Byggahus.se
Tjusigt! Tack för tipsen!

Tack för bilderna, blir till att införskaffa en plåtbit :D

En kasserad köksbänk i laminat låter lysande!

Har just byggt ett bord som jag försett med Bosch nya 12 mm kombifräs http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...=gw&language=sv-SE&ccat_id=81984&prod_id=9878. Den har snabbkoppling så man lyfter ur den och byter fräs på ett kick. Funkar kanonbra. Skiva i dubbel 16 mm MDF som jag laminerade med vit melamin och backing på undersidan. Skivan har också gångjärn så att det går lätt att mecka med hållaren. Ska försöka lägga upp lite bilder om ngn är intresserad.

Lägg gärna upp bilder! :) Var fick du tag på melaminet?

Var in på ett större snickeri som har det hemma. Fick köpa några flak för en hundring. Se upp med limningen:
Kontaktlimmade bitarna men missade tyvärr att få presstryck på ett ställe där det låg en liten limklick för mycket trots att jag använde limspridare. Så det blev en liiten irriterande bula på kanske en halv mm som visserligen inte är ivägen men det är ändå förargligt som tusan.

Pingler>Jag är mer än nyfiken på lite kommentarer rörande Bosch nya fräs.

/Kent

snickarboden skrev:
Pingler>Jag är mer än nyfiken på lite kommentarer rörande Bosch nya fräs.

/Kent
Jag med!
Vad är vitsen med denna maskin?

Såsom varande Festool-offer har jag kört min OF 1000 och är nöjd med allt utom att det är svårt att se fräsen under fräsning när man kör på fri hand. Här är de i USA vanligare handöverfräsarna med "skruvjustering" av motorn bättre. Man ser mer av fräsen och får bra kontroll med de två handtagen nere vid plattan. När jag nu behövde en fräs som klarar 12 mm skaft för att främst ha i fräsbord så blev jag tvungen att öppna båda ögonen och se bortom Festool, som annars alltid är det självklara valet nu när Bosch släppt en fräs med den amerikanska typen av fäste. Att den dessutom kommer med vårt traditionella gejderfäste var bara en bonus.
Fördelar med den här fräsen är först o främst att man plockar i och sätter tillbaka den under bordet på sekunder. Att byta fräs blir otroligt mycket enklare. Jag har ännu inte kört den i gejdern där man justerar upp o ner fjäderbelastat men den glider vädligt fint upp o ner när jag provat utan att köra fräsen.
Djup/höjdjusteringen är enkel. Man lossar klämman som håller fräsen i hållaren. Fräsen sitter kvar genom den klicktangent som sitter vid djupjusteringen. Sedan ärdet bara att vrida upp eller ner. Håller man in klicktangenten så kan fräsen vridas ur och tas fram.
En liten nackdel är att fräsen, monterad under bord, ramlar ner en liten bit när man lossar klämfästet och ska finjustera. SÅ man får lossa, finjustera, klämma fast, kolla, för varje gång man ska justera. Så är det inte när man kör fräsen upprätt.

Frånsett att man saknar Systainern samt att en massa lösa tillbehör inte har någon given plats i väskan som fräsen kommer i (uselt) så tycker jag annars att fräsen ger väldigt mycket mer för pengarna än Festool. (första gången jag säger detta om en annan maskin, he he)
Den verkar urstark även i ek med grova fräsar. Och man har två fräsar i en. Köpte min på Drift & Underhållsteknik för 3995 inklusive moms!!. Det var bara ett par hundra mer än ex-momspriset hos min lokala proffs-handlare!

Hej alla fräsgubbar!

Fick en knasig idé som visade sig bli fantastiskt bra. Inget jobb alls med konstruktionen.
Domkraften, som dessutom kan användas till det den är avsedd för, vrider jag med bara fingrarna.
Perfekt precision.

• P9240103.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Fräsgubbe kan du vara själv! ;)

Bra idé! Så kanske jag också gör! Kan man fästa ihop fräsen med domkraften på något sätt? Är rädd att domkraften ska vibrera runt där under bordsskivan...

Min fräs löper på två stänger och ligger med sin tyngd stadigt på domkraften. Efter fininställningen (domkraften har ju hög utväxling) så trycker jag på en spak som låser fräsen i läget.

Har inte märkt några problem med vibrationer. Lycka till!

• Gilla
bruka
  • Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.