Byggahus.se
Har en fråga ang vår fogfärg i badrummet, denna skulle vara mörkbrun (bild 1) och innan torkning var vi jättenöjda med färgen (bild 2). Men dagen efter när fogen torkat så har färgen ändrats till ljusgrå (bild 3-4).

Etikett på produkt, 5 kg, supercolour 147, byggmaterial, streckkod, grått och rött, användningsinstruktioner, textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(bild 1)

Träimitation, kakel, vägg, mörka toner, lodräta linjer, interiör, textur, ingen synlig person.
Skapa konto

(Bild 2)

Bruna klinkerplattor som liknar trägolv, med oskyddade elektriska kablar och rörinstallation till vänster.
Skapa konto
Träimitation, kakel, duschutrymme under konstruktion, osatt handdusch, synliga rörkopplingar, modernt badrumsdesign.
Skapa konto

(Bild 3-4)

När vi påpekade detta så säger kakelsättaren att det alltid blir så på mörk fog och vi behöver rengöra ordentligt efteråt för att rätt färg ska komma fram. Kan det vara så? Han menade att det nån form av hinna som ligger på som med tiden försvinner. Vi har ingen anledning att misstro detta egentligen men står i kast med att betala för oss och godkänna detta.

Kommer man kunna göra rent fogen på alla ställen jämnt?

Vad ska man använda för göra rent med?

Redigerat:
T
Kvalitativt skitsnack från plattsättaren då den fogen aldrig kommer att bli brun igen, kvittar hur mycket du tvättar.

Varför det blev så är svårt att säga men en av orsakerna kan vara att det har använts för mycket vatten vid avtorkningen men då borde fogen blivit ljusbrun istället så det är lite lustigt.

Personligen gillar jag inte Miras skitfog då den lätt blir flammig eller ljusnar väldig mycket som i ditt fall.

Jag kör endast med PCI Nanofug Premium, klockren fog.

Enda lösningen för dig är att fogen kratsas bort och en ny fog dras på och då ett annat fabrikat än Mira är mitt förslag.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Skulle med vad som förefaller vara ett kvalificerat svar från @tank77 i åtanke göra så att du kvarhåller lämplig del av betalningen med motiveringen att ni inte fullt ut litar på plattsättarens ord om framtida resultat och vidhåller att ni ger dem resterande betalning när det utlovade resultatet tydligt framträder.

Oj det lät verkligen inte kul, blev tom. tipsade att använda denna fog utav plattsättaren då han i ett annat projekt nyligen satt denna fog och tyckte det lirade fint med plattorna vi valt.

Mäter jag påsen så verkar han använt rätt mängd iaf samt att rent vatten och mäthink.

Vi har inte full fräs på värmen i huset utan temp ligger på ca. 8-15grader - kan detta bidragit till fel färg eller är det bara dålig kvalitet på mira eller handhavande med för mycket vatten?

Jag kan inte så mycket om fog, men jag måste bara fråga vad det är för kakel ni har hittat? Jättesnyggt!

Hoppas att ni får ordning på fogen. Det ser så mycket bättre ut med den mörka fogen än med grått.

För övrigt har vi brun fog på golvet i badrummet som renoverades förra året, och den var brun redan från början. Jag vet inte vad det var för märke.

A
Gillar idén på att hålla inne del av betalning till utlovade resultatet framträder. Rimligen ringer du och ber om prisindikation från annan plattsättare/fogare och håller inne motsvarande belopp. Plattsättaren kommer bli svettig men har svårt att sätta emot pga då avslöjar hur mycket hans ord är värt. :crysmile: Spela helst in reaktionen och lägg upp här, blir ett sant nöje att lyssna på.

M mrsnhp skrev:
Jag kan inte så mycket om fog, men jag måste bara fråga vad det är för kakel ni har hittat? Jättesnyggt!

Hoppas att ni får ordning på fogen. Det ser så mycket bättre ut med den mörka fogen än med grått.

Vi letade länge efter träimitation men råkade komma över denna spontant på bauhaus, den var dessutom på kampanj så vi betala bara 350:-/kvm :D supernöjda verkligen!

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.