Byggahus.se
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Huset står på plintar. Ser riktigt fräscht ut underifrån men får nog riva upp golvet och väggarna snart.

Vad har ni för slags grund?
Inget tryckimpregnerat nångonstans?

Vi har klassisk platta på mark. Dubbla syllar varav den undre tryckt. Låg direkt på plattan utan fuktspärr. Dessutom var det väldigt otätt under så mycket luft har dragits in i huset den vägen. Nu får vi vänta och se om lukten försvinner. Håller tummarna.

O Okänd skrev:
Inget tryckimpregnerat nångonstans?

Vi har klassisk platta på mark. Dubbla syllar varav den undre tryckt. Låg direkt på plattan utan fuktspärr. Dessutom var det väldigt otätt under så mycket luft har dragits in i huset den vägen. Nu får vi vänta och se om lukten försvinner. Håller tummarna.
Ja, vore intressant att höra om det fungerade. Börjar själv bli rätt uppgiven gällande våra problem. Skulle verkligen behöva förstå vad problemet är.

S Stegar skrev:
Hur har det gått med huset?
Det har gått bra, under omständigheterna. Men det har kostat massor. Vi fick flytta från huset i nästan ett år för att riva och återställa så pass mkt att vi kunde flytta tillbaka. ALLT inuti huset rensades ner till betong och ut till teglet. Bara plattan, bjälklaget, fasaden och taket är original. Ovanvåningen återställdes av en firma. Arbetet tog månader men när det var klart kunde vi bo här igen. Med undantag för badrummet gör vi själv undervåningen, men det arbetet går ganska långsamt. Vi är rätt trötta. Just nu är badrummet färdigt och maken håller på med platonmattan. Det är en hel del kvar innan vi kan bo där också.

Lukterna är nästan helt borta, men jag är hyperkänslig mot lukter efter allt och nosar vidare så fort jag tycker att jag känner något. Just nu luktar det lite ”rått” i den oinredda nedanvåningen och det räcker för att jag ska bli kallsvettig.

Summa summarum. För att komma till rätta med de problem vi hade krävdes en total ombyggnation av hela huset. Skadorna var mycket omfattande. Vi kommer att få ett friskt och nästan helt nybyggt hus, men det har kostat ofattbart mycket i både pengar, tid och relationer. Vi har varit nära att bryta ihop många gånger och det har tärt på relationen.

Hur löste allt sig med huset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.