Hur har du tänkt koppla ihop batterier, solceller, och vindkraftverk med anläggningen?
En tanke annars, på temat tänka fritt utanför boxen, är om du skulle kunna använda elverket endast till att ladda batterierna?
Du har en poäng där, det skulle man kunna göra. Men då får jag egentligen samma problem att invertern som omvandlar batterispänningen på 48V till 240V skall ju anslutas in till anläggningen precis på samma sätt som reservaggregatet.
Så det blir ju samma schema fast med olika strömkällor, antingen reservaggregatet eller batteriinvertern.
Idag är solcellerna på 10.5kW kopplade till en laddare/inverter. Som antingen laddar batterierna från solcellerna om det finns någon sol eller också från nätet. Den har en utgång som styr startmotorn på elverket vid en förprogrammerar batterispännning eller om nätspänningen försvinner. Så den har så att säga både en inkommande 240V från nätet och en utgående 240V till som jag tänkt skall bli huvudkällan för all el in i huset.
Vindsnurran är bara på 2kW 48V ock laddar endast batterierna, så batterierna laddas i första hand med sol och vindel, i tredje hand el från nätet eller en generator. Men min idé är att kunna frikoppla mig helt från nätet ovh bli offgrid.
Så det kanske är enklare att gå den vägen. Men det känns ändå som att jag kommer att fastna i det schemat jag tidigare ritat.
Man kan ju fråga sig varför jag inte satsar på 3-fas? Dessa olika enheter invertrar laddare mm. drar betydligt mer egenenergi, och det gör de 24/7 vilket är irriterande. Och eftersom jag redan endast har 1-fasgrejer så kändes det som bästa alternativet. Det kan bli så att jag måste gå över till 3-fas överallt och då får jag göra det. Men just nu så vill jag dra denna teori till sin spets innan jag lägger ned det.
Jag skrev om trefasgrupper och missade ändå det uppenbara med huvudledningarna. Har du 5G2,5 mm² så kan du överföra 11 kW genom ledningen. Men det gäller bara om det är en trefasmatning. Lägger du fasledarna till samma fas kan du bara överföra 3,7 kW. Lika mycket som om du hade en 3G2,5 mm². Det kan dimensioneringsmässigt lösas med en säkring på nollan som Bo skriver om. Men det är fortfarande en begränsning.
Båda förslagen ser fel ut för mig. Ditt eget jordtag skall vara anslutet till jordskenan och inte till nollskenan.
Förslag 1 innebär TN-C. Då måste du som sagt ha 10 mm² ledare.
Förslag 2 stämmer inte med nollan. Nollan från matningen skall gå till ingången på jordfelsbrytaren i huset. Sedan skall utgången från jordfelsbrytaren gå till nollskenan. Ingen kontakt här mellan nollskena och jordskena.
Båda förslagen är ok, men det andra är ju bättre.
Dock saknas skyddsjord till tvättstuga och garage.
Jag menar, där du har 5-ledarkablar bör du använda TN-S. Så det är det vi får utgå ifrån. Är alla tre kablar till hus, tvättstuga och garage 5-ledare? Då kan du köra alt 2.
Om kabeln till huset är en 4-ledare, då kan du använda alt 1. Men då ska som sagt PEN-ledaren i den kabeln ska vara minst 10 mm². Och glöm inte skyddsjorden till tvättstuga och garage.
För att få med generatorn i denna bild ska generatorns N+PE kopplas så här mot jordtag och intag (principell skiss). Men jordtaget tillhör egentligen den fasta anläggning, så man ska egentligen rita in ett nytt jordtag som jag gjort. Jordtaget vid elverket kan vara kvar, men man rekommenderar en separat ledare som förbinder dem. Detta jordtag behöver du när du kör elverket ensamt för att driva enskilda apparater.
Tack för den utomordentliga feedbacken Bo.Siltberg och Avemo.
