22 270 läst · 132 svar
22k läst
132 svar
Ej fått faktura
Regeln finns som mån för misstag inte för att hantverkare aktivt ska skjuta upp att få betalt. Vem skulle välja det, låter helt idiotiskt.L lbgu skrev:
Det är hantverkaren som gör ROT -avdrag åt kunden. Kunden kan inte göra det själv.A AG A skrev:Det är isåfall bedrägeri. Även om företaget fått betalt, så hade de kunnat efterkonstruera en ny faktura och på sätt kräva mer pengar. Man går ju alltså inte säker, även om man betalar exempelvis offertsumma.
Jag förstår verkligen inte vart du vill komma i ditt resonemang?
Har man ingen faktura kan man inte betala. Man vet, för det första, inte hur mycket man ska betala. Två, man vet sannolikt inte vart man ska betala. Tre, man vet inte om det finns någon mottagare. Fyra, man kan inte göra ROT-avdrag.
Har du ingen möjlighet att betala pga för få uppgifter får du göra ditt bästa för att få det.
Men reglerna är sådana att hantverkaren har 3 år på sig att fakturera. Kan hålla med om att det är idiotiskt att vänta i 3 år, men det finns säkert hantverkare som är idioter så omöjligt är det inte. Sen kan det väl finnas andra skäl som kanske är lite i gråzonen som nämndes tidigare i tråden som att t.ex. vänta ut en skilsmässa eller konkurs.Skumpe skrev:
Men snälla. Istället för att mata ut inlägg utan innehåll, kan du inte förklara hur TS ska gå tillväga för att få kontakt med hanterverkaren? Hur ska han kunna betala en faktura han inte fått när hantverkaren inte går att få tag på?Skumpe skrev:
Fast de är ju inte utan innehåll.P PatrikJo skrev:
Det är klara råd att fortsätta söka kontakt med hantverkaren och dokumentera att så är fallet för att försöka ha sitt på det torra om en tvist uppstår senare.
Till skillnad från andra som påstår att man inte alls kan råka ut för något obehagligt längre fram så länge man inte fått någon faktura.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Vilket är gjort, redan i trådstarten. 115 inlägg senare kommer folk fortfarande med det briljanta rådet "ta kontakt med hantverkaren".tveksamt skrev:
Fast de är ju inte utan innehåll.
Det är klara råd att fortsätta söka kontakt med hantverkaren och dokumentera att så är fallet för att försöka ha sitt på det torra om en tvist uppstår senare.
Till skillnad från andra som påstår att man inte alls kan råka ut för något obehagligt längre fram så länge man inte fått någon faktura.
Man kan inte betala någon faktura som inte finns. Man kan inte få kontakt med en hantverkare som inte svarar. Det spelar ingen roll hur många inlägg ni skriver om det, TS har gjort allt som går att göra, det enda han kan göra nu är att sitta stilla i båten och vänta i tre år.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 136 inlägg
Skriv avtal med hantverkaren innan. Där kan man avtala om hur lång tid hantverkaren har på sig att fakturera efter att jobbet är klart. Det är tydligen inget ovanligt att hantverkare har dålig ordning på sina papper och missar att fakturera. Som kund ska man inte behöva lida av detta i obestämd tid då det kan handla om mycket pengar.