Har installerat en Yale Doorman L3 . Det mesta verkar fungera men en grej får mig att bli orolig.
Tidigare hade jag två stycken V2N och jag vill minnas att när jag bytte batterierna på dessa så hoppade de igång av sig själva. Nu med L3 så måste jag aktivera låset med Master-kortet från utsidan för att det ska hoppa igång igen om jag drar ut ett batteri. Utan att göra detta så är låset helt dött och säger inget eller lyser inget.
Om man är hemma och batterierna tar slut så bör man ju kunna göra en manuell öppning, men vad händer om batterierna tar slut och man inte är hemma? Hoppar låset verkligen igång med 9v-batteriet utifrån? Har inget att testa med…
Verkar som att mitt Doorman L3 har gått i baklås så jag inte kan öppna dörren, hur jag än bär mig åt.
Har funkat problemfritt i över ett år. Installerade låset själv, men en låssmed var även här och trimmade in det i samband med att han fixade en annan dörr.
Idag fick jag varning om att det var dags för batteribyte (har gjort det en gång förut), så jag bytte batterierna efter att jag låst upp dörren (men med dörren stängd). Gick sen bra att låsa och jag tänkte inte mer på det. Några timmar senare när jag skulle gå ut gick det inte att låsa upp dörren (fick bara varningssljud) så jag fick använda nödupplåsningen. Försökte då upprepade gånger öppna/stänga och låsa/låsa upp, men detta hände varje gång. Gick inte att låsa upp normalt (fick inte heller "klickljudet" man skall få vid upplåsning) utan jag fick använda nödupplåsningen. Till slut hamnade jag dock i ett läge där det inte ens gick att låsa upp med nödupplåsningen, så nu är dörren helt omöjlig att låsa upp på något sätt, på såväl in- som utsidan, via app osv.
Har testat byta batterier igen, använda 9V-batteri från utsidan, använda resetknappen på utsidan, knacka på låset och rycka i dörren på olika sätt under tiden jag nödöppnar, men inget fungerar. Till slut gjorde jag en fabrikåterställning från appen, men det resulterade bara i att jag fick något felmeddelande som jag inte riktigt hörde "....JAM" och sedan "open door for configuration" eller nåt liknande, men det går ju inte att öppna dörren, så jag har helt kört fast.
En detalj i sammanhanget som ev. har betydelse var att när jag höll på att testa så råkade jag trycka ner spärren som sätter dörren i bortasäkert läge. Dock slutförde jag inte med att låsa med låsbrickan så läget blev aldrig aktiverat, men funderar på om detta kan ha gjort något mekaniskt som gjorde att även nödöppningen slutade fungera.
Skall testa imorgon om lite mer lirkande och bankande med gummiklubba hjälper eller om det kanske blir bättre vid annat klimat (det har varit sol och plusgrader mot dörren under dagen för att därefter ha blivit minusgrader). Eller någon som har någon annan idé innan jag får ringa låssmeden och betala vansinnigt många tusenlappar?
Det är ett klassiskt L3-problem. Vet du vilken hårdvaruversion du har?
Det är ett klassiskt L3-problem. Vet du vilken hårdvaruversion du har?
Det är den ej uppdaterade versionen. Köpte tre lås för 1,5 år sedan och av dessa var det ett som var av den äldre versionen, vilket nu också strular.
Hade kontakt med Yale-supporten idag och efter att ha testat allt möjligt och omöjligt var rekommendationen från dem att ta hit en låssmed och byta låset, men jag måste ta det via återförsäljaren. Var i kontakt med Bauhaus kundtjänst och efter lite byråkratiskt krångel blev det så att de ersätter mig med ett nytt lås samt kostnaden för låssmed som jag fixar själv. Fick tag på en låssmed som förhoppningsvis kommer imorgon, men låset var slut på lager, så jag har nu kommit hem efter att ha kört 13 mil ToR till ett annat Bauhaus-varuhus där det åtminstone gick att få tag på ett lås i fel färg, så låssmeden har något att byta till imorgon. Att vänta upp till fem dagar för att de skall skicka efter från huvudlagret var inte ett alternativ när min ytterdörr inte går att öppna. Jag har iaf blivit utlovad milersättning av Bauhaus.
