Byggahus.se
Hej,

Jag har en radiator som har börjat porla extremt mycket. När jag försöker lufta ur den kommer det mycket luft i kanske 10 sekunder. Sedan händer inget mer, oavsett hur länge jag ventilen öppen. Det porlar lika mycket som innan. Om jag drar ner radiatorn till 0 med luftningsventilen öppen sugs det tillbaka lika mycket luft som nyss släppts ut. Undertryck i systemet? Efter några sekunder till en stund börjar det pipa väldigt högt, både ljud och frekvens. Ungefär som tinnitus.

Det låter också som att det går vatten genom radiatorn trots att jag drar ner till 0. Den är dock kall då. Ska det vara så?

Jag bor i en bostadsrätt där man själv har ansvar för allt som har med radiatorer att göra, så innan jag kontaktar föreningen tänkte jag kolla om felet ligger på min sida eller om det är föreningens pump eller liknande det är fel på.

När man luftar radiatorkretsen så sjunker systemtrycket i kretsen, å man måste fylla på systemet med nytt vatten.

Jag stänger av cirkulationspumpen om jag behöver lufta.
Vilken möjlighet har du?

A AndersS skrev:
Jag stänger av cirkulationspumpen om jag behöver lufta.
Vilken möjlighet har du?
Jag kan inte stänga av cirkulationspumpen

Varför piper radiatorn? Går inte att vara i samma rum. Antingen porlar det väldigt högt eller så piper det väldigt högt.

Radiostationen?
Har du öppnat vredet/termostaten max när du luftar?

A AndersS skrev:
Radiostationen?
Radiatorn...

A AndersS skrev:
Radiostationen?
Har du öppnat vredet/termostaten max när du luftar?
Jag har öppnat och stängt alla ventiler, vred och andra radiatorer på alla kombinerbara sätt. För 1 vecka sedan gick det att lufta normalt.

Jag kanske borde ha nämnt att jag bor högst upp i huset, på 3 våningen.

kulle
Som Demmpa skrev, det måste fyllas på vatten i systemet innan du kan lufta mer.

Ok, jag säger det till föreningen.

Är det någon som vet varför det piper som tinnitus om jag vrider radiatorn till 0?

Troligtvis läcker ventilen på elementet.
Eller med termostat så orkar den inte stänga helt, alternativt att det också finns en fast strypning som gör att ventilen inte stänger riktigt.
Men det får föreningen också titta på vid luftning. Har du tur försvinner det också vid luftningen för det kan också ge konstiga ljud..;)

A AndersS skrev:
Troligtvis läcker ventilen på elementet.
Eller med termostat så orkar den inte stänga helt, alternativt att det också finns en fast strypning som gör att ventilen inte stänger riktigt.
Men det får föreningen också titta på vid luftning. Har du tur försvinner det också vid luftningen för det kan också ge konstiga ljud..;)
Menar du att luftningsventilen läcker? Borde det inte komma ut vatten då?

M Mr.Eks skrev:
Menar du att luftningsventilen läcker? Borde det inte komma ut vatten då?
Nej, ventilen som reglerar flödet i elementet. Har du en termostat så trycker den på ventilen.

M Mr.Eks skrev:
Ok, jag säger det till föreningen.

Är det någon som vet varför det piper som tinnitus om jag vrider radiatorn till 0?
Ja, om det är en lägenhet i en bostadsrättsförening så meddelar du föreningen att systemtrycket är för lågt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Lägtryck i systemet. Kan vara dålig expansionskärl.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.