Har kollat nu och det är draget endast 2.5mm2 4-ledare till både gäststuga och garage. Jag har korrigerat efter det ni sagt tidigare i schemat. Så nu är jag lite tilbaka till ruta 1. 80 meter nedgrävd kabel är inget som känns aktuellt att göra något åt just nu. I gäststugan finns det bara belysningar och en TV. I garaget finns det belysning, 1-fas verktyg och lite småförbrukare. Det finns inga värmeelement eller stora förbrukare alll i någon av husen. Skulle det vara möjligt att säkra max. 10A i elskåpen i garaget och gäststugan efter att man gjort om till TN-S?
Absolut kommer alla jordkablar att ritas in men det blir enklare att se utan dem.
Detta med 10 mm² för PEN-ledare gäller oavsett avsäkring. Men det är ett krav som tillkommit. Om de befintliga kablarna är nergrävda innan detta krav kom får de ligga kvar som de gör.
Men du kan inte koppla om till att lägga alla fasledare till samma fas i dessa kablar. Skall det göras utan risk att överbelasta nollan så måste även nollan avsäkras. Och det finns ingen separat nolledare när det är PEN-ledare. PEN-ledaren får absolut inte avsäkras.
Om du inte behöver några stora effekter till garage eller gäststuga så kan du ju koppla om dem till att vara rena enfasmatningar. Lämpligen då garage och gäststuga på olika faser.
Alternativt kan du ha reservkraft på endast en fas till garage och gäststuga. Sedan lägger du allt viktigt på den fasen. Därmed har inte tagit bort möjligheten till ett trefasuttag om någon vill ha detta i framtiden.
Detta med 10 mm² för PEN-ledare gäller oavsett avsäkring. Men det är ett krav som tillkommit. Om de befintliga kablarna är nergrävda innan detta krav kom får de ligga kvar som de gör.
Men du kan inte koppla om till att lägga alla fasledare till samma fas i dessa kablar. Skall det göras utan risk att överbelasta nollan så måste även nollan avsäkras. Och det finns ingen separat nolledare när det är PEN-ledare. PEN-ledaren får absolut inte avsäkras.
Om du inte behöver några stora effekter till garage eller gäststuga så kan du ju koppla om dem till att vara rena enfasmatningar. Lämpligen då garage och gäststuga på olika faser.
Alternativt kan du ha reservkraft på endast en fas till garage och gäststuga. Sedan lägger du allt viktigt på den fasen. Därmed har inte tagit bort möjligheten till ett trefasuttag om någon vill ha detta i framtiden.
Tack Avemo, då klarnar det.
Ja men var gör jag med det befintliga? Boningshuset är byggt 1908 och garaget/ladan och gäststugan är säkert samtida så elen drogs kanske in på 40-50-talet och funkar ju än idag trotts att det är 3-fasuttag i garaget och kabeln bara är 4-trådig och 2.5mm2. Hur det är kopplat i de gamla proppskåpen vet jag inte men jag har inte rört något där.
Men börja riva i det också vet i sjutton om jag har lust med. Tänkte mest få till det ordentligt i boningshuset.
Om allt fungerar som det skall och du inte har anledning att misstänka att något är fel behöver du ju inte ändra något. En snabb sökning gav mig uppgiften att kravet på 10 mm² PEN kom 1994. Det är om du skall göra stora ändringar som det kan bli aktuellt att det måste uppfylla nya regler. Och jag kan tänka mig att omkoppling mellan enfas/trefas och reservkraft är en sådan stor ändring. Det är ju ett ganska ambitiöst projekt att ha fast installerad reservkraft inte bara i boningshuset utan även uthusen.
Det tar sig bra! Principiellt är jag nu nöjd med PEN-ledaren i distr.centralen, att den är permanent och tillförlitligt förbunden med alla delar. "Fysiskt" får vi återkomma till.
Kabeln till huset var väl en 5 ledare? Så där tycker jag att du kör TN-S såsom du skissar på i förslag 2. Det krävs ingenting speciellt i distr.centralen annat än en PE-plint som du praktiskt kan ta ut både PE och N ifrån till denna kabel. Tänk på att alla förbindningar ska vara tillförlitliga. PE och N-ledarna ska ha varsin egen (skruv)terminal på denna PE-plint.
