Byggahus.se
Hej!

Jag och min sambo har nyligen köpt hus med fjärrvärme och jag blir inte riktigt klok på hur den ska ställas in för att få en jämnare värme i huset.

Villan är 1 & 1/2-plan på ca 130kvm + källare och värms upp med varierande ålder på radiatorerna till fjärrvärmen. Det är kylskåpskallt i källaren, lite jämnare på mellanplan och bastu på övervåningen. Säkert har det mycket med isolering och ventilation att göra men i hopp om att kunna justera så har vi kikat och känt på radiatorerna.

Alla radiatorer står på ca 6-7 i enlighet med tips från tekniker på fjärrvärmebolaget och så ska pumpen kunna jämna till det. Vi har också nyligen satt in en innegivare + mobil styrning via bolaget för att även kunna se och förhoppningsvis styra tempen på huset någorlunda.

Känner man på radiatorerna så är dom iskalla på bottenplan, varken kalla eller varma på mellanplan och brännheta på övre plan. Med tanke på temperaturen i huset tycker man det borde vara tvärtom, så något känns som att det ej är justerat rätt. Vi har provat justera ned termostaten lite på dom övre radiatorerna efter att ha pratat med bolaget men vi blev rekommenderade att försöka låta pumpen styra i stora drag och endast göra små justeringar på termostaterna. Korrekt eller bullshit? :)

I vilken ände börjar man att kolla för att få bukt på detta? Finns det någon ”neutral” inställning på hela systemet och sen finjustering därefter?

Hjälp emottages tacksamt då jag försökt läsa på men inte blir klok på det. Spontan fråga också ang. rören till centralen, ska inte alla dessa vara isolerade för att bibehålla värmen så långt det går?

Bifogar bilder om det hjälper, behövs något annat så skrik till! Vi har en Siemens RVA36.531 om det ger någon info.

• En värmeregulator för uppvärmningssystem med rattar, displayer och ledningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två ventiler med röda handtag och tryckmätare för temperatur, monterade på rör.
    Skapa konto
  • Värmesystemrör, ventiler och mätare i källare med vitmålade väggar och tak.
    Skapa konto
Mätaren med röd markering har ökat sedan fjärrvärmebolaget var här och justerade lite samt satte in innertempgivaren. Den pendlar kring värdet på bilden sen upp till ca 50°.

Har du koll på hur slingorna går?
Är det en slinga per våningsplan?

Ja, det låter som att hela systemet är felaktigt justerat.
Men det kan vara så att det är smuts i termostatventilerna och/eller returventilerna i källaren & markplanet.

Försök att kolla upp å rita upp hur allt är kopplat.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

Förenklat:
Steg1, injustering av radiatorkretsen
Steg2, injustering av centrala reglersystemet
Steg3, montering & injustering av termostaterna

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
C
F Festlund skrev:
Vi har provat justera ned termostaten lite på dom övre radiatorerna efter att ha pratat med bolaget men vi blev rekommenderade att försöka låta pumpen styra i stora drag och endast göra små justeringar på termostaterna. Korrekt eller bullshit? :)
Det är korrekt så tillvida att för bästa ekonomi skall en korrekt inställd FJV-central shunta ut lagom temperatur till radiatorkretsen. I ett korrekt injusterat system skulle det därmed i princip inte behövas några termostater förutsatt att man vill ha samma temperatur i hela huset och det inte finns någon yttre värmekälla som t.ex. solinstrålning eller eldstad.

Uppenbarligen krävs injustering eller åtgärd för att se till att värmen fördelas jämnt i huset. Men jag blir också lite fundersam på om det är svinvarmt på övre plan. Om radiatorerna blir varma trots att termostaten står på t.ex. 20 grader är det ju något fel på termostaten.

Angående isolerade rör är det inte så kritiskt i ett uppvärmt utrymme, förutsatt att konsekvensen inte blir att utrymmet blir för varmt.

• Gilla
Stefan.o och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har du koll på hur slingorna går?
Är det en slinga per våningsplan?

Ja, det låter som att hela systemet är felaktigt justerat.
Men det kan vara så att det är smuts i termostatventilerna och/eller returventilerna i källaren & markplanet.

