Byggahus.se
Beställde ett pantbrevsutdrag från lantmäteriet.
Där står det en summa och vilken bank som har det.
Om mitt lån är 1 miljon mindre än vad det står som pantbrev, betyder det att jag kan höja mitt lån utan knössel från banken och slipper extra avgifter så länge jag inte lånar mer än pantbrevet?

Ja, om banken bedömer att du är kreditvärdig.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det innebär bara att du kan höja ditt lån utan att behöva ta ut nya pantbrev. Det har inget med kredibedömningen att göra.

Om du vill så kan du beställa pantbrev för 100 milj. på ditt hus, du får betala stämpelskatten, men det påverkar inte dina möjligheter att få låna. Det finns alltså inget samband mellan storlek på pantbrev och marknadsvärde. Mer än att dte vore väldigt dumt att ta ut onödigt stora pantbrev.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Thomas59
Banken gör en sedvanlig kreditprövning. Ur kreditprövningsspunkt är det ingen fördel att du har outnyttjat pantutrymme. Att du har outnyttjat pantutrymme innebär bara att du slipper kostnaden för nya pantbrev.

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
Ok tack för svar. Så med andra ord det är bara avgiften för fler pantbrev jag slipper (y)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M
Och om du bara har ett pantbrev så kan du bara ha lån hos en bank. Det går inte att dela ett pantbrev mellan flera banker.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M mnils skrev:
Och om du bara har ett pantbrev så kan du bara ha lån hos en bank. Det går inte att dela ett pantbrev mellan flera banker.
Det har kanske inte så stor praktisk betydelse. Banker brukar villkora utlåniong med att de skall ha "bästa pant", de går alltså inte med på att ha ett pantbrev som ligger efter ett annat, i en annan bank.

Redigerat:
M mnils skrev:
På den tiden bankerna var mer tillmötesgående hade jag kvar ett (slutreglerat) pantbrev (privatlån då jag köpte huset) med lägsta prioritet. Det utnyttjades för bilinköp. Hade också ett visst värde för nya ägarna vid husförsäljning. Men idag är bankerna väldigt elaka, framför allt för oss pensionärer :mad:.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.