Byggahus.se
Vi har bestämt oss för att bygga vårt första hus med Smålandsvillan. Det blir en villa Nybro. Entré ingången till huset kommer dock hamna i baksidan av tomten. Kommer det bli konstigt? Anledningen till att vi behöver placera huset på detta sätt är pga solen. Har någon placerat sitt hus på detta sätt och kan komma med lite inspo?

• Kompass med solens bana, soluppgång och solnedgångstider, överlagrat på satellitkarta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över hus, markerad entre, garage, altan och infart. Handskrivna måttangivelser. Färgkodningar och redigeringar synliga.
    Skapa konto
Behövs nog mer information för att kunna ge någon feedback. Var är ingången på huset, var på tomten kommer man naturligt in osv (uppfart exempelvis).

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H henche skrev:
Behövs nog mer information för att kunna ge någon feedback. Var är ingången på huset, var på tomten kommer man naturligt in osv (uppfart exempelvis).
Tack för svar. Här kommer bild med markerad ingång och infart.

• Planritning över hus med markerad entre, altan, garage, infart och ingång till klädvård.
    Skapa konto
Baserat på bilden tror jag att ingången för klädvård är den som kommer användas 99/100 pga läget. Den officiella entrén används när besökare kommer på middag... baserar mitt svar på hur huset jag växte upp i var placerat (vi använde alltid ingången till grovköket eftersom den var närmast) samt hur ingångar till hus med liknande placering används i mitt nuvarande område.

• Gilla
Retromodernist och 5 till
  • Laddar…
H henche skrev:
Baserat på bilden tror jag att ingången för klädvård är den som kommer användas 99/100 pga läget. Den officiella entrén används när besökare kommer på middag... baserar mitt svar på hur huset jag växte upp i var placerat (vi använde alltid ingången till grovköket eftersom den var närmast) samt hur ingångar till hus med liknande placering används i mitt nuvarande område.
Tack för denna feedback:D (y)

H henche skrev:
Kan bara hålla med. Vi har huvudentrén i österläge, men använder enbart altaningången i söderläge, eftersom det är närmare till garaget och man dessutom kommer in i köket, vilket ofta är dit man ska när man kommer in.

I det här fallet skulle jag nästan fundera på om man kunde slopa huvudentrén och i stället försöka få till ett riktigt rum där. Eller klädkammare eller förvaringsrum om det blir för litet.

För som vi har det är hallen i princip bara ett bortkastat utrymme som inte går att använda till nåt vettigt.

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag tror att även middagsgäster kommer att försöka komma in genom klädvården eller via altanen eftersom det är de enda två dörrar de ser.

• Gilla
Suzi92
  • Laddar…
På landstället pappa byggde när vi var barn hade vi altandörren på framsidan och den riktiga ingången på baksidan.
Baksidan användes när vi kom dit och låste upp, sen var det altandörren i 90% av fallen som användes, och iom att altanen låg under tak så ställde man av sig skorna där också.
Man kom dock in direkt i vardagsrummet så hade man haft kläder osv så hade det inte funkat, men det var ju en sommarstuga...

Så hade jag byggt så så hade jag inrett groventren så man hade kunnat använda den som hall till vardags.

• Gilla
Suzi92
  • Laddar…
Nybro har ju utgång från köket, och den utnyttjas flitigt vill jag lova, praktiskt att sitta och äta där. Den andra altanutgången från vinkeln används mer sällan, det är min erfarenhet av att ha bott i ett Nybro under en sommar.

"Finingången" saknar ju totalt förvaringsutrymme för kläder och kan ju användas av gäster (om de nu hittar dit). Jag hade placerat huset så att köket får södersida (dvs morgon, dags och kvällssol) för det är den ytan som används mest.

/S

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.