Försök att kolla upp å rita upp hur allt är kopplat.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]

Förenklat:
Steg1, injustering av radiatorkretsen
Steg2, injustering av centrala reglersystemet
Steg3, montering & injustering av termostaterna
Jag ska kika om jag kan härleda hur det är lagt i huset ang. kretsarna. Tack för länkarna även om det för mestadels var som grekiska jag försökte läsa. :)

Ska läsa på mer!

C cpalm skrev:
Det är korrekt så tillvida att för bästa ekonomi skall en korrekt inställd FJV-central shunta ut lagom temperatur till radiatorkretsen. I ett korrekt injusterat system skulle det därmed i princip inte behövas några termostater förutsatt att man vill ha samma temperatur i hela huset och det inte finns någon yttre värmekälla som t.ex. solinstrålning eller eldstad.

Uppenbarligen krävs injustering eller åtgärd för att se till att värmen fördelas jämnt i huset. Men jag blir också lite fundersam på om det är svinvarmt på övre plan. Om radiatorerna blir varma trots att termostaten står på t.ex. 20 grader är det ju något fel på termostaten.

Angående isolerade rör är det inte så kritiskt i ett uppvärmt utrymme, förutsatt att konsekvensen inte blir att utrymmet blir för varmt.
Vi har ingen eldstad eller annan värmekälla men såklart finns en del solinsläpp. Men en injustering vill man ju börja med.

Så får väl läsa på mer hur jag ska börja. :)

M
Hej!
Innegivare kan ställa till det lite när man har det lite för kallt i en del av huset om det ofta blir varmt i rummet som har innegivare. Om det blir varmt av solinstrålning eller kamin i rummet med innegivare kommer den att sänka hela systemets framledningstemperatur, och då kan man få det kallt i tex källaren. Har man fräscha termostater på alla element så är innegivare oftast onödig. Om du har värme på andra element men sämre i källaren kan du prova att höja hastigheten på pumpen. Då kanske flödet når fram till alla element.
Hur gammalt är huset och vilken fjärrvärmeleverantör har ni?

Givetvis så behöver innegivaren monteras på lämpligt ställe där den inte påverkas av extern värmekälla i onödan.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
M mecklarn skrev:
Hej!
Innegivare kan ställa till det lite när man har det lite för kallt i en del av huset om det ofta blir varmt i rummet som har innegivare. Om det blir varmt av solinstrålning eller kamin i rummet med innegivare kommer den att sänka hela systemets framledningstemperatur, och då kan man få det kallt i tex källaren. Har man fräscha termostater på alla element så är innegivare oftast onödig. Om du har värme på andra element men sämre i källaren kan du prova att höja hastigheten på pumpen. Då kanske flödet når fram till alla element.
Hur gammalt är huset och vilken fjärrvärmeleverantör har ni?
Yes, fick ett varningens finger där vart den ska placeras så det ska vi tänka till för innan vi monterar den permanent, nu är den lite temporärt placerad i midjehöjd i hallen som inte är särskilt påverkad av solen vad det verkas.

Det är så olika ålder och varianter på alla radiatorer så man är sugen att bara ersätta alla eller iaf byta termostater på alla för att säkerställ någon slags ”standard” i all justering. Känns som man går i blindo, men det är också en omställning från lägenhet där det för det mesta alltid var kallt och du hade ingen möjlighet att påverka någonting. ;)

Huset är en gammal träkåk från -39. Sandviken Energi.

Demmpa Demmpa skrev:
Givetvis så behöver innegivaren monteras på lämpligt ställe där den inte påverkas av extern värmekälla i onödan.
Absolut.

Var förbi huset idag men hann inte rita upp och kika på systemet men har det på agendan. Var ner lite snabbt i ”pannrummet” däremot och dom element i källaren sitter väldigt kort bit från pumpen men känner man längs rören är det en markant skillnad i temp när du går med handen längs röret. Kan det ha ”skitat igen” i övergående skarvar/T-kors i rören? Tycker det speciellt vid ett kors är ett extrem skillnad beroende på vilken sida av korset du känner.

M
Det är nog troligast att det är termostaterna som fastnat om de varit avstängda länge. Ta av termostaten och försök att trycka in piggen och se om den fjädrar ut. Lufta systemet är alltid bra, men luft brukar inte samlas i källaren. Såg att Sandviken varken har effektavgift eller flödestaxa så det finns ganska liten idé med innegivare om du har fräscha termostater.

