Läste du vad jag skrev? Tillverkaren rekommenderar jordfelsbrytare men ställer inget krav på det. Har även pratat med projektören som även jobbar som besiktningsman och enligt honom så är det fullt godkänt med vägguttag som är ordentligt uppmärkt. Finns det någon paragraf man avviker ifrån så vill jag gärna att någon snäll själ visar vilken så jag har något att komma med när jag pratar med projektören samt byggherren... anledningen till att dom så jätte gärna vill ha vägguttagen istället för fast installation är för att dom gärna vill att garantierna för produkten ska gälla och enligt tillverkaren så försvinner det i samma veva som man klipper stickkontakten...H håbbe1961 skrev:Elsäkerhetsverket regeler som gäller jfb och rekomenderar tillverkaren annat så är det slutligen ägaren av anläggningen som är ansvarig för säkerheten om elolycka sker.
Infrav bör i detta fall installeras fast till en kopplingsdosa för utomhusbruk med dragavlastning för kabel. Då kan gruppledningen ligga utanför jfb.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Exakt vad som avses med "uttag som används av lekmän och avsedda för allmänbruk" står inte i reglerna. Det finns ett råd där med ganska fånigt formulerade riktlinjer. Jag skulle säga att alla uttag som är åtkomliga är avsedda för allmänbruk, och jag ser det som rimligt, som någon nämnde, att det innefattar att via trappstege nå ett högt placerat uttag för anslutning av julbelysning.
Uttag utomhus, även om det handlar om en altan, är extra viktiga att skydda med en JFB. Jag skulle vara betydligt mer restriktiv där.
Om man gjort rätt val får man veta först i domstol efter att det inträffat en olycka.
I trådens ämne finns en mycket enkel lösning - fast anslutning. Om man är rädd för att "bryta" mot tillverkarens anvisningar så skaffar man en riktig infra som inte levereras med stickpropp. Jag anser att det är oseriöst av tillverkaren att sätta stickpropp på en infra avsedd för fast montering utomhus. Om de dessutom säger att garantin upphör om man klipper stickproppen, då vill de inte sälja...
Uttag utomhus, även om det handlar om en altan, är extra viktiga att skydda med en JFB. Jag skulle vara betydligt mer restriktiv där.
Om man gjort rätt val får man veta först i domstol efter att det inträffat en olycka.
I trådens ämne finns en mycket enkel lösning - fast anslutning. Om man är rädd för att "bryta" mot tillverkarens anvisningar så skaffar man en riktig infra som inte levereras med stickpropp. Jag anser att det är oseriöst av tillverkaren att sätta stickpropp på en infra avsedd för fast montering utomhus. Om de dessutom säger att garantin upphör om man klipper stickproppen, då vill de inte sälja...
Om man kopplar in värmarna fast så får man dessutom en betydligt säkrare skyddsjord (inget kontaktdon som kan ge dålig kontakt eller sladdar som kan dras sönder), vilket höjer den verkliga säkerheten eftersom risken för felfallet att höljet blir spänningsförande reduceras. Och de blir lättare att fullständigt skydda elinstallationen från vatten.
Och med tanke på kondensproblemet är spänningsförande hölje definitivt ett förutsägbart felfall om skyddsjorden slutar fungera.
Därutöver är Schuko-kontakter som börjar ge dålig kontakt och överhettar om de inte motioneras ett reellt problem, alla Schuko-kontakter är inte bra på att hantera för höga strömmar under längre tider när de fått några år på nacken.
Kort sagt, fast installation blir säkrare, detta oavsett vad som är tillåtet.
Och med tanke på kondensproblemet är spänningsförande hölje definitivt ett förutsägbart felfall om skyddsjorden slutar fungera.
Därutöver är Schuko-kontakter som börjar ge dålig kontakt och överhettar om de inte motioneras ett reellt problem, alla Schuko-kontakter är inte bra på att hantera för höga strömmar under längre tider när de fått några år på nacken.
Kort sagt, fast installation blir säkrare, detta oavsett vad som är tillåtet.
Detta säger tillverkaren, om man skriver "should" då innebär det väll att det är en rekommendation annars borde det stå "must"? Även ringt till återförsäljaren av dom som typ skrattade åt mig och sa " det finns inte tillverkare som ställer ett sådant krav utan man rekomenderar bara" ...
