Byggahus.se
J jawen skrev:
Ja fyyyyyy :)

Ibland när man söker efter en bild på datorn, så hittar man bilder från sitt eget bygge...Och "fastar" där lite och beundras.
Hur i helskotta har man ens orkat få ihop bygget liksom !...
Exakt (y)

För drygt två år sedan så stannade plötsligt livet. Först covid och sedan två veckor efter att jag blivit frisk så slog postcovid till. Ingen ytterligare förklaring behövs i det.

När det sedan gäller vårt hus så gick det mesta i stå. Vi fick till gräsmattan och lyckades bygga ett vindskydd med barnen och vänners hjälp. Poolen försökte vi få ihop men där tog det stopp.
Tyvärr så fick vi i höstas ett stopp i avloppet som av olika anledningar ledde till att alla trägolv blev vattenskadade.
Nu lever sedan drygt två veckor tillbaka i husvagn. Jag lider svårt av att se det golv som jag ägnat så stort engagemang åt slitas ut av en Brokk 70. Även om försäkringen täcker hela skadan helt så är det dj-igt jobbigt.
Ett pågående renoveringsprojekt i ett inomhusutrymme med skyddade golv, stege, skottkärra och strömkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering inuti ett hus, golvrivning, byggavfall, ingen person synlig, liten gummigående grävmaskin, inomhusarbete.
Skapa konto
Renoveringsplats inomhus med rivningsavfall, maskiner, verktygslåda, och snö synlig utanför fönstren.
Skapa konto

Nu är golvet äntligen borta och ligger i sopsäckar på gården. Snötäckt byggarbetsplats med byggnader, material, container och stora säckar under en grå himmel.
Skapa konto

Nu väntar flytspackling…

• Ledsen
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
Huvva. Jag lider med dig/er. Men ibland så händer saker man inte kan påverka. snart njuter ni i huset och allt är glömt.
men ta det lugnt och tänk på kroppen.
Kämpa.

• Älska
RoffeN
  • Laddar…
Tack
Det finns glädjeämnen.
Strax innan så fick vi solceller installerade på garaget/carporten. 52 x 400w och ett batteripack på 7,5 kWh.

Mycket tacksam mot min lillebror och son som fixade det:heart:

• Gilla
  • Älska
Söderslätt och 17 till
  • Laddar…
Usch ja.....Då var troligtvis parketten hellimmad i golvet då tydligen eftersom ni fick bila ut det.

Jag har samma lösning med hellimmade 22 mm 150 mm breda massiva ekplankor, men limmade direkt på den diamantavslipade betongen.

Ser sjyst ut huset (y)

• Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Tack (y)
Då hoppas jag att du aldrig behöver byta golv för det är ett riktigt tråkjobb. Vågar knappt göra om det :)

R RoffeN skrev:
Tack (y)
Då hoppas jag att du aldrig behöver byta golv för det är ett riktigt tråkjobb. Vågar knappt göra om det :)
Hade samma fuktskada hänt i mitt fall, så hade man fått "ploga" bort den med en gigantisk matt-stripper.
Jag har ju inte flytspackel-lager som du hade, & just att du hade det försvårade ju din reparation.

Fint hus annars, här är mitt:
Byggde 192 kvm med 90 kvm källare ( så man kunde fixa mancave/ungdomsyta i källaren)

135 kvm altan som löper längs huset. Luftbild av ett bostadsområde med hus och vägar, markerat område, bildredigeringsverktyg synliga.
Skapa konto
Modern kök, högt i tak, träbjälkar, spotlights, öppen planlösning, kväll, hemtrevlig atmosfär, delvis rörig.
Skapa konto
Ett rött huslyft med kranbil, person iakttar, modern byggnad bredvid, ovanlig flyttoperation, trädgårdsområde, molnig himmel.
Skapa konto
Trätrall vid hus, tvättlina, trädgård, målarburkar och verktyg, soligt, renoveringsprojekt pågår.
Skapa konto
Utomhusterass med möbler, grill och spabad, mot trädgård och hus. Sunny day.
Skapa konto

• Gilla
Söderslätt och 5 till
  • Laddar…
En liten reflektion, efter att vi haft en Brokk 70 som gått runt och skapat extrema vibrationer i vårt lättbetonghus så har inte uppstått en enda spricka i någon vägg. Varken på utsidan eller inne.
Supernöjd med det! :rofl::rofl::rofl:

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
En liten reflektion efter att vi haft en Brokk 70 som gått runt och skapat extrema vibrationer i vårt lättbetonghus. Det har inte uppstått en enda spricka i någon vägg. Varken på utsidan eller inne.
Supernöjd med det! :rofl::rofl::rofl:
Eftersom du hade ett lager spackel "som kunde spricka upp" och lossna, så fick du nog inte särskilt stora vibrationer ut i stommen, då den massiva tunga betongen under såg till att husets grundkonstruktion fortfarande var fast.

Ungefär som när du knackar sönder ett lager is på en vattenpöl.

Alltid nått positivt i eländet (y)

Nja, så var det inte. Vi hade till och med vibrationer ute i husvagnen, trots att den står på hjul. Allt vibrerade då maskinen var i arbete. Den gick ner och höll an mot betongen för att bryta upp golvet. Även bitar av betonggolvet är uppbrutet.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Blir det att köra vattentåligt med klinkergolv nu?

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Blir det att köra vattentåligt med klinkergolv nu?
Man skulle kunna tänka att det är det klokaste alternativt men jag är envis. Det blir ett likadant golv igen :)
Däremot så kommer det att bli tydliga handhavande instruktioner ovanför toalettstolen; Snålspola ALDRIG denna toalett :rofl::rofl::rofl:

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Skit när det blir så här.

Men nu verkar du iaf kommit till punkten när du kan skratta åt eländet.

Även om det där och då är svårt. Så får man tänka att materiella ting går att ersätta :)

Ta hand om er och hoppas återhämtningen med det fysiska går bra:heart:

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Skit när det blir så här.

Men nu verkar du iaf kommit till punkten när du kan skratta åt eländet.

Även om det där och då är svårt. Så får man tänka att materiella ting går att ersätta :)

Ta hand om er och hoppas återhämtningen med det fysiska går bra:heart:
Tack snälla, vad du nu heter;)
Ja, vi har gått vidare. Även om saker blir jobbiga så vaknar snart problemlösaren i mig och då finns det oftast en väg framåt (y)

• Gilla
rsa och 2 till
  • Laddar…
M
R RoffeN skrev:
Tack
Det finns glädjeämnen.
Strax innan så fick vi solceller installerade på garaget/carporten. 52 x 400w och ett batteripack på 7,5 kWh. [video]
Mycket tacksam mot min lillebror och son som fixade det:heart:
Vilket jä-la fint hus och läge!(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.