F Festlund skrev:
Absolut.

Var förbi huset idag men hann inte rita upp och kika på systemet men har det på agendan. Var ner lite snabbt i ”pannrummet” däremot och dom element i källaren sitter väldigt kort bit från pumpen men känner man längs rören är det en markant skillnad i temp när du går med handen längs röret. Kan det ha ”skitat igen” i övergående skarvar/T-kors i rören? Tycker det speciellt vid ett kors är ett extrem skillnad beroende på vilken sida av korset du känner.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
C cpalm skrev:

Jag blir inte klok på detta system. Jag har ett önskat värde på 21° i appen som då ska meddela detta till pumpen och jobba mot det tillsammans med innergivaren.

Jag har senaste veckan haft som kallast 15.5° och varmast 19.5° och ett snitt på veckan på ca 18°. Dvs långt ifrån önskade värde på 21°. Tycker att när man går runt och känner på olika radiatorerna så är dom antingen iskalla eller glödheta, inget mellanläge. Förstår att det är svårt att ”timea” när man går så simpelt och känner med handen men ändå..

Har ställt alla radiatorer på 6 på en 9-gradig skala och sedan justerat ner lite på dom radiatorer som sitter på varma ställen (alltså övre plan) i hopp om att systemet ska lättare jämna ut det, men icke.

Försökte läsa på i den länkade infon i denna tråden men kändes lite som grekiska för mig så känner mig dummare efter att ha läst den.. :)

M
Hej!
Din styr med appen krånglar till det i onödan. Sandviken har ingen flödestaxa som gör att du tjänar något på detta. Du behöver se till att dina termostater fungerar. Hur gamla är termostaterna?. Om ett element är varmt så skall alla kunna få samma temperatur. Inställning 6 motsvarar på MMA termostater ca 20 grader rumstemperatur. Var har du mätt temperaturerna du angav. Har du 21 grader där innegivare sitter?
Fota gärna termostaterna så får vi se om de ser gamla ut.

F Festlund skrev:
Jag blir inte klok på detta system. Jag har ett önskat värde på 21° i appen som då ska meddela detta till pumpen och jobba mot det tillsammans med innergivaren.

Jag har senaste veckan haft som kallast 15.5° och varmast 19.5° och ett snitt på veckan på ca 18°. Dvs långt ifrån önskade värde på 21°. Tycker att när man går runt och känner på olika radiatorerna så är dom antingen iskalla eller glödheta, inget mellanläge. Förstår att det är svårt att ”timea” när man går så simpelt och känner med handen men ändå..

Har ställt alla radiatorer på 6 på en 9-gradig skala och sedan justerat ner lite på dom radiatorer som sitter på varma ställen (alltså övre plan) i hopp om att systemet ska lättare jämna ut det, men icke.

Försökte läsa på i den länkade infon i denna tråden men kändes lite som grekiska för mig så känner mig dummare efter att ha läst den.. :)

M mecklarn skrev:
Hej!
Din styr med appen krånglar till det i onödan. Sandviken har ingen flödestaxa som gör att du tjänar något på detta. Du behöver se till att dina termostater fungerar. Hur gamla är termostaterna?. Om ett element är varmt så skall alla kunna få samma temperatur. Inställning 6 motsvarar på MMA termostater ca 20 grader rumstemperatur. Var har du mätt temperaturerna du angav. Har du 21 grader där innegivare sitter?
Fota gärna termostaterna så får vi se om de ser gamla ut.
Ja, det kanske är så. Fipplar inte så mycket i appen däremot utan har den satt på 21 och rör den inte. Går bara in för att se temp & snitt över tid.

Fixar lite bilder. Behöver jag montera av något eller exakt vad vill du se? :)

M
Bara en bild på hur termostaterna ser ut och gärna en på hela fjärrvärmecentralen så att man ser pumpen.

F Festlund skrev:
Ja, det kanske är så. Fipplar inte så mycket i appen däremot utan har den satt på 21 och rör den inte. Går bara in för att se temp & snitt över tid.

Fixar lite bilder. Behöver jag montera av något eller exakt vad vill du se? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.