Byggahus.se
Meddela att budet sänks till 3.1 om 24 timmar pga ränteläget!

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
cliff magnusson cliff magnusson skrev:
Lika fult som att komma med bud som ligger långt under utgångspris?
Ett hus är inte värt mer än vad någon är villig att betala, så om man då endast får ett bud under utgångsbud är det bara ett tecken på att priset är alldeles för högt.

• Gilla
bollen och 6 till
  • Laddar…
anthoon14 Anthon Åkerberg skrev:
Hej,
Jag och sambon var för några månader sedan på en förhandsvinsing på ett hus som låg ute för 3,2 milj.
Det blev budgivning mellan oss och en till spekulant och vi vann budgivningen på 3,225.
Säljaren var dock inte nöjd med det priset. Dom valde då att lägga ut huset på hemnet igen några månader senare, med bilder innifrån huset, nu med ett nytt pris, 3,5 miljoner.
Det som har skett sedan förra bugivningen är att dom har flytspacklat källaren där tvättstugan är, och även målat vitt. Men att det skulle vara värt 300 tusen håller jag inte med om, särskiljt med tanke på att styrräntan har höjts sen dess.
Vi står nu som enda budgivare på 3,2. Säljaren har nekat till det budet och kommit tillbaka med 3,45.
Dom har redan köpt ett nytt hus med inflytt i början av juni. Vi är inte i panik av att köpa hus, samtidigt som vi har letat ganska länge och skulle vilja komma ut ur den trånga lägenheten.
Vad hade ni haft för strategi? Suttit still i båten och väntat ut dom? Prognoserna för styrräntan verkar ju peka på att den kommer öka till sommaren också, vilket borde vara till vår fördel.
Bjud 3,1 nu

• Gilla
Gström
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Fult?
Ja, jag tycker säljarna verkar lite 'fula'.
1 - De vägrar sälja trots bud över utgångspriset. De har uppenbart kört med lockpris vilket inte är ok.
2 - De kör lite kosmetisk fix och höjer priset - Lite bilhandlarfasoner

Så de verkar inte genomärliga direkt. Så av den anledningen skulle åtminstone jag vara tveksam att göra en affär på flera miljoner med dem.

• Gilla
Josel och 8 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ja, jag tycker säljarna verkar lite 'fula'.
1 - De vägrar sälja trots bud över utgångspriset. De har uppenbart kört med lockpris vilket inte är ok.
2 - De kör lite kosmetisk fix och höjer priset - Lite bilhandlarfasoner

Så de verkar inte genomärliga direkt. Så av den anledningen skulle åtminstone jag vara tveksam att göra en affär på flera miljoner med dem.
Det är väl inte fult, man kan begära vad man vill för sitt hus när man vill, det är lika tokigt som att säga skambud det finns bara höga el låga bud.
Själv hade jag omgång nummer två bjudit 3,0kr

• Gilla
Naren79 och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är väl inte fult, man kan begära vad man vill för sitt hus när man vill, det är lika tokigt som att säga skambud det finns bara höga el låga bud.
Nu är det väl olagligt eller 'mot god mäklarsed' att sätta lockpriser så det måste väl ändå anses fult att sätta ett utgångspris som är så lågt att säljaren inte accepterar det.

Skambud däremot är helt lagligt. Är det ens ett problem, det är ju bara för säljaren att tacka nej.

• Gilla
Josel och 5 till
  • Laddar…
cliff magnusson cliff magnusson skrev:
Lika fult som att komma med bud som ligger långt under utgångspris?
Vad är det för fult med det ? passar det inte för säljaren är det ju bara att säga nej..

Jag hade också sagt att jag sänker budet typ 100k och skyllt på ränteläget, går det så går det, ananrs letar man efter nästa hus.

