Byggahus.se
Hej!
Skulle kapa ett stuprör idag o fick en chock över hur dåligt resultatet blev. Försökte med bågfil , och sågade rakt igenom som man gör med en bräda( trodde jag ) uselt resultat. Bladet är ju något rörligt.. ska jag köpa ny bågfil eller vad gör jag för fel ?

Det är svårt att kapa rakt med en bågfil om du kapar rakt igenom. Om du ritar runt hela röret och kapar efter sträcket och snurrar med röret medans du kapar brukar det gå bättre.
Sen kan man ändå behöva renklippa med en sax

• Gilla
Jabinski
  • Laddar…
Kontrollera även att bladet är ordentligt spänt.

• Gilla
Jabinski
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Det är svårt att kapa rakt med en bågfil om du kapar rakt igenom. Om du ritar runt hela röret och kapar efter sträcket och snurrar med röret medans du kapar brukar det gå bättre.
Sen kan man ändå behöva renklippa med en sax
Jag förstår ! Tack för hjälpen!

• Gilla
Stubai
  • Laddar…
En klassiker är att tex ta en eltejp och tejpa runt, sen sågar du i kanten av tejpen.

• Gilla
Jabinski
  • Laddar…
Tycker att tejpa är bra men sedan såga med en sticksåg med metallblad brukar blir bra.

• Gilla
Jabinski och 1 till
  • Laddar…
Har kört tigersåg med metallblad. Brukar bli förvånansvärt bra :)

• Gilla
Jabinski och 1 till
  • Laddar…
Tricket är att inte trycka när man sågar med bågfil. Låt sågen göra jobbet

Finns ju geringslåda på Biltema för en 50:- borde ju göra saken lättare .

• Gilla
Jabinski
  • Laddar…
W
Jag spika ihop en egen geringslåda av lite byggspill.
Löste uppgiften utan materialkostnad.

• Gilla
Jabinski
  • Laddar…
Brukar ta ett a4 papper och dra runt. Om man linjerar kanterna blir det väldigt rakt.

• Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
Jag kör med en klinga för metall i kapsågen. Men om det är en enstaka kapning så blir det bågfil eller plåtsax. Ofta kan man såga i den änden som sticks i i en annan rördel, då måste det inte bli perfekt heller.

• Gilla
Jabinski
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.