2 971 läst · 27 svar
3k läst
27 svar
Fjärrvärmeinställning under sommaren?
Det tog 45 minuter akrivt arbete att lufta ur systemet i oktoberL Leif i Skåne skrev:Sommartid när vattnet är rumstemperatur så så har det mindre volym = mindre tryck i slutet system.
Öppet med exp- kärl ser man ingen tryckskillnaden, det är bara några dm nivåskillnad i expkärlet.
Fyller man upp trycket på sommaren så finns risken att det släpper ut vatten från säkerhetsventiler när man börjar värma i Oktober.
Trycket bör vara 0,2 bar + 0,1 bar/ meter vattenpelare.
Sista frågan, tror jag! (Otroligt tacksam för all er hjälp och info!)
Nu är styrenheten i bevakningsläge, cirkulationspumpen stängd, trycket strax över 1 bar.
Framledningstemperatur är 63 grader och retur 56 grader. Vet ni hur detta fungerar, räknar dom vår förbrukning 63 grader kontinuerligt oavsett eller enbart mellanskillnaden på 7 grader, dvs vi kommer enbart faktureras för dessa 7 grader? Hoppas någon förstår min fråga, vet knappt hur jag ska formulera den.
Nu är styrenheten i bevakningsläge, cirkulationspumpen stängd, trycket strax över 1 bar.
Framledningstemperatur är 63 grader och retur 56 grader. Vet ni hur detta fungerar, räknar dom vår förbrukning 63 grader kontinuerligt oavsett eller enbart mellanskillnaden på 7 grader, dvs vi kommer enbart faktureras för dessa 7 grader? Hoppas någon förstår min fråga, vet knappt hur jag ska formulera den.
Det är difftemperaturen multiplicerat med flödet som ger energiförbrukningen.
Sen har vissa fjv-bolag straffavgift/flödesavgift om man har hör returtemperatur samtidigt som flödet är högt.
63⁰ i framledningstemperatur är normalt.
Men 56⁰ i returtemperatur är alldeles för högt.
Vi ligger på ca 30⁰ i returtemperatur.
Sen har vissa fjv-bolag straffavgift/flödesavgift om man har hör returtemperatur samtidigt som flödet är högt.
63⁰ i framledningstemperatur är normalt.
Men 56⁰ i returtemperatur är alldeles för högt.
Vi ligger på ca 30⁰ i returtemperatur.
Har ni så stor diff även om ni stänger cirkulationspump/reglercentral? Minns jag rätt har Solör i mitt område ingen straffavgift, hushållets mål är ju att ducka deras hutlösa tariff (även för sommarperiod) i möjligaste mån.Demmpa skrev:
Det är difftemperaturen multiplicerat med flödet som ger energiförbrukningen.
Sen har vissa fjv-bolag straffavgift/flödesavgift om man har hör returtemperatur samtidigt som flödet är högt.
63⁰ i framledningstemperatur är normalt.
Men 56⁰ i returtemperatur är alldeles för högt.
Vi ligger på ca 30⁰ i returtemperatur.
Om ni har en stor diff mellan framledningstemp och retur, med cirkulationspump avstängd/reglercentralen "avstängd" likt vi har, vad kan i det fallet vara galet i vår anläggning?
Jag vill gissa på att vår retur är hög just pga allt är avstängt, men samtidigt har jag bara varit drabbad av fjärrvärme i 7 månader hittills, mycket jag inte begriper.
När reglercentralen stänger av cirkulationspumpen så har reglerventilen för fjärrvärmeflödet stängt för "länge sedan", å då är det noll i fjärrvärmeflöde genom växlaren för värmesystemet.
Då är det bara fjärrvärmeflöde när det tappas varmvatten, fjv-returtemperaturen håller sig ganska stabilt runt 30⁰ även då.
Utan att veta vad det är för fjv-central så går det inte att säga vad som är "fel" med hög returtemperatur.
Bilder underlättar.
Då är det bara fjärrvärmeflöde när det tappas varmvatten, fjv-returtemperaturen håller sig ganska stabilt runt 30⁰ även då.
Utan att veta vad det är för fjv-central så går det inte att säga vad som är "fel" med hög returtemperatur.
Bilder underlättar.
Såklart, ursäkta att det inte kom per automatik. Trodde inte ämnet skulle bli speciellt djupgående. Det står Cetetherm på höljet och innanför finns på bilderna. Peka mig rätt om ni vill ha någon annan specifik del så är det snabbt ordnat.Demmpa skrev:
När reglercentralen stänger av cirkulationspumpen så har reglerventilen för fjärrvärmeflödet stängt för "länge sedan", å då är det noll i fjärrvärmeflöde genom växlaren för värmesystemet.
Då är det bara fjärrvärmeflöde när det tappas varmvatten, fjv-returtemperaturen håller sig ganska stabilt runt 30⁰ även då.
Utan att veta vad det är för fjv-central så går det inte att säga vad som är "fel" med hög returtemperatur.
Bilder underlättar.
