Byggahus.se
P Pin skrev:
Jerusalem är bara bäst! (y)
Ja, den är otroligt bra i ELP,s version!, är väl en gammal engelsk psalm från början?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Lou Reed! En annan favorit, som klassas som lite svår kanske. Jag älskar Magic and Loss plattan!

Precis, det är ofta det lite kantiga, svåra, ovana som fäster sig kvar under lång tid, iaf för mig!
Just Lou Reed är den största anledningen till att jag bara väntar på att ta fram skivspelaren igen. Jag har så många bra mer eller mindre olagliga vinyler med Reed och Velvet som aldrig kommer komma till Spotify eller liknande.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, den är otroligt bra i ELP,s version!, är väl en gammal engelsk psalm från början?
Ja och en dikt av William Blake innan det.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Lyssnar ibland med hörlurar.
Använder mina ”telefonlurar” där det följde med en sladd så att det går att koppla in i min gamla förstärkare.
Jag undrar nu om det är någon idé att skaffa extra bra och extra dyra lyssningslurar till min anläggning?
Kollade lite på lurar och det verkar inte finnas någon övre gräns på hur mycket det kostar.
Säg att jag skaffar lurar för typ 10-30 kkr. Är det överhuvudtaget idé att köpa så dyra lurar till min anläggning?
Eller ska jag vara nöjd med de jag har?
Det låter ju helt ok tänker jag.
Jag kan för lite om tekniken för att bedöma om dyra lurar är värt till min gamla stereo.
Vad säger ni som kan?

Vintage Pioneer stereoanläggning, skivspelare ovanpå, hörlurar, vinylskiva fodral framför, inomhus, mörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R roke skrev:
Använder mina ”telefonlurar” där det följde med en sladd så att det går att koppla in i min gamla förstärkare.
Jag undrar nu om det är någon idé att skaffa extra bra och extra dyra lyssningslurar till min anläggning?
Kollade lite på lurar och det verkar inte finnas någon övre gräns på hur mycket det kostar.
Säg att jag skaffar lurar för typ 10-30 kkr. Är det överhuvudtaget idé att köpa så dyra lurar till min anläggning?
Jag kan för lite om tekniken för att bedöma om dyra lurar är värt till min gamla stereo.
Vad säger ni som kan?

[bild]
Du hittar lurar från ca 1000 kr och uppåt som är ok. Över 10 blir det nog inte någon radikal skillnad.,För 5 får du väldigt bra lurar.,

Okej.
Då känns det som jag kan använda de jag har utan att det ”blir nån större skillnad” även om jag köper nya dyra.:)

galento
Lurar är nog en bidragande orsak till ens tinnitus så det är inte att tänka på idag.
Ps ofta under alkoholpåverkan.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Okej.
Ja. Det kanske lätt blir skadligt hög volym med lurar.

Jag köpte ett par sådana här för något år sedan och jag tycker att de låter helt magiskt!

https://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt990pro.htm

Ett par "öppna" lurar låter ofta bättre än slutna, men de funkar bara i tysta miljöer då allt ljud omkring hörs väldigt bra inne i luren och det man spelar hörs också väldigt bra utanför.

Nackdelen är att just de här är 250-ohmslurar så det sägs att de låter bättre med en separat hörlursförstärkare, men med min gamla ipod har jag inte känt att jag behöver något bättre ljud.

• Gilla
roke
  • Laddar…
För övrigt tänker jag att smaken är väldigt mycket som baken så om det är värt nya lurar till en viss anläggning känns väldigt individuellt.

Mer än 5000 tror jag det är väldigt få anläggningar och personer som det är värt pengarna för.

• Gilla
roke
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Har ni sett serien "Pistols" om punkbandet?
Jag visste inte att Chrissie Hynde var så involverad. Hur som helst tyckte jag serien var bra även om jag aldrig var något sex-pistolsfan. Den avspeglar tidsepoken bra. Musiken i serien lät faktiskt bättre än originalet.
Njä

Hep Hep skrev:
Just Lou Reed är den största anledningen till att jag bara väntar på att ta fram skivspelaren igen. Jag har så många bra mer eller mindre olagliga vinyler med Reed och Velvet som aldrig kommer komma till Spotify eller liknande.
Lou Reed och Velvet ja!

Inte nog med att det här omslaget är så grymt snyggt att jag blev tvungen att rama in det. Skivan är dessutom bland mina absoluta favoriter:

Inramad affisch, musikalbum, Velvet Underground, live, konstnärlig, närbild av ben och underdel, vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
R roke skrev:
Vad säger ni som kan?

[bild]
Sennheisers 500-serie är trevliga. Lätta och luftiga, märks knappt att man har dom på sig. Problemet med tätslutande är svettiga öron. Jag har ett par HD515 sedan cirka 20 år (finns väl inte längre att köpa nya). Nackdelen är dåligt plastmaterial. Bygeln har spruckit (fixat med eltejp) och kuddarna kollapsar och blir till pulver (det finns nya kuddar att köpa för dryga hundralappen, vilket jag fått göra).

• Gilla
roke och 2 till
  • Laddar…
hsd
Sennheiser har gjort,och gör, bra hörlurar
Jag rekommenderar att prova hörlurar innan köp , förutom hur de låter så ska de vara bekväma att ha på skallen

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi snackade ju Sparks för ett tag se'n, och jag kollade Youtube idag, och då hittade jag den här! Lill Lindfors does Sparks! Riktigt bra version tycke jag.
Hade inte en susning om att Lill hade spelat in Sparksmusik :)
Albert är begåvad - YouTube Music

Redigerat:
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.