Lite mycket besvär för vad som egentligen handlade om att byta några batterier, kan jag tycka.
Det är den ej uppdaterade versionen. Köpte tre lås för 1,5 år sedan och av dessa var det ett som var av den äldre versionen, vilket nu också strular.
Hade kontakt med Yale-supporten idag och efter att ha testat allt möjligt och omöjligt var rekommendationen från dem att ta hit en låssmed och byta låset, men jag måste ta det via återförsäljaren. Var i kontakt med Bauhaus kundtjänst och efter lite byråkratiskt krångel blev det så att de ersätter mig med ett nytt lås samt kostnaden för låssmed som jag fixar själv. Fick tag på en låssmed som förhoppningsvis kommer imorgon, men låset var slut på lager, så jag har nu kommit hem efter att ha kört 13 mil ToR till ett annat Bauhaus-varuhus där det åtminstone gick att få tag på ett lås i fel färg, så låssmeden har något att byta till imorgon. Att vänta upp till fem dagar för att de skall skicka efter från huvudlagret var inte ett alternativ när min ytterdörr inte går att öppna. Jag har iaf blivit utlovad milersättning av Bauhaus.
Lite mycket besvär för vad som egentligen handlade om att byta några batterier, kan jag tycka.
Tråkigt men det har varit en hel del problem med L3… :/ Jag monterade ett Nimly åt en bekant igår, kan varmt rekommendera. Fingeravtryck, tagg eller kod. Går att koppla upp mot app. Och kan använda standard Mifare Classic taggar, så slipper man köpa skitdyra taggar. Bra pris dessutom.
Allt löste sig till slut. Låssmeden var här och borrade upp låset och hade med sig ett nytt lås i rätt färg och med den uppdaterade hårdvaran. Sen åkte jag till det närmaste Bauhauset och lämnade tillbaka både låset jag köpte i fel färg och det gamla trasiga. Fick tillbaka pengarna för bägge låsen, kostnaden för låssmed och milersättning för alla resor.
Har installerat en Yale Doorman L3 . Det mesta verkar fungera men en grej får mig att bli orolig.
Tidigare hade jag två stycken V2N och jag vill minnas att när jag bytte batterierna på dessa så hoppade de igång av sig själva. Nu med L3 så måste jag aktivera låset med Master-kortet från utsidan för att det ska hoppa igång igen om jag drar ut ett batteri. Utan att göra detta så är låset helt dött och säger inget eller lyser inget.
Om man är hemma och batterierna tar slut så bör man ju kunna göra en manuell öppning, men vad händer om batterierna tar slut och man inte är hemma? Hoppar låset verkligen igång med 9v-batteriet utifrån? Har inget att testa med…
Jag bytte batterier i min L3 härom dagen och det var inga konstigheter, låset hoppade igång utan problem och anslöt igen till Yale Connect. Behövde inte göra något utan allt bara fungerade som vanligt.
Har nyligen flyttat och är intresserad av att installera en Yale doorman L3, har bytt låskista tidigare i annan bostad och instruktionsvideon för Yale verkar ju simpel att följa, men blev lite ställd av min dörkarm, vet inte om det kommer gå att montera att 1487 låsbleckpå den här dörrkarmen i metal? eller går det ändå kanske?
Sett en granne som har men inte fått kontakt med dom ännu så på något sätt ska det bäl gå att lösa men skulle helst göra det utan allt för mycket påverkan på dörrkarm/ram m.m.
Det låshuset kan du använda ihop med Yale Linus och passar i samma urtag så bara att byta.
Det korta svaret är för att uppfylla kraven enligt certifieringen av dörren.
Anledningen att de sätter in ett låshus med 360° 8765 är för att det tillsammans med runda dubbellåscylindrar uppfyller kl3 (Utan brevinkast i dörrbladet och samtliga fönster sittandes högre upp än 4m från marken eller annat ståplan så uppfylls även kl3 med en rund vredcylinder vilket syns på bilden du postade, om brevinkast finns i dörren bör det kompletteras med en postgate säkerhetsbrevlåda).
