Byggahus.se
ricebridge ricebridge skrev:
Spänningen ja. Men kapaciteten är något helt annat. Mät strömstyrkan (A) och håll kvar mätaren ett tag så ser du hur snabbt denna dalar.
Hur skulle det gå till rent praktiskt menar du?

MultiMan
Genom att ansluta en förbrukare som en lampa eller större motstånd t ex? Problemet är väl att de flesta/många moderna batteripack är intelligenta och kräver kommunikation via separata pinnar med maskinen för att fungera.

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Genom att ansluta en förbrukare som en lampa eller större motstånd t ex? Problemet är väl att de flesta/många moderna batteripack är intelligenta och kräver kommunikation via separata pinnar med maskinen för att fungera.
Så rent praktisk är det inte helt enkelt. Och i den ekvationen måste du väl även mäta spänningen för att göra en relevant mätning? Så dubbla multimetrar. Och tidtagning också förstås för man vill väl ha effekten i Ah?

Det är inte enkelt att med hjälp av en multimeter avgöra konditionen på batterier, eller jo, om man förstår. Däremot enkelt att mäta EMK vilket de flesta klarar av men det säger ju noll och intet om batteriets kondition.

Ska man ändå använda en lampa är det enklare att spänningsmäta över den och med hjälp av resistansen och ohms lag räkna ut strömmen, U/R=I men det är ju inte rätt ändå

A Avarell_Dalton skrev:
Så rent praktisk är det inte helt enkelt. Och i den ekvationen måste du väl även mäta spänningen för att göra en relevant mätning? Så dubbla multimetrar. Och tidtagning också förstås för man vill väl ha effekten i Ah?

Det är inte enkelt att med hjälp av en multimeter avgöra konditionen på batterier, eller jo, om man förstår. Däremot enkelt att mäta EMK vilket de flesta klarar av men det säger ju noll och intet om batteriets kondition.

Ska man ändå använda en lampa är det enklare att spänningsmäta över den och med hjälp av resistansen och ohms lag räkna ut strömmen, U/R=I men det är ju inte rätt ändå
Så så, krångla nu inte till det… ;)
Naturligtvis kan man inte göra någon exakt mätning så, men det var heller inte det jag menade. Snarare handlade det om att få en uppfattning om batteriets kondition, och peka på att det kan ha uppnått full spänning utan att nödvändigtvis ha full effekt. Vilket är en naturlig åldersförändring under ett batteris livslängd.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Så så, krångla nu inte till det… ;)
Naturligtvis kan man inte göra någon exakt mätning så, men det var heller inte det jag menade. Snarare handlade det om att få en uppfattning om batteriets kondition, och peka på att det kan ha uppnått full spänning utan att nödvändigtvis ha full effekt. Vilket är en naturlig åldersförändring under ett batteris livslängd.
När jag tänker på det, man kan ta de längsta skruvarna man har och se hur många man kan dra i i en huggkubbe eller liknande, sen kan man ta ett beslut utifrån det. En eller få skruv, duger det åt mig? Det är ett bra test för att se batteriets kondition

Tldr

Först och främst skulle jag inte lägga en millisekund på de batterierna, de är tio år gamla så jag delar din slutsats att de är slut. Risken är att om man köper ett batteri så visar det sig att det finns fel även på maskinen så det kan bli pengar i sjön så att säga. När jag jobbade med reparationer av konsumentelektronik var vi enligt lag skyldiga att avråda från reparation om kostnaden uppgick till mer än halva varans värde, det där kan ha ändrats sen dess men det är en bra tumregel hur som helst. En 10 år gammal skruvdragare har i bästa fall affektionsvärde, batterierna nästan så att man borde betala för att ha dem kvar

Till det du skrev. Att mäta strömstyrka för att se ett batteris kondition bara sådär, det är ju bara fel, det funkar inte så (för en lekman). Lika tokigt som att koka pasta utan vatten för att se koktiden, inga jämförelser förutom att det inte är genomförbart (för en lekman).

Å jag som hade gett mig postförbud, nu blir det en månad till...

battrier kan ha full laddning men ingen "umpf" se det som ett bilbatteri när du vrider på nyckeln kl07.01 måndamorgon i januari försenda till jobbet och skall lämna ungen på dagis efter jultiden

Och en skruvdragare blir inte seg av att ligga och samla damm visserligen om den ligger ute i sjömiljö kan det blir lite rost och moijs..

men batterier är känsliga fast du har dem fullladdade och inte använder dem så bör man minst 1-2gng månanden sätt dom på laddning för att hålla någorlunda normal liv i dem..

När batteripackarna åldras så är det vanligtvis så att någon enskild cell blir dålig. Helst ska man inte alls ladda cellerna seriekopplade som man oftast gör, utan var och en separat. Det är alltid lite variation på cellerna och någon dör förstås först. Har man då en sådan död (eller dålig, på väg att dö) i en batteripack så kommer den att försämra prestanda avsevärt. Ta isär en misstänkt batteripack och mät spänningen över varje enskild cell - det är inte ovanligt att någon avviker en hel i spänning från kompisarna.

Tyvärr är det ofta svårt att ta isär ett batteripack utan att förstöra det, ibland får man limma ihop det. Det är nog också tveksamt om det är meningsfullt att byta ut en enskild cell i en gammal batteripack, sannolikt är resten på väg att ge upp. Jag har gjort det en gång, blev som nytt men varade kanske ett år innan någon