Hallå hallå alla.
Håller på med grundläggning för ett varmförråd / mekrum för cross å andra motorburna aktiviteter.
Ytan ungefär 4200x5200 pulpettak.
Isolerat . Har ställt frågor i en annan tråd men gör en egen som bygget fortskrider i och kanske får mina frågor besvarade.
Första är vilket golvbjälklag ja ska använda. Man vill ju få de så lågt som möjligt men man vill ju inte ägna hela året för att gräva plintar. Har kolla alla möjliga beräkningar med bli inte riktigt klok på vad som bli bra. Bifogar 2 förslag någon som har någon insikt ?
Kan man gå ner till 175 ?
Annan motorburen aktivitet som i meka bil? Tänker mest belastningsmässigt.
Finns det någon specifik anledning att du valt plintgrund? Tänker spontant att en gjuten platta både är mer lättstädad samt känslig för tappade verktyg och oljespill etc
NU håller man på skruvar ihop detta, kör golvbjälklag i 2 fack, kan man skråskruva den ena regeln i ena facket eller ska man förskjuta dessa 45 mm så man kan köra 2st 6 x120mm skruvar rakt in i regeln ?
NU håller man på skruvar ihop detta, kör golvbjälklag i 2 fack, kan man skråskruva den ena regeln i ena facket eller ska man förskjuta dessa 45 mm så man kan köra 2st 6 x120mm skruvar rakt in i regeln ?
Jag hade skråat så att alla skruvreglar hamnar i linje. Har svårt att se att det ska göra så stor skillnad i hållbarhet.
Då är de dags för taket.. pulpetttak 10graders lutning. Stockholm med plåttak ..
Spännvid 3790 .upplag 95 mm så insidan 3610mm . C/C 600 mm på takstolarna..
220x45 verkar de som ja måste använda.. men de känns något så fruktansvärt onödigt grovt . Och svårare att få tag i ..Va säger ni om 195x45mm?
Är lite orolig att de kommer flexa i skarven på skivorna. Å då måste komplettera med en regel vid varje skarv om ja kör 11mm. Eftersom ytskiktet kommer bli dessa osb målade?
Väggen består av stående 45x95 med liggande 45x45 som installations skikt c/c600 mm
Är lite orolig att de kommer flexa i skarven på skivorna. Å då måste komplettera med en regel vid varje skarv om ja kör 11mm. Eftersom ytskiktet kommer bli dessa osb målade?
Väggen består av stående 45x95 med liggande 45x45 som installations skikt c/c600 mm
Mitt förslag är att du monterar OSB liggande , då behöver du enbart en stödregel var 2,4-2,5 m .