Byggahus.se
Har tankar och funderingar hur man kan placera om trappa till källaren.
Idag ligger en bänkskiva över trappan som köksbord.

Kan ej finna eller hitta hur den ursprungliga planlösningen var från början det enda man kan se är att trappan
är gammal vilket då tyder lite på att den är original men flyttad.

Vi kan inte nalla på sovrum/toalett.

Schematisk planritning av en bostad med etiketterade rum inklusive sovrum, kök, vardagsrum och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som har en ide ,jag tycker det är lite ovanligt med källar trappen så långt in i huset...
Brukar ju oftast vara i anslutning till hallen/entren.

Är källaren lika stor som bottenvåningen? I gamla hus fanns ofta en liten källardel som nåddes från en golvlucka i köket.

• Gilla
M.K
  • Laddar…
Ja precis, källare som hade trapp ner från köket var ju oftast bara en liten håla för förvaring av potatis och sånt. Sällan under hela huset.

• Gilla
M.K
  • Laddar…
Hel källare under hela huset. Huset byggt 1961.

Antingen är trappan flyttad eller köket,,mycket märklig planlösning iaf

BirgitS
Från början bör spisen varit bredvid murstocken för att få en imkanal genom en av kanalerna där. Så köket är nog flyttat.

Har du frågat om kommunen har några bygglovsritningar?

En gång i tiden bodde jag i ett hus som var byggt under början av 60-talet och där var inte källartrappan i närheten av hallen utan från hallen fick man gå genom köket till matplatsen eller runt förbi sovrummen för att komma till trappan. Ett exempel på hur ditt hus kan ha sett ut från början är att köket var ett parallellkök som låg från murstocken och uppåt i ritningen samt mittemot den raden (längs trappan). Matplats borta vid fönstren. Sen fanns det troligen åtminstone en vägg med dörr mellan köket och hallen eftersom det på den tiden inte fanns några bra fläktar utan os i köket var normalt.

Nu vet jag ju inte hur exakta måtten i skissen är men det kanske skulle funka med något av dessa alternativen?
Ritning av ett hus med etiketterade rum och möblerad layout i blått, inklusive sovrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
M.K
  • Laddar…
Offra en del av "Kontor"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.