Huset lär inte bli mindre svårsålt den närmaste tiden, och det förstår nog säljaren med.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej,
Jag och sambon var för några månader sedan på en förhandsvinsing på ett hus som låg ute för 3,2 milj.
Det blev budgivning mellan oss och en till spekulant och vi vann budgivningen på 3,225.
Säljaren var dock inte nöjd med det priset. Dom valde då att lägga ut huset på hemnet igen några månader senare, med bilder innifrån huset, nu med ett nytt pris, 3,5 miljoner.
Det som har skett sedan förra bugivningen är att dom har flytspacklat källaren där tvättstugan är, och även målat vitt. Men att det skulle vara värt 300 tusen håller jag inte med om, särskiljt med tanke på att styrräntan har höjts sen dess.
Vi står nu som enda budgivare på 3,2. Säljaren har nekat till det budet och kommit tillbaka med 3,45.
Dom har redan köpt ett nytt hus med inflytt i början av juni. Vi är inte i panik av att köpa hus, samtidigt som vi har letat ganska länge och skulle vilja komma ut ur den trånga lägenheten.
Vad hade ni haft för strategi? Suttit still i båten och väntat ut dom? Prognoserna för styrräntan verkar ju peka på att den kommer öka till sommaren också, vilket borde vara till vår fördel.
Kolla efter andra hus! Det kommer fler. Meddela att de kan höra av sig om de vill sälja för begärt pris 3,2M om ni jättegärna vill ha det och tycker att det är värt summan! Annars lägg bud på 3M och vänta.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
L lbgu skrev:
Nu är det väl olagligt eller 'mot god mäklarsed' att sätta lockpriser så det måste väl ändå anses fult att sätta ett utgångspris som är så lågt att säljaren inte accepterar det.
Ja, formellt sett är det i grunden marknadsföringslagen man anses bryta mot genom att ha lämnat vilseledande prisinformation i marknadsföringen.

Så det fula ligger inte i att begära vad man vill för sitt hus när man vill, utan i att marknadsföra det som att det är till salu för en viss summa när det i själva verket inte är det.

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/marknadsforing-och-visning/lockpris/

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
A Angeloffear87 skrev:
Har de lagt ut huset för 3.2 så har de nått en överenskommelse med mäklaren, vilket innebär att mäklaren fullföljt sitt uppdrag och har rätt till sitt arvode även om det inte skulle bli någon försäljning.
Vad har du för belägg för ett sånt påstående?

Stickan

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Sitt still och vänta ut dem

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tror det kommer att bli svårare att sälja, generellt. Jag skulle satt 3,1 Mkr som bud, giltigt i två veckor.

Redigerat:
  • Gilla
Kaptenz
  • Laddar…
Snailman
H hempularen skrev:
Om man skall vänta sig att få köpa på förhandsvisning, så får man nog gå upp lite mer än 25 000 över begärt pris.
Det beror väl helt på hur verklighetsanknutet det begärda priset är. Det verkar ju inte ha varit jättemånga som budat över varandra i detta fallet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Snailman
C cpalm skrev:
Ja, formellt sett är det i grunden marknadsföringslagen man anses bryta mot genom att ha lämnat vilseledande prisinformation i marknadsföringen.

Så det fula ligger inte i att begära vad man vill för sitt hus när man vill, utan i att marknadsföra det som att det är till salu för en viss summa när det i själva verket inte är det.

[länk]
När åtminstone jag säljer hus, så går jag inte bara efter hur mycket de är villiga att betala, utan även hur jobbiga/icke jobbiga de verkar vara som köpare. Verkar det vara en väldigt jobbig person som bjuder högst, så kan jag tänka mig att sälja till den med näst högsta bud om det verkar vara en betydligt mindre jobbig person.

Tex om en spekulant klagar på allt möjligt tex tomtens skick och annat, då säljer man ju hellre till en som verkar nöjd med tomten och huset.

Klagar man på en massa tex för att försöka få ner priset, så skulle jag undra varför de inte i stället köper ett hus de är nöjda med;)

Jag fick tex ett bud dagen före visningen och det krävde att jag ställde in visningen, det hade jag inte lust att göra, så det var ju lite pirrigt fram till dess att jag visste om det var dumt av mig att inte acceptera eller ej.

När farsan skulle sälja så tog det tid med den som lagt högsta bud, denne hoppade av efter några veckor, så det blev ju till att börja med nya visningar osv. Så jag skulle ju inte velat ställa in visningen utan att ha haft ett skrivet kontrakt innan.

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Nissens
B Boende45 skrev:
Fult?

Säljarna kan vägra att sälja för mindre än 4 mkr, det bestämmer dom själva.

Själva budgivningen som ni har varit med i är inte bindande varken för säljare eller köpare. Se den som en prisindikation just den veckan då den genomfördes.

Säljarna har även sin fulla rätt att sälja till köpare som inte betalar/bjuder det högsta priset vid flera spekulanter.

Som säljare är man dessutom väldigt noga med att inte sälja till fel köpare, dvs en jobbig köpare som återkommer efter köpet med krav.
Javisst är det fult att inte sälja för det priset man annonserat huset för, i detta fallet till och med över det utannonserade priset. Lockpriser är inte tillåtet ens.

Att de inte skulle vilja sälja till TS är inte sant eftersom de erbjuder TS att köpa för ett ännu högre pris…

Ingenting är värt mer än vad någon vill betala för det, det bestämmer inte säljaren…

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.