Kablarna till tvättstuga och garage är ett problem. Man får visserligen som Avemo säger återanvända befintliga TN-C-ledningar med klen PEN-area. Förr fanns inget krav på PEN-ledarens area, utan det är något man på goda grunder har lärt sig senare att man behöver styra upp. 60 meter 2.5 mm² PEN-ledare känns inte bra.
Men om du siktar på att gå all-in med off-grid och en enfaslösning, då behöver du inte tre fasledare i dessa kablar. Du kan använda en ledare till N och skapa TN-S även där. Kablarna är troligen så gamla att de är siffermärkta, så då är det inte lika kritiskt med färger. Du får då två ledare över för faser. Synd, men enkelt. Du har ju ingen nytta av tre fasledare då neutralledasren är begränsande i ditt enfasfall. Lägg ena ledare åt sidan. Du får i praktiken då en TN-S-enfaskabel som du kan avsäkra på med 16 A på normalt sätt. Det behövs då ingen säkring på neutralledaren.
Så jag ser fram emot nästa skiss. Jag önskar där att du använder rätt färg för skyddsjord och neutral. Nu är det svårt att rita en grön och gul linje så använd grön för PE.
Det finns fler detaljer att gå igenom. Och vi ska egentligen börja vid reservkraftskällorna. En generator och solcellsväxelriktare skiljer sig markant i att solcellsväxelriktare kan verka parallellt med matande nät, men inte utan nät. Men de kan även verka som ren reservkraft, men då är frågan när och hur du ska nyttja batterilagret. Jag är inte helt hemma på alla lösningar här, men titta på denna tråd från xLnT eller om det var någon annan tråd av honom.
Ja kabeln från Distributionscentralen till Normcentralen i huset är 5-ledare. Dessa 2 skåp sitter fysiskt bredvid varandra i källaren.
Nu har jag ritar in PEN-kablarna och städat lite i schemat.
Det vore bra för alla om du listade vad det är för tillverkare/modell på prylarna i din anläggning, då kan man enkelt bilda sig en uppfattning om dina förutsättningar.
Tex så kanske din växelriktare är 3-fas, hur distrbuerar du annars 10kW på sommaren från den (enfas och grov kabel kanske)?
Klarar du utlösningsvillkoren i garaget när du kör elverket med en 2,5mm2 på 60m?
Ska du ansluta elverket som en fast installation ska detta anmälas till nätägaren som inte kommer godkänna ovan omkoppling.
Har elverket schuko- eller cee-uttag på sig, om så är dessa tänkta att användas, hur skyddas dom isf?
Det vore bra för alla om du listade vad det är för tillverkare/modell på prylarna i din anläggning, då kan man enkelt bilda sig en uppfattning om dina förutsättningar.
Tex så kanske din växelriktare är 3-fas, hur distrbuerar du annars 10kW på sommaren från den (enfas och grov kabel kanske)?
Klarar du utlösningsvillkoren i garaget när du kör elverket med en 2,5mm2 på 60m?
Ska du ansluta elverket som en fast installation ska detta anmälas till nätägaren som inte kommer godkänna ovan omkoppling.
Har elverket schuko- eller cee-uttag på sig, om så är dessa tänkta att användas, hur skyddas dom isf?
Det har du helt rätt i. Men detta är endast mina ideér där jag förutsättningslöst beskriver vad jag har, och vad jag vill göra t.ex. detta med 2,5mm2 på 60m som jag nu av kunniga här i forumet fått veta är en begränsning. Det är ju inte alldeles enkelt att beskriva alla elförbrukare och dess inkopplingar och fabrikat som finns idag. Mycket är gammalt och jag vet ju inte ens om jag skall ha det kvar. Och mycket av det jag beskriver har jag inte ens köpt ännu. Jag hoppas bl.a. kunna få tips här.
Fastigheten är byggd 1908 och elsystemet som jag inte vet särskilt mycket om har säkert många brister.
Men jag skall försöka skriva lite mer om förutsättningarna, hur det ser ut idag och vart jag vill komma.
Jag har sedan 5 år solpaneler 10.6kW och en Fronius växelriktare, Det är vad som är i drift.
