22 266 läst · 132 svar
22k läst
132 svar
Ej fått faktura
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Den är alltid den som skickar fakturor, brev osv har ansvaret att det kommer fram till mottagare. Posten har inget ansvar och går fria om man inte betalar extra för t.ex. för spårbar försändelse.Skumpe skrev:
Står det något på offerten om att typ "om kunden nekas ROT-avdrag har hantverkaren rätt att begära betalning av kunden"?Cgolsson skrev:
Om det inte är avtalat så:
Om parterna inte avtalat om vad som händer för det fall Skatteverket underkänner ROT-avdrag är det entreprenören som drabbas när ROT-avdrag inte beviljas.
https://byggteknikforlaget.se/vem-far-betala-nar-skatteverket-underkanner-rot-avdrag/
Står inte som villkor. Står bara att rotavdrag ingår med xx kr om beställare är berättigad till rotavdrag.D Dilato skrev:Står det något på offerten om att typ "om kunden nekas ROT-avdrag har hantverkaren rätt att begära betalning av kunden"?
Om det inte är avtalat så:
Om parterna inte avtalat om vad som händer för det fall Skatteverket underkänner ROT-avdrag är det entreprenören som drabbas när ROT-avdrag inte beviljas.
[länk]
Om entrepenör ej skickat in ansökan i tid kan det väl inte va bestälłarens fel.
Låter som du har gjort mer än vad som kan förväntas.Cgolsson skrev:
Jag skulle somna om, men så klart inte sätta sprätt på pengarna.
Hantverkare som inte svarar i telefon och dröjer med fakturering är tyvärr inte helt ovanligt.
Vad beträffar ROT-avdraget är det datumet när betalningen gjordes som styr, så det är mig veterligen inget problem.
Fast vet du att fakturan inte finns? Att TS inte fått fakturan betyder inte att den inte finns. Firman kanske har skickat en faktura men den kommit bort på posten, grannen har råkat tömma fel postlåda och trodde det var en bluffaktura och eldade upp den, mailet har hamnat i TS skräppost och blivit borttaget av google etc.A AG A skrev:Nu pratar du i nattmössan. TS har inget som helst ansvar att betala en faktura som inte finns. TS har dessutom sökt kontakt med firman utan framgång. Firman kan då inte påstå att de i sin tur skickat något till TS.
Vidare så har TS samma rätt till ROT som tidigare. Att det nu är försent att ansöka är bara företagets problem.
Se länken som @tergo postade tidigare: Betalningsskyldighet vid utebliven faktura (lawline.se)
Jag säger inte att det är så, men det är i alla fall en källa som talar för en sak. Kom gärna med en källa som talar om att man inte behöver betala om man inte får en faktura.
Och är inte grundförutsättningarna att man ska hålla avtal man ingått? En accept av en offert är ju att ingå avtalet att hantverkaren utför en tjänst mot att du betalar. Varför skulle du inte vara bunden av att hålla din del av avtalet?
Om man nu skickat faktura via post , så skulle man väl ändå kunna svara på mail/sms att man gjort så.tveksamt skrev:
Fast vet du att fakturan inte finns? Att TS inte fått fakturan betyder inte att den inte finns. Firman kanske har skickat en faktura men den kommit bort på posten, grannen har råkat tömma fel postlåda och trodde det var en bluffaktura och eldade upp den, mailet har hamnat i TS skräppost och blivit borttaget av google etc.
Se länken som @tergo postade tidigare: Betalningsskyldighet vid utebliven faktura (lawline.se)
Jag säger inte att det är så, men det är i alla fall en källa som talar för en sak. Kom gärna med en källa som talar om att man inte behöver betala om man inte får en faktura.
Och är inte grundförutsättningarna att man ska hålla avtal man ingått? En accept av en offert är ju att ingå avtalet att hantverkaren utför en tjänst mot att du betalar. Varför skulle du inte vara bunden av att hålla din del av avtalet?
Absolut! Jag försvarar på intet sätt att firman inte är kontaktbar, inte att ni inte fått någon faktura heller.Cgolsson skrev:
Det var mer det juridiska ansvaret jag funderar över. Och till viss del även det moraliska, ni har ju faktiskt kommit överens om att ni ska betala, så det bör man ju också göra då, rent moraliskt.
Har faktiskt skrivit till dom med, vill ni inte ha betalt??tveksamt skrev:
Absolut! Jag försvarar på intet sätt att firman inte är kontaktbar, inte att ni inte fått någon faktura heller.
Det var mer det juridiska ansvaret jag funderar över. Och till viss del även det moraliska, ni har ju faktiskt kommit överens om att ni ska betala, så det bör man ju också göra då, rent moraliskt.
På mail som dom svarade på i offetskedet.