Byggahus.se
Hej!

Funderar på att skapa öppen planlösning kök/vardagsrum genom att växla av takstolen/golvbjälklaget för övervåningen men undrar om väggen är bärande? Den är inte så tjock och känns inte jättesolid. Ritningarna blir jag inte riktigt klok på. Hoppas någon här är mer kunnig.

takstolen är ju skarvad på mitten där väggen förmodligen går så jag har antagit att det är en hjärtvägg och väldigt bärande. Står även text på ritningen men jag kan inte begripa texten tyvärr. Bifogar bilder på ritningarna.

Tack på förhand!

• Teknisk ritning av takstol, belastningsindikatorer, måttangivelser, byggnadskonstruktion, text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tekniska ritningar av byggdetaljer med mått och anvisningar, datummärkta från mitten av 1980-talet.
    Skapa konto
  • Teknisk ritning, fyra detaljvyer, måttsättning, svenska anteckningar, stämplat och daterat, ritningsreferenser, linjal för skala.
    Skapa konto
  • Ritningar av hus, bottenvåning, vindsvåning, snitt, mått, signatur och stämpel syns.
BirgitS
På sektionsritningen är det utritat en vägg som går ungefär under taknocken och man kan se att det finns förstärkningar i grunden för den väggen. Normalt är då den väggen bärande.

Den kan vara uppbyggd som andra väggar med reglar och t.ex. gipsskivor, vilket då innebär att den inte känns mer solid än andra väggar.

Eventuellt innebär strecken i öppningen in till köket att där finns en balk.

• Gilla
Brejj
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
På sektionsritningen är det utritat en vägg som går ungefär under taknocken och man kan se att det finns förstärkningar i grunden för den väggen. Normalt är då den väggen bärande.

Den kan vara uppbyggd som andra väggar med reglar och t.ex. gipsskivor, vilket då innebär att den inte känns mer solid än andra väggar.

BirgitS BirgitS skrev:

aah okej, ja nog bäst att utgå från att den är bärande då. Nästa fråga, hur vet jag hur stor limträ eller stålbalk jag behöver. Testade på någon dimensionera sida men tyckte inte man fick till måtten på samma vis som man har.

BirgitS
Det kan jag inte svara på utan jag rekommenderar att du anlitar en byggkonstruktör som kan ge dig bra underlag för den bygganmälan som du normalt behöver skicka in och få godkänd innan arbetet börjar.

• Gilla
GoC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.