En sak som verkar udda är att reglercentralen lyser med sin diod sen blinkar tre gånger, vilket om jag fattat manualen rätt betyder temp är för hög. Igår verkade det vettigt men den har nu gjort detta i ett dygn sedan jag ändrade till läget Bevakning. Den gjorde inte så konstant när det var ställt på tiduret. Vet inte om det betyder något speciellt eller normalt.
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
AMVn är troligen stängd, motorn handreglage står i ungefär det läge som våran står i när AMVn är stängd.
Det går att känna försiktigt på den högra plattvärmeväxlaren om den är varm.
Känn även försiktigt på den vänstra plattvärmeväxlaren men vänta minst 30 minuter efter att någon har tappar varmvatten.
Däremot så verkar AVTQn läcka fjv-vatten, det är grönt på expansionskärlet. Så det kan behövas en service på den, se följande inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/threads/fjaerrvaerme-inget-tappvarmvatten-temp-in.216489/#post-1772709
Sen verkar det som att filtret som sitter på inkommande fjv-ledning har läckt under en längre tid, avlagrignar mm på både expansionskärlet samt röret till den.
Det går att känna försiktigt på den högra plattvärmeväxlaren om den är varm.
Känn även försiktigt på den vänstra plattvärmeväxlaren men vänta minst 30 minuter efter att någon har tappar varmvatten.
Däremot så verkar AVTQn läcka fjv-vatten, det är grönt på expansionskärlet. Så det kan behövas en service på den, se följande inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/threads/fjaerrvaerme-inget-tappvarmvatten-temp-in.216489/#post-1772709
Sen verkar det som att filtret som sitter på inkommande fjv-ledning har läckt under en längre tid, avlagrignar mm på både expansionskärlet samt röret till den.
Den högra värmeväxlaren är över hela höjden strax högre än fingertemperatur, förutom översta 3 cm vid rörets infästning där det är betydligt mycket varmare men inte så att man bränner sig.Demmpa skrev:
AMVn är troligen stängd, motorn handreglage står i ungefär det läge som våran står i när AMVn är stängd.
Det går att känna försiktigt på den högra plattvärmeväxlaren om den är varm.
Känn även försiktigt på den vänstra plattvärmeväxlaren men vänta minst 30 minuter efter att någon har tappar varmvatten.
Däremot så verkar AVTQn läcka fjv-vatten, det är grönt på expansionskärlet. Så det kan behövas en service på den, se följande inlägg,
[länk]
Sen verkar det som att filtret som sitter på inkommande fjv-ledning har läckt under en längre tid, avlagrignar mm på både expansionskärlet samt röret till den.
Den vänstra är jämnvarm och ungefär lika varm som de övre 3 cm på den högra lilla växlaren. Dock vet jag inte om tjejen tvättade händerna i kall eller varmvatten nyss innan hon rusade iväg. Behöver kolla det igen när ingen småskvätter med kranarna hela tiden.
Det gröna var bra ögat, det hade jag själv lyckats missa/tänkt varit samma sörja när jag sett det andra. Båda läckagen verkar vara från förr, anslutningarna ser inte toppen ut men det är mycket torrt runt dom där som man ser läckaget en gång varit. Med det sagt finns det på todo att ha hit någon som ser över kopplingarna.
Att reglercentralen blinkar för förvänt vatten fortfarande, att den vill sänka, erfarenhet vad det kan bero på eller är det normalt när fjv-centralen är i detta läge?
Då stänger inte ventilen helt, den borde ha varit rumstemperatur på den.namnbyte skrev:
Du kan prova att vrida handvredet medsols, AMVn bör då börja "stänga". Det sitter momentbrytare åt bägge hållen. Det kan vara så att ventilen går trögt sista biten å då löser momentbrytaren.
Det går även att skruva bort AMVn från ventilen och trycka ned ventilens stift med en stor polygrip eller liknande. Men då kan det vara bra att först stänga av inkommande fjärrvärme samt ställa funktionsväljaren i hand.
Får börja med att säga Stort tack för att du tagit dig tid med all din kunskap! Ovärderligt för oss!Demmpa skrev:
Då stänger inte ventilen helt, den borde ha varit rumstemperatur på den.
Du kan prova att vrida handvredet medsols, AMVn bör då börja "stänga". Det sitter momentbrytare åt bägge hållen. Det kan vara så att ventilen går trögt sista biten å då löser momentbrytaren.
Det går även att skruva bort AMVn från ventilen och trycka ned ventilens stift med en stor polygrip eller liknande. Men då kan det vara bra att först stänga av inkommande fjärrvärme samt ställa funktionsväljaren i hand.
Ska testa vrida reglaget för hand men behöver saker skruvas loss får jag nog ha hit någon som vet vad de sysslar med, åtminstone nu första gången
Ännu en gång, Tack!
Tillägg: Det gick att vrida ganska mycket mer, väldigt lätt gick det dessutom!
Liknande trådar
-
Hur högt ligger fuktnivån i era krypgrunder efter den blöta sommaren och hösten?
Grund & Markarbeten -
Luftvärmepump på under sommaren?
Värmepumpar -
Semesterläge på IVT690 under sommaren?
Värme allmänt -
Stäng av luftvärmepumpen i garaget under sommaren
Värme allmänt -
Hur ställa in värmepumpen under sommaren?
Värmepumpar