Byggahus.se
F fsn skrev:
Det håller jag inte alls med om, har råkat ut för samma sak och du krånglar totalt till det. Detta skall bara anmälas till grannens bilförsäkringsbolag och så får de utreda frågan, och då det knappast var stödmuren som inte hade koll i backspegeln så kommer den att bedömas som icke vållande. Det kan ju vara en bra idé att kanske ta en bild på grannens bil som bevis på att det var han som körde på muren och inte nån annan om han skulle få för sig att neka.
Jag tror du har rätt. Jag blev påbackad av en hög stenmur i mörkret för många år sedan. Blev tvungen att ta det på min helförsäkring..:surprised:

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Han hade rimligen inte uppsåt.
Nej brottslig skadegörelse torde inte vara aktuellt. Däremot kan mycket väl ersättning enligt skadeståndslagen komma att bli aktuellt. Två olika, om än likartat benämnda, saker.

M Matador01 skrev:
Jag blev påbackad av en hög stenmur i mörkret för många år sedan.
Hittade ni aldrig murens förare? Alltid lika trist när sånt händer!

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja absolut. Och i slutändan så betalar grannens försäkringsbolag. Att anmäla till försäkringsbolaget kostar inte en krona. Att processa mot grannen kommer aldrig att bli helt kostnadsfritt, även om man vinner. Man riskerar samtidigt rätt höga kostnader om man torskar.
I regel betalar grannens försäkringsbolag, men teoretiskt skulle en situation kunna uppstå där grannen får fel i sin regresstalan mot sitt försäkringsbolag, det är dock knappast ett särskilt troligt (för att inte säga mer eller mindre uteslutet) scenario i den här tråden.
Du har helt rätt i att det i normalfallet är bättre att göra ett försäkringsärende av saken, det jag vände mig emot var att du hävdade att ett försäkringsärende var enda möjliga vägen framåt. I vissa fall kan det dock tänkas vara bättre med att söka om skadestånd, t.ex. om skadeståndsreglerna skulle ge en högre ersättning (vilket är tämligen ovanligt vid trafikolyckor dock).

F fsn skrev:
Man kan göra som man vill men det förfarandet känns lite som att torka sig i röven innan man skiter.
I det flesta fall håller jag med dig, men precis som Claes Sörmland skriver kan det ibland tänkas vara en alternativ lösning. Jag utgår t.ex. från att TS granne inte kommer gå med på några som helst kostnader och att grannens försäkringsbolag inte heller kommer vara så taggade på att betala. Om grannen däremot är av det mer hederliga slaget så kommer det givetvis gå att lösa på ett betydligt mer enkelt och smidigt sätt.

Pen Pen skrev:
Är det inte till och med så att bilen är försäkrad även om vederbörande inte tecknat en försäkring? Då träder väl trafikförsäkringsföreningen in istället.
Trafikförsäkring är obligatorisk och den är till just exakt för att täcka skador av den typ TS råkat ut för. Skador på personer, andra fordon, andras egendom. Allt utom det egna fordonet.

• Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Trafikförsäkring är obligatorisk och den är till just exakt för att täcka skador av den typ TS råkat ut för. Skador på personer, andra fordon, andras egendom. Allt utom det egna fordonet.
Ja det är teoretiskt ja.......men i praktiken är det inte så. Har du en bil som är oförsäkrad och du blir påkörd så får du med automatik ingen ersättning för det.

S Stefan1972 skrev:
Ja det är teoretiskt ja.......men i praktiken är det inte så. Har du en bil som är oförsäkrad och du blir påkörd så får du med automatik ingen ersättning för det.
Nej den oförsäkrade bilen får ingen ersättning. Då får man väl skylla sig själv kan jag gissa. Men så är ju inte fallet här.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte hur du fick denna tråd att handla om mig och inte TS eller frågan i allmänhet. Men eftersom du frågar så har jag vettiga grannar så vi tar ett samtal och löser det i samförstånd. Om det inkluderar grannens försäkringsbolag, en kontant ersättning, att grannen tar in en firma eller hur det spelar ut vet jag inte idag. Äger inte ens en mur, än mindre en skadad sådan.

Min erfarenhet säger att man som skadedrabbad aldrig kommer undan att få sin fritid/arbetsliv förstört. Det finns ingen försäkring mot detta. Man måste driva ärendet och t o m i det optimala fallet att försäkringsbolaget ställer upp med företag rätt och slätt så måste man vara där och öppna upp, serva och fixa. Och alla telefonsamtal/email.
Gör dig inte dummare än vad du är, handlar om dig… tjena. Läs och förstå.

Skrev jag nån stans öht att försäkringsbolaget sköter allt? Jag tror att jag var rätt tydlig med att på ditt lite överkrångliga sätt så får man göra allt administrativt jobb TVÅ gånger.

• Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har du en bil som är oförsäkrad och du blir påkörd så får du med automatik ingen ersättning för det.
Vad menar du? Backar någon in i min oförsäkrade bil gäller väl exakt samma sak som om någon backar in i min stenmur? Alltså skadestånd från den som backar eller ett ärende för den backande bilens trafikförsäkring?