Allt fungerar som det skall men med de elpriser och fasta svgifter, energiskatter + moms på elen så känner jag att det snart är dags att gå offgrid med allt vad det innebär. Just idag är det fördelaktigt att sälja så mycket el som möjligt så därför styr jag så att jag säljer merparten av solelen dagtid och går ned i "limp mode" och låter Nordpools elpris styra när större förbrukare som VVB Tvätt, Diskmaskin, frys skall starta. Det har fram tills idag inneburit 2 elräkningar på ca. 250 och 480:- på 4 år. Men jag retar mig på alla fasta avgifter, energiskatt och moms som gör att även om elpriset är 40 öre så får jag betala 1.60/kWh. Men fördelen är att jag har kunnat använda nätet som buffert och det blir ju det som batterierna skall ersätta så småning om.
Detta har jag också idag men är helt fristående från ovan.
3 kW solpaneler som är kopplade till en Växelriktare på 5kW https://www.mppsolar.com/v3/pip-gk-series/.
Den ger 48V till 8st GEL batterier på 12kWh.
Dessutom har jag en vindgenerator som ger 2kW 48V till samma batterier. Fungerar men det blåser för lite här.
Detta försörjer idag ett större garage men endast 1-fas som är helt offgrid (detta är inte med i mitt schema). Jag överproducerar idag och det är synd och skam.
Jag installerade detta för 4 år sedan för att kunna utvärdera om det ens går att gå helt offgrid i min bostad. Jag har bra koll på hur det ordinarie elsystemet som är kopplat på nätet och det som är offgrid då jag loggat mycket data under lång tid i Home Assistant.
Men nu känner jag att det kan vara dags att gå all in och slänga ut Fronius växelriktaren och säga upp avtalet med Vattenfall. Men jag är långt ifrån där och jag är väl införstådd med att det inte kommer att bli en dans på rosor och det är därför jag skriver här. Det handlar om att para ihop och uppgradera ett gammalt elsystem med ny teknik. Jag vill därför få så många värdefulla tips som möjligt och jag vet att det finns många duktiga och kunniga människor här i forumet som är hjälpsamma.
Ursäkta att det blev ett långt inlägg. Ha en trevlig söndag.
Men då lasten fördelas på tre ledare så krävs det förutom ett trepolig 16 A skydd på fasledarna även ett enpoligt 16 A skydd på neutralledaren. Detta gäller alla trefasledningar, där det behövs.
Bör man inte välja ett 4-poligt skydd här? Tänker att det är olämpligt vid trefasdrift att ha en separat N säkring…
Bör man inte välja ett 4-poligt skydd här? Tänker att det är olämpligt vid trefasdrift att ha en separat N säkring…
Jag hade aldrig hört talas om att man har skydd även på neutralledaren, men nu vet jag. Någon i tråden pratade också om att ha en strömbegränsare. Hur detta skulle hjälpa mig vet jag inte.
Jag hade aldrig hört talas om att man har skydd även på neutralledaren, men nu vet jag. Någon i tråden pratade också om att ha en strömbegränsare. Hur detta skulle hjälpa mig vet jag inte.
Här får du även ställa dig frågan om du hört talas om en markkabel där man regelbundet växlar mellan en och tre faser. Så länge man har tre faser går det normalt aldrig mer ström i nollan än i den högst belastade fasen. Lägger du alla fasledarna på samma fas så gäller inte det längre. Man gör normalt inte så och behöver därför normalt inte skydda sig mot överström i nollan. Jag håller för övrigt med @ErikAdolfsson om att det är dåligt om det kan finnas situationer där nollan bryts utan att alla faser bryts.
Jag känner spontant att du har för många scenarion i luften samtidigt. Bestäm dig för ett som du vill fokusera på och som du tänker använda tillsvidare så tar vi och hjälper dig med det.
Tex så om din växelriktare är 3-fas idag (fick aldrig det bekräftat) så resonerar vi fram ett scenario som involverar 3-fas, tills du tänker koppla bort dig från elnätet.
Nu blir det bara en salig blandning av olika sätt att lösa olika problem.