje dag, som grannen dessutom måste passa in tiden för att kunna råka se, som motiverar ett insynsskydd på 6 m? Egoistiskt att man tänker att ens egna behov ska gå före andras. Oavsett vem som bodde där först….

• Gilla
  • Arg
ChrisÅrs och 15 till
  • Laddar…
J Janetgorgis skrev:
Roligaste k allt detta är att folk blir som tokiga om grannen har ett plank på 2 m och börjar skrika över det men när man har ett jävla otyg på 6 m då är det ok. Insynsskydd till övervåningen? Ge er… vad fan gör ni på övervåningen och hur länge gör ni det varje dag, som grannen dessutom måste passa in tiden för att kunna råka se, som motiverar ett insynsskydd på 6 m? Egoistiskt att man tänker att ens egna behov ska gå före andras. Oavsett vem som bodde där först….
Vad ger dig rätt att bestämma över vad grannen planterar på sin tomt?

• Gilla
Larsfixare och 25 till
  • Laddar…
Har du bild innan och nu efter?

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
J
N noone70 skrev:
Vad ger dig rätt att bestämma över vad grannen planterar på sin tomt?
Jag har ingen rätt alls. Men man ska ju vara grannar. Man ska visa hänsyn. En 6 m hög tujahäck som grannen inte tycker om av någon anledning, är inte att visa hänsyn. Bara för att man får göra vissa saker betyder inte att man gör dem… Största problemet i dag är ju tyvärr att människor bara tänker på deras egna bästa… vi har dessutom inte fått något svar på varför grannen störs… kanske är så att grannens tomt hamnar i skugga i stort sett hela dagen. När man planterar en häck så frågar man ju inte grannen om lov, inte ens när när häcken kommer bli 6 m hög. Det är ju helt sjukt.

• Gilla
  • Arg
Larsfixare och 7 till
  • Laddar…

• Gilla
Kajjo
  • Laddar…
Hen vill inte ha någon granmsämja. Varför ska tujahäcken kapas ?

J Janetgorgis skrev:
Jag har ingen rätt alls. Men man ska ju vara grannar. Man ska visa hänsyn. En 6 m hög tujahäck som grannen inte tycker om av någon anledning, är inte att visa hänsyn. Bara för att man får göra vissa saker betyder inte att man gör dem… Största problemet i dag är ju tyvärr att människor bara tänker på deras egna bästa… vi har dessutom inte fått något svar på varför grannen störs… kanske är så att grannens tomt hamnar i skugga i stort sett hela dagen. När man planterar en häck så frågar man ju inte grannen om lov, inte ens när när häcken kommer bli 6 m hög. Det är ju helt sjukt.
1 Häcken var inte 6 m när den platerades för 10 år sen
2 Det är en ny granne som lär ha märk att häcken fanns där när han köpte huset. Så om han nu störs så mycket kanske han skulle låtit bli att köpa huset
3 Den tidigare grannen verkar inte ha haft något emot häcken, vem vet den grannen kanske tom tycke den var bra?
4 vill man inte ha grannar som planterar träd på sin tomt kanske man ska fundera på att flytta någonstans där det är lite längre till närmaste granne? Har man grannar nära inpå är får man räkna med att sånt här händer. Utsikt och sol/skugga är inget man äger eller har rätt till.

• Gilla
  • Haha
Ewas fråga och 16 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Några tankar.. Först och främst kan man inte kapa någon annans häck, det är såklart åt skogen :). Sen kan man ju fråga sig varför han vill ta ner den? Skymmer den kvällssolen på altanen? Personligen så skulle jag nog irritera mig konstant på om min granne hade en häck på 6 meter som skymmer min kvällssol. Här kanske man kan ta och kompromissa lite om så är fallet? Helt ot så har jag en aversion mot thuja häckar, och speciellet höga sådana. Han kanske hyser samma känslor?
Tänker samma att det är oerhört märkligt av grannen att bara kapa ner utan att ha kommit överens, men lika märkligt att man låter tujahäcken ränna iväg till 6m höjd, när de aldrig borde bli mer än max 2m enligt mitt personliga tycke

• Gilla
Lakritsianen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.