• Gilla
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
F
F Falckman skrev:
I regel betalar grannens försäkringsbolag, men teoretiskt skulle en situation kunna uppstå där grannen får fel i sin regresstalan mot sitt försäkringsbolag, det är dock knappast ett särskilt troligt (för att inte säga mer eller mindre uteslutet) scenario i den här tråden.
Du har helt rätt i att det i normalfallet är bättre att göra ett försäkringsärende av saken, det jag vände mig emot var att du hävdade att ett försäkringsärende var enda möjliga vägen framåt. I vissa fall kan det dock tänkas vara bättre med att söka om skadestånd, t.ex. om skadeståndsreglerna skulle ge en högre ersättning (vilket är tämligen ovanligt vid trafikolyckor dock).

I det flesta fall håller jag med dig, men precis som Claes Sörmland skriver kan det ibland tänkas vara en alternativ lösning. Jag utgår t.ex. från att TS granne inte kommer gå med på några som helst kostnader och att grannens försäkringsbolag inte heller kommer vara så taggade på att betala. Om grannen däremot är av det mer hederliga slaget så kommer det givetvis gå att lösa på ett betydligt mer enkelt och smidigt sätt.
men erfarenhet är att försäkringsbolag är betydligt mindre emotionellt engagerade, käftar mindre och faktiskt betalar när det gäller försäkrade fordon som orsakat skada på annans egendom.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Min dåvarande granne lyckades meja ner fyra uppvuxna thuja i häcken en vinterdag med blankis.
Hans försäkringsbolag var tillmötesgående och undrade vad jag ville ha för ersättning och sedan kom en trädgårdsfirma och bytte ut de skadade plantorna.
Att jag var tvungen att kontakta grannen som "inte haft tid att höra av sig" på flera dagar är ju en annan historia, men tydligen gick det att identifiera försäkringsbolaget via bilregistret på den tiden.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Hej! Det är väl därför man har bilförsäkring? 1000 kr i självrisk, anmäld det bara till ditt försäkringsbolag så kommer bolagen att lösa detta mellan sig.
Lycka till

Efter att ha flyttat in i vår gamla 70-talsvilla så började grannen ganska omgående klaga på en stödmur på ca. 0.5 höjd som löper mellan våra tomtgränser.
Stödmuren hade inte varit underhållen på många år, och grannen tyckte att tidigare ägare var "för gamla" för att be dem åtgärda muren, så dom tyckte att det skulle falla på de nya ägarna. Efter mycket tjat åtog jag mig att reparera och förstärka muren, så att den blev stabil och fin. Allt var frid.
MEN, så en dag, kör grannen in i hörnan på stödmuren och knäcker flera stenar så att det lossnar och ramlar sönder. Bilen helt uppriven på sidan. Jag får själv provisoriskt plocka ihop murstenarna. Grannen erkänner olyckan först flera dagar(5?) senare.

Har nu sagt åt grannen att laga muren, men dom vägrar det, eftersom "gör inget, ser bra ut ändå".

Vad har jag för möjligheter? Kan man låta en hantverkare reparera, sen skicka faktura till granne/kronofogde?
Finns det någon möjlighet att ta det till tinget?

Det är en liten skada, men av ren princip kan jag inte släppa detta, då grannen gått länge och tjatat på några sneda stenar, men nu när man kört sönder min mur så har det ingen betydelse.[/QUOTE]

Efter att ha flyttat in i vår gamla 70-talsvilla så började grannen ganska omgående klaga på en stödmur på ca. 0.5 höjd som löper mellan våra tomtgränser.
Stödmuren hade inte varit underhållen på många år, och grannen tyckte att tidigare ägare var "för gamla" för att be dem åtgärda muren, så dom tyckte att det skulle falla på de nya ägarna. Efter mycket tjat åtog jag mig att reparera och förstärka muren, så att den blev stabil och fin. Allt var frid.
MEN, så en dag, kör grannen in i hörnan på stödmuren och knäcker flera stenar så att det lossnar och ramlar sönder. Bilen helt uppriven på sidan. Jag får själv provisoriskt plocka ihop murstenarna. Grannen erkänner olyckan först flera dagar(5?) senare.

Har nu sagt åt grannen att laga muren, men dom vägrar det, eftersom "gör inget, ser bra ut ändå".

Vad har jag för möjligheter? Kan man låta en hantverkare reparera, sen skicka faktura till granne/kronofogde?
Finns det någon möjlighet att ta det till tinget?

Det är en liten skada, men av ren princip kan jag inte släppa detta, då grannen gått länge och tjatat på några sneda stenar, men nu när man kört sönder min mur så har det ingen betydelse.[/QUOTE]

Claes Sörmland
F fsn skrev:
Gör dig inte dummare än vad du är, handlar om dig… tjena. Läs och förstå.

Skrev jag nån stans öht att försäkringsbolaget sköter allt? Jag tror att jag var rätt tydlig med att på ditt lite överkrångliga sätt så får man göra allt administrativt jobb TVÅ gånger.
Jag har inte förespråkat något överkrångligt sätt, det är något du själv har hittat på. Jag har redovisat de två möjligheterna framåt, skadestånd (göra upp i godo) eller trafikförsäkringen.

• Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Trafikförsäkringen är det som gäller. Prata med grannen så han gör en skadeanmälan. Det kostar inte honom något.

Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Backar någon in i min oförsäkrade bil gäller väl exakt samma sak som om någon backar in i min stenmur? Alltså skadestånd från den som backar eller ett ärende för den backande bilens trafikförsäkring?
nja om din egendom saknar försäkring så är det inte nåt som kommer per automatik från den som åsamkar skadan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.