Byggahus.se
Z Zodde skrev:
Det hade fortfarande varit stabilt om Putin legat lågt och gaspriset INTE hade mångdubblats på sitt värsta
Jo men nu kunde ju Tyskland valt att köra vidare med sin kärnreaktorer isf för att bli beroende av rysk fossilgas.
Sen nu i April så stoppas de sista tre kärnreaktorerna. (trots dålig energibalans)
Tyskland har ju själv visat vilket massivt elunderskott det är i landet genom sin kolproduktion.
https://www.smard.de/en
Men nu är då Tyskland "motorn i Europa" och då får man gå varligt fram...

D
Z Zodde skrev:
Nu snackar jag inte timme för timme utan snittet över tiden och då skiljer det inte mycket
Historiskt har Tyskland minst 50% högre elpris än vi.

D djac skrev:
Historiskt har Tyskland minst 50% högre elpris än vi.
Jo men ett stabilt elpris.
Nu ser man då riskerna med att VW, Audi, BMW osv skulle fundera på att dra vidare, Habeck vill ju ha ett nytt industripris i Tyskland....

Men just nu är det en mycket delikat politisk situation i Bryssel där man man ska slå fast framtiden.
Jag tror knappast Frankrike ger sig med sin kärnkraft, sen viker inte Tyskland en millimeter med Energiewende och där står vi. Höga insatser och USA samt Kina kan vinna på det här...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
[länk]
Z Zodde skrev:
Jag jmf med Europa snittet och där är vi ganska lika.
Finns de som försökt skapa trådsanningar hör på BH med å claima att Europa över tiden haft mångdubbelt högre elpris. Som vanligt flyr de med svansen mellan benen när man ber om handfasta bevis på det…
"Electricity prices for household consumers are defined as follows: Average national price in Euro per kWh including taxes and levies applicable for the first semester of each year for medium size household consumers (Consumption Band Dc with annual consumption between 2500 and 5000 kWh)." (Fetstilen är min)

Dvs väljer man att kolla på hushåll så har vi ungefär samma slutkonsumentpriser som kontinenten (förutom länder som Danmark och Tyskland som också har höga skatter och avgifter), men väljer man medelstora företag istället, där åtminstone skatter inte verkar ingå, så ligger de nordiska länderna klart under både Tyskland och EU-snittet.

Sen har du rätt i att det inte är mångdubbelt högre, och inte ens dubbelt upp. Det syns också att Sverige/Norge har fått klart billigare el jämfört med resten av EU i takt med ökad vindkraft - förutom Danmark+Finland som av någon outgrundlig anledning har haft lägre priser ända sen 2010.

(Eftersom det var lite oklart vad som ingår i företagspriserna så kan jag inte garantera att det här är pålitliga slutsatser heller. Att skatter inte ingår skulle ju t.ex. inte utesluta att eventuella subventioner inte räknas med.)

Edit: Är det någon som har koll på exakt vilka datum som EU anser ingår i "first semester"? För de här siffrorna verkar eventuellt inte inkludera hela året.

Redigerat:
Det senaste påfundet från Bryssel är en "vätgasbank"...
Jag är själv positiv till vätgasen och att det innebär stora möjligheter för Sverige.
https://www.euractiv.com/section/en...ils-hydrogen-bank-with-e800m-initial-funding/
Men genast så blir det då förvecklingar mellan Frankrike och Tyskland om kärnkraftsgenererad vätgas är "grön"... det kan de nog tjafsa om i långa år...
(sen borde nog flera kolla på allt man nu hittar på i EU Bryssel och inte minst om vätgas)

Snigla Snigla skrev:
Sverige har väl inte haft brist på produktion..?
Vi har väl (och gör) exporterat multum i många år ?

Problemet vi har är väl att vi måste exportera typ 70% av det vi producerar (enligt eu-avtal) och vi styr inte riktigt över när vi exporterar vs importerar elen..

Inom Sverige har vi dock lite hm.. leveransproblem mellan de olika delarna av Sverige och det problemet skapades för herrans många år sedan (alltså utbyggnad av stamnätet, överföring från norr till söder osv.. var ju inte så intressant för politikerna att prata om, när vi inte hade ”problem”).

Sedan påverkar ju avstängning av reaktorer, gaspriser/tillgång osv hela Europa .. vilket i sin tur påverkar hur mycket el Europa behöver av oss (och när) och ja.. då blir det lite snålt kvar till oss i Sverige imellanåt.. och den ”som betalar får elen som finns”.. hade inte priserna varit så höga som de varit till o från ..så de faktiskt fått ner förbrukningen runt om.. så hade de fått släcka ett område i taget - för de inte kunde leverera tillräckligt med el..

Men dåligt med el har vi inte eg över året sett.. som sagt vi exporterar massor.

:thinking:

