Byggahus.se
H
Skumpe Skumpe skrev:
Du har problem. Det fungerar så här. Det är ditt ansvar att betala (firman kan bara påstå att de skickat faktura) och du kommer inte längre få något ROT-avdrag.

Alternativen du har om firman inte tar på sig "missen" är att gå till tingsrätten med nästan säker utgång till fördel för firman.
Den är alltid den som skickar fakturor, brev osv har ansvaret att det kommer fram till mottagare. Posten har inget ansvar och går fria om man inte betalar extra för t.ex. för spårbar försändelse.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Har du fått offert med ROT-avdrag specificerat ?
Jag tänker att annars kan hantverkaren skicka faktura på jobbet utan ROT-avdrag och då blir det ju dyrt.

D Dilato skrev:
Har du fått offert med ROT-avdrag specificerat ?
Jag tänker att annars kjar offert med rotavdrag
hantverkaren skicka faktura på jobbet utan ROT-avdrag och då blir det ju dyrt.

Har offert med rotavdrag.

Cgolsson Cgolsson skrev:
Har offert med rotavdrag.
Står det något på offerten om att typ "om kunden nekas ROT-avdrag har hantverkaren rätt att begära betalning av kunden"?

Om det inte är avtalat så:
Om parterna inte avtalat om vad som händer för det fall Skatteverket underkänner ROT-avdrag är det entreprenören som drabbas när ROT-avdrag inte beviljas.
https://byggteknikforlaget.se/vem-far-betala-nar-skatteverket-underkanner-rot-avdrag/

• Gilla
Mörner
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Står det något på offerten om att typ "om kunden nekas ROT-avdrag har hantverkaren rätt att begära betalning av kunden"?

Om det inte är avtalat så:
Om parterna inte avtalat om vad som händer för det fall Skatteverket underkänner ROT-avdrag är det entreprenören som drabbas när ROT-avdrag inte beviljas.
[länk]
Står inte som villkor. Står bara att rotavdrag ingår med xx kr om beställare är berättigad till rotavdrag.
Om entrepenör ej skickat in ansökan i tid kan det väl inte va bestälłarens fel.

• Gilla
Timed
  • Laddar…
Jag fick inget svar på om de svarar eller ej när du ringer firman, eftersom du kan sms:a så har du ju numret

K Kurtivan skrev:
Jag fick inget svar på om de svarar eller ej när du ringer firman, eftersom du kan sms:a så har du ju numret
Svarar inte, vi ringer upp sedan. Ingen ringer.
Vill påpeka att vi har inte haft ngn konflikt. Mina frågor kan man kanske tolka som lite anmärkningar, men utan krav.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Ej kundens uppgift att söka företag och fråga om vill ha betalning för utebliven räkning. men såklart kan bli en moraldilemma för olika

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
Cgolsson Cgolsson skrev:
Svarar inte, vi ringer upp sedan. Ingen ringer.
Låter som du har gjort mer än vad som kan förväntas.
Jag skulle somna om, men så klart inte sätta sprätt på pengarna.
Hantverkare som inte svarar i telefon och dröjer med fakturering är tyvärr inte helt ovanligt.

Vad beträffar ROT-avdraget är det datumet när betalningen gjordes som styr, så det är mig veterligen inget problem.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu pratar du i nattmössan. TS har inget som helst ansvar att betala en faktura som inte finns. TS har dessutom sökt kontakt med firman utan framgång. Firman kan då inte påstå att de i sin tur skickat något till TS.
Vidare så har TS samma rätt till ROT som tidigare. Att det nu är försent att ansöka är bara företagets problem.
Fast vet du att fakturan inte finns? Att TS inte fått fakturan betyder inte att den inte finns. Firman kanske har skickat en faktura men den kommit bort på posten, grannen har råkat tömma fel postlåda och trodde det var en bluffaktura och eldade upp den, mailet har hamnat i TS skräppost och blivit borttaget av google etc.
Se länken som @tergo postade tidigare: Betalningsskyldighet vid utebliven faktura (lawline.se)
Jag säger inte att det är så, men det är i alla fall en källa som talar för en sak. Kom gärna med en källa som talar om att man inte behöver betala om man inte får en faktura.
Och är inte grundförutsättningarna att man ska hålla avtal man ingått? En accept av en offert är ju att ingå avtalet att hantverkaren utför en tjänst mot att du betalar. Varför skulle du inte vara bunden av att hålla din del av avtalet?

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast vet du att fakturan inte finns? Att TS inte fått fakturan betyder inte att den inte finns. Firman kanske har skickat en faktura men den kommit bort på posten, grannen har råkat tömma fel postlåda och trodde det var en bluffaktura och eldade upp den, mailet har hamnat i TS skräppost och blivit borttaget av google etc.
Se länken som @tergo postade tidigare: Betalningsskyldighet vid utebliven faktura (lawline.se)
Jag säger inte att det är så, men det är i alla fall en källa som talar för en sak. Kom gärna med en källa som talar om att man inte behöver betala om man inte får en faktura.
Och är inte grundförutsättningarna att man ska hålla avtal man ingått? En accept av en offert är ju att ingå avtalet att hantverkaren utför en tjänst mot att du betalar. Varför skulle du inte vara bunden av att hålla din del av avtalet?
Om man nu skickat faktura via post , så skulle man väl ändå kunna svara på mail/sms att man gjort så.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Cgolsson Cgolsson skrev:
Om man nu skickat faktura via post , så skulle man väl ändå kunna svara på mail/sms att man gjort så.
Absolut! Jag försvarar på intet sätt att firman inte är kontaktbar, inte att ni inte fått någon faktura heller.

Det var mer det juridiska ansvaret jag funderar över. Och till viss del även det moraliska, ni har ju faktiskt kommit överens om att ni ska betala, så det bör man ju också göra då, rent moraliskt.

• Gilla
Chandler
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Absolut! Jag försvarar på intet sätt att firman inte är kontaktbar, inte att ni inte fått någon faktura heller.

Det var mer det juridiska ansvaret jag funderar över. Och till viss del även det moraliska, ni har ju faktiskt kommit överens om att ni ska betala, så det bör man ju också göra då, rent moraliskt.
Har faktiskt skrivit till dom med, vill ni inte ha betalt??
På mail som dom svarade på i offetskedet.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.