Byggahus.se
Har vattenburen värme i stugan, vedpanna och 1000l tankar.
Har en "shunt" (Esbe TM20 har jag för mig den heter) för golvvärmen så jag inte får ut för varmt vatten på slingorna, vill inte ha mer än 55-60C som mest.

Har rumstermostater sen för varje slinga i den olika rummen.

Skulle behöva automatisera shunten, så att den reglerar sig själv.

Någon som har en bra ide vad man kan använda för det?

Ser ut ungefär så här fast med en manuell ratt. (obs snodd bild)
ESBE termostatventil installerad på rörsystem, inställd på värde mellan 1 och 2, med tydlig märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demmpa Demmpa skrev:
Det räcker inte med bara en shuntmotor utan du behöver även en automatik som styr shuntmotorn, tex följande paket,
[länk]

Det viktiga är att shuntmotorn är en vridande motor med 90° vridvinkel.
Tack, var lite otydlig. Behöver självklart motor, givare för vatten samt en "magisk-box"

Funderar även om man ska ta höjd för eventuell kommande obligatorisk timmätning av el och se till att det går att ladda tanken när det är billigt med nått hemautomationssystem

I isopeikko skrev:
Har en "shunt" (Esbe TM20 har jag för mig den heter) för golvvärmen så jag inte får ut för varmt vatten på slingorna, vill inte ha mer än 55-60C som mest.

[bild]
55-60 grader på golvvärme:surprised::surprised::surprised:

• Haha
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
55-60 grader på golvvärme:surprised::surprised::surprised:
Ja? vadå, något konstigt med det?
Det är ett sånt där äldre system där slingorna ligger ovanpå en folie i ett mellanrum (ca 5 cm) ovanpå isoleringen, vet inte vad det kallas.

Alltså, underifrån så är det trossbotten, 300mm isolering, folie, slingor spånplatta och överst ett klickgolv, eller klinker i bad och pannrum. För att hålla värmen när det är -30 så krävs över 50C i rören. Huset är i övrigt mycket välisolerat.

I isopeikko skrev:
Ja? vadå, något konstigt med det?
Det är ett sånt där äldre system där slingorna ligger ovanpå en folie i ett mellanrum (ca 5 cm) ovanpå isoleringen, vet inte vad det kallas.

Alltså, underifrån så är det trossbotten, 300mm isolering, folie, slingor spånplatta och överst ett klickgolv, eller klinker i bad och pannrum. För att hålla värmen när det är -30 så krävs över 50C i rören. Huset är i övrigt mycket välisolerat.
Vi är alla "fostrade" olika. I mitt regelverk står det inte över 40 grader. För då kan plattorna resa sig. Kolla med upnor vad de rekomenderar.

I isopeikko skrev:

[bild]
Jag hade denna: https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/esbe-shuntreglering-cbr-122.html
Funkade bra. Går även att tidsstyra så man kan ha lägre på natten och under dagen när man jobbar. Skönt att kunde spara värme i tankarna tills man kom hem. Jag använde endast innegivaren men utegivaren behövs
kankse med golvvärme

Redigerat:
S Styrtekniker skrev:
Vi är alla "fostrade" olika. I mitt regelverk står det inte över 40 grader. För då kan plattorna resa sig. Kolla med upnor vad de rekomenderar.
Eftersom det är luft och golvspånplatta innan man når tätskikt så blir inte klinkern varmare än 25-28 ungefär.
Altså, även när det är kallt så känns golvet bara ljummet, inte varmt.

L lostinsweden skrev:
Jag hade denna: [länk]
Funkade bra. Går även att tidsstyra så man kan ha lägre på natten och under dagen när man jobbar. Skönt att kunde spara värme i tankarna tills man kom hem. Jag använde endast innegivaren men utegivaren behövs
kankse med golvvärme
Den där såg vettig ut. tack

En fundering, går det att styra matarvattnets temperatur med den där, altså säkerställa att den inte går över 55?

I isopeikko skrev:
Den där såg vettig ut. tack

En fundering, går det att styra matarvattnets temperatur med den där, altså säkerställa att den inte går över 55?
Ja den går att ställa in framledningstemperatur

• Gilla
isopeikko
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Ja den går att ställa in framledningstemperatur
Grejorna på länken fungerar bra. Personligen har jag svårt för Danfos regulatorn men det är en smaksak. Den fungera lika bra som andra fabrikat.

• Gilla
isopeikko
  • Laddar…
I isopeikko skrev:
Eftersom det är luft och golvspånplatta innan man når tätskikt så blir inte klinkern varmare än 25-28 ungefär.
Altså, även när det är kallt så känns golvet bara ljummet, inte varmt.
Det var nog det märkligaste golvvärmesystem jag har hört talas om. Vem har lagt det. Det känns som mycket värme går till spillo.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det var nog det märkligaste golvvärmesystem jag har hört talas om. Vem har lagt det. Det känns som mycket värme går till spillo.
Det är ett hopkok i en stuga på en ö i skärgården, byggt i flera olika omgångar sen 1949....

Ja det känns som att det är lite märkligt är inte säker varför det är gjort sådär istället för såna där plåtar med spår för slangarna, kommer inte riktigt ihåg varför?

Golvvärme systemet kommer från Swebo Flis och Energi AB och kallades "luftbjälklag", gjort för ca 15-20 år sen.

Hittade en tråd om det, där följande sas "Pratar vi om foliesystemet, så kan jag meddela att det fungerar bra, även om det inte är vetenskapligt rätt." :)

https://www.byggahus.se/forum/threads/swebo-golvvaerme.48083/

Swebo verkar ha konkat 2019, men det här verkar vara bygginstruktionen.
https://www.yumpu.com/sv/document/view/20458118/golvvarme-trabjalklag

Huset är för övrigt mycket välisolerat, med 350 mm i golvet och 500mm i tak och har väldigt låg energiförbrukning. Nackdelen med systemet är att det är trögt. Har ca 15C på värmepumpen och 12C på slingorna där när jag inte är där men jag brukar dra på luftvärmepumpen på +25C ca 2h innan ankomst så är det varmt och bra där när man kommer och börjar elda i pannan.

Ska köpa en sån där regulator för framledningen. Tack för alla tips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.