Vad är det du vill säga eller uppnå utgående från detta toppexempel på intetsägande text som så ofta i dessa lägen. Allt rimligt tänkande installations, eltekniskt bör vara som nämnts tidigare att ansluta fast om nu typiska fukt i värmeelement stör användning av uttag under JFB. Att försöka motivera möjlighet till uttag ute och inget skydd bör man nog spara till några sällsynta fall jag inte för egen del kan se i ditt fall.H happy_sloth skrev:
De är inkopplade fast. Det ända som inte känns bra för mig är att dom ligger utanför jordfelsbrytare:/ har mätt kontinuitet mot jord på alla infravärmare och allt ser bra ut men det hade känts tryggare att ha det skyddat av jordfelsbrytare för skulle det ske något så vill man ju inte stå där och bära ansvaret... jag är ju bara en sketen elektriker, har inte al behörighet eller något och känns som att jag ska lyssna på projektören om eftersom han säger att jag inte behöver ha det bakom jordfelsbrytare sålänge tillverkaren inte ställer det som krav...GK100 skrev:
Vad är det du vill säga eller uppnå utgående från detta toppexempel på intetsägande text som så ofta i dessa lägen. Allt rimligt tänkande installations, eltekniskt bör vara som nämnts tidigare att ansluta fast om nu typiska fukt i värmeelement stör användning av uttag under JFB. Att försöka motivera möjlighet till uttag ute och inget skydd bör man nog spara till några sällsynta fall jag inte för egen del kan se i ditt fall.
Ja då har du ju det vettigt utfört med fastanslutning och kontrollerat på sedvanligt sätt. Jag uppfattade det tidigare som att det försöktes motivera uttag utan JFB skydd för värmarna och med märkning, skyltning som en av dellösningarna. Även det vanliga tugget om att klippa en stickpropp och garantier osv kan du glömma problem med och sova lugnt där också.H happy_sloth skrev:De är inkopplade fast. Det ända som inte känns bra för mig är att dom ligger utanför jordfelsbrytare:/ har mätt kontinuitet mot jord på alla infravärmare och allt ser bra ut men det hade känts tryggare att ha det skyddat av jordfelsbrytare för skulle det ske något så vill man ju inte stå där och bära ansvaret... jag är ju bara en sketen elektriker, har inte al behörighet eller något och känns som att jag ska lyssna på projektören om eftersom han säger att jag inte behöver ha det bakom jordfelsbrytare sålänge tillverkaren inte ställer det som krav...
Sen får du inte se dig som sketen elektriker när du funderar på och frågar om saken tvärtom det är nog inte grundläget i många fall i kåren.
Okej så du anser att installationen är säker när den är fast inkopplad samt att varje infra är testad med instrument så höljet har bra kontakt med jord även om man alltså skippar jordfelsbrytare? En annan fråga jag tänkt på är varför man ens behöver en jordfelsbrytare om något är anslutet fast och att det finns skyddsjord. Blir det spänning I höljet så slår ju säkringen ut, känner jordfelsbrytaren av krypströmmarna i höljet som inte en säkring kan lösa ut innan det blir farligt? Eller är det bara ett extra skydd ifall jorden på något sätt skulle försvinna?GK100 skrev:
Ja då har du ju det vettigt utfört med fastanslutning och kontrollerat på sedvanligt sätt. Jag uppfattade det tidigare som att det försöktes motivera uttag utan JFB skydd för värmarna och med märkning, skyltning som en av dellösningarna. Även det vanliga tugget om att klippa en stickpropp och garantier osv kan du glömma problem med och sova lugnt där också.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Att krav på JFB gäller uttag och inte (all) fast ansluten elmateriel är att de största riskerna ligger hos handhållna maskiner. Sådana risker finns inte hos en fast ansluten infra, fast monterad kanske utom räckhåll. Men JFBn gör att man får en tidig varning om att något börjar gå sönder. En normal säkring behöver +70 A för att lösa.
Precis som att det är rekommenderat att avstå installation vid stora risker och att det är rekommenderat att ansluta skyddsjord till byggnadens jordnings"device" (sic!)M Millox skrev:
Förlåt, kunde inte låta bli....
I själva sakfrågan så kan jag förstå vitsen med stickproppsanslutna infravärmare eftersom dessa då kan bytas av hotellets vaktmästare själv när de jävlas eller bara sitter på fel plats efter en ommöblering. Det betyder inte att det är bästa lösningen ur elsäkerhetsmässig synvinkel, bara att det finns andra aspekter i detta som man bör överväga. Däremot kan jag inte alls hålla med om att man skulle skippa några JFBer på dessa uttag. Den lilla erfarenhet jag har av restaurang/underhållningsbranschen är att man är väldigt snabb och kreativ på att lösa problem vartefter de uppkommer. Speciellt sådana problem som att man saknar ett eluttag till sin nya roliga uppblåsbara jultomte, ljusslinga, rökmaskin eller något annat.