Att använda ett låshus för kl2 gör att säkerhetsdörren inte uppfyller sin maximala säkerhetsklassning även om dörren trots det lär vara jobbig att bryta upp samt att skillnaden inte syns från utsidan av dörren.
Här verkar det finnas gott om kunskap så jag provar med en följdfråga.
Har samma sits som den tidigare att det ju är lite struligt med 360-vred och Linus när det är svårt att få till disciplinen att aldrig använda nyckel hos hela familjen
Hos oss är det dock också så att vi har cylinder med sådant där "serviceläge", dvs där man kan dra ur nyckeln i 45 graders vinkel för att kunna ge föreningen access vid specifika tillfällen.
Har aldrig riktigt fattat hur 360-graders funkar och om den funktionen har med cylindern att göra eller låshuset, eller en kombination?
Så frågan är, kan man behålla funktionen för serviceläge och gamla cylindern men ändå byta till ett låshus med 90-graders låsning?
Jag skriver det här för att någon kanske hittar det här i sin felsökning. Jag installerade en Doorman idag men den låste inte även om allt satt rätt rent mekaniskt. Själva låscylindrarna gick rätt men de gav ett ljud om att något var fel, och dörren gick att öppna.
Felet var den vita kontakten som man sätter i kretskortet. Det ena stiftet var snett och gjorde att inte kontakten var i helt. Kontrollera att de verkligen sitter rätt och att alla stift är raka. Kan tycka att man kan använda enklare kontakter för "vanligt folk", blir lätt fel om man trycke i de där fel. Den här var begagnad och kanske monterad fler gånger.
Andra bra tips jag hittade var att det ska vara 3 mm mellan dörr och att du måste ändra på en Switch på kretskortet om du växlar mellan höger och vänster-fattning. En del hade också problem med att handtaget satt löst eller hängde med för mycket, det stör en sensor kanske. De drog då åt skruvarna som håller handtaget samtidigt som de höll upp handtaget lite.
En kort summering av dagens felsökning när låset inte vill låsa rätt.
Jag har två st Yale Doorman V2N som styrs med en klump från Verisure och tillhörande app. Bland annat automatisk låsning vissa tider eller manuellt över Wifi. Det här har tuggat på i flera år. Det ena låset har under våren fått ”övervakningsfel” och ingen kontakt / styrning med Verisure-appen. Det andra låset som är monterat i sämre mottagningsförhållande tuffar på och går att fjärrstyra / automatlåsa. Batteribyte på det strulande låset hjälper inte. Det struliga låset går dock bra att låsa/låsa upp manuellt vid dörren.
Några förslag på åtgärder? Verisure klumpen funkar ju eftersom den styr det andra låset. Båda låsen köpta samtidigt. Minst fem år gamla.
Jag har två st Yale Doorman V2N som styrs med en klump från Verisure och tillhörande app. Bland annat automatisk låsning vissa tider eller manuellt över Wifi. Det här har tuggat på i flera år. Det ena låset har under våren fått ”övervakningsfel” och ingen kontakt / styrning med Verisure-appen. Det andra låset som är monterat i sämre mottagningsförhållande tuffar på och går att fjärrstyra / automatlåsa. Batteribyte på det strulande låset hjälper inte. Det struliga låset går dock bra att låsa/låsa upp manuellt vid dörren.
Några förslag på åtgärder? Verisure klumpen funkar ju eftersom den styr det andra låset. Båda låsen köpta samtidigt. Minst fem år gamla.
Jag har inte verisure men en "klump" i väggen som förmedlar låsets uppkoppling mot internet. I perioder har jag väldiga problem med att jag tappar kontakten med internet. Jag har mindre än 2 meter mellan lås och klump och mindre än 2 meter mellan klump och router.
Det är väldigt störande när detta inte fungerar.
Oftast fungerar det om jag startar om klumpen, men det är inte så lätt att göra om jag inte är på plats.
Yales kundtjänst tycker jag är bedrövligt usla och det verkar inte som att de har en aning om hur deras produkter fungerar.
Jag hoppas att de får konkurrens av någon med liknande produkt snart, för yales kvalitet idag är långt under det önskvärda.