[bild]
Det är väl känt att Sverige är största elexportör i EU. Vi är störst på allt inom denna union som försämrar för oss själva.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Att nätavgiften bör öka när elpriset ökar, är ju för att nätägaren står för energiförlusterna pga eltransporten. När elen blir dyrare, blir kostnaden för dessa energiförluster också mer.
Då borde dom också sjunka när elpriset gör det men det gör dom inte. Hög och låglasttid tar ut varann ganska bra sett över året. Problemet ligger nog snarare i att vi får betala för förlusterna i exporten.
S såg ju till att den styrning som fanns av nätpriserna togs bort och nu kan nätägarna höja som dom vill och gör det också.
EON skickade ut brev i höstas om nätprishöjning pga av höga elpriser. Inte ett ord om kostnader för förluster. Därefter har elpriserna gått ner men inte nätpriset. Där är beviset på att det inte har ett dyft med förluster att göra.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är sant, men eftersom stängning av reaktorerna inte ledde till lägre elproduktion, har kompenserat den minskade produktionen med annan produktion.
Sedan är det så att ny kärnkraft kostar 1 kr/kWh om inte mer, och eftersom man inte vill använda det som reglerkraft, kommer kärnkraften gå med förlust de timmarna elpriset ligger under 1 kr/kWh. Kostnaderna för en olycka ligger på staten och även avfallsproblemet faller till slut på staten, så då är frågan om Sverige ska bära den kostnaden och bära den risken, när vi producerar mer än tillräckligt för vårt eget behov (och till lägre pris) eller om länder med ett extra behov av baskraft, själva borde ordna den extra kapacitet på ett sätt de själva tycker bäst.
Vi kommer ju att få ett underskott om t.ex Hybrit blir blir verklighet.
Till alla dessa sk gröna projekt måste ju elen finnas innan dessa sjösätts.

Logad Logad skrev:
Tittar man på december 2022 så importerade vi ungefär var R1 och R2 hade kunnat producera. Elpriset hade kanske inte störtat men €630 kanske hade blivit €500.

Sedan är det många som missuppfattar 70%-regeln. Vad den säger är att 70% av Sveriges elproduktion ska göras tillgänglig till marknaden, inte att vi ska exportera 70% som en del tror. Vill vi behålla el själva får vi bjuda högre än grannländerna.

Allt började då Putin började krångla med gasleveranser och Nordstream 2 i mitten av 2021. Putin utnyttjade tyskarnas Energiwende.
Om 70% ska göras tillgänglig på marknaden så kan det väl innebära att dessa 70% måste exporteras om andra länder köper upp den.

K krfsm skrev:
70%-regeln handlar om hur mycket man får strypa existerande kablar mellan elområdena. Dvs har du 1000MW exportkapacitet så får du inte strypa ner den till under 700MW utan att ha ett bra skäl.

Det handlar inte om 70% av vår elproduktion totalt.

(Däremot har EU ett mål - inte ett krav - om att en viss andel (jag tror det är 15%) av installerad kapacitet ska göras tillgänglig för export genom utlandsförbindelser. Hur som så slår Sverige det målet med råge.)
Ett mål i EU är samma sak som ett krav i Sverige. Vi springer väl gärna först för att uppfylla alla idiotier från EU, frivilligt.

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Gussen: Du har så mycket fel att jag inte riktigt vet var jag ska börja.

Regleringen av nätavgifterna har inte tagits bort.

70% gäller inte produktion utan flaskhalskapasitet.

Nätavgiften varierar inte över året.

Sverige är starkt exportberoende. Vi förlorar inte på export.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men ett stabilt elpris.
Nu ser man då riskerna med att VW, Audi, BMW osv skulle fundera på att dra vidare, Habeck vill ju ha ett nytt industripris i Tyskland....

Men just nu är det en mycket delikat politisk situation i Bryssel där man man ska slå fast framtiden.
Jag tror knappast Frankrike ger sig med sin kärnkraft, sen viker inte Tyskland en millimeter med Energiewende och där står vi. Höga insatser och USA samt Kina kan vinna på det här...
Ur det perspektivet är det ett tävling mot botten, skulle vi ha lägre elpriser så hade det varit något annat som skulle sänkas, tillverkningsindustrins natur är att jaga kostnader och det är nog bara att acceptera att Europa är en högkostnadszon, standarderna överlag är högre och är arbetet väldigt okvalificerat så finns det mindre utvecklade regioner med lägre prisnivåer.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ur det perspektivet är det ett tävling mot botten, skulle vi ha lägre elpriser så hade det varit något annat som skulle sänkas, tillverkningsindustrins natur är att jaga kostnader och det är nog bara att acceptera att Europa är en högkostnadszon, standarderna överlag är högre och är arbetet väldigt okvalificerat så finns det mindre utvecklade regioner med lägre prisnivåer.
Jovisst är det så och i marknadliberalismens namn så har mycket av industrin flyttat till Kina mfl.
Men nu har ju Tyskland vaknat och fått med sig EU i ett energirace mot Kina samt USA.
Tyskland inser ju att industrin måste ha stabila elpriser men Tyskland vill inte kompromissa med andra länder som om kärnkraft. Tyskland gör då också att det blir politiskt instabilt för investerare.
https://www.politico.com/news/2023/03/10/united-states-european-union-climate-00086554
Vi själv skulle kunna nyttja vårt energisystem mycket smartare inkl ny kärnkraft och havsbaserad vindkraft.
Sen skulle vi direkt kunna bli en stor vätgasproducent!

D Daniel 109 skrev:
Gussen: Du har så mycket fel att jag inte riktigt vet var jag ska börja.

Regleringen av nätavgifterna har inte tagits bort.

70% gäller inte produktion utan flaskhalskapasitet.

Nätavgiften varierar inte över året.

Sverige är starkt exportberoende. Vi förlorar inte på export.
Är du full?? Kan du inte läsa?

Regleringen av nätavgifterna är förändrad i så motto att prisättningen i princip är fri.

Jag skrev inte att 70% var produktion.

Ej heller skrev jag att nätavgiften varierar över året men att den borde göra det om man tar elpriset som intäkt för högre nätavgifter.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Är du full?? Kan du inte läsa?

Regleringen av nätavgifterna är förändrad i så motto att prisättningen i princip är fri.

Jag skrev inte att 70% var produktion.

Ej heller skrev jag att nätavgiften varierar över året men att den borde göra det om man tar elpriset som intäkt för högre nätavgifter.
”Jag skrev inte att 70% var produktion”

Vad menade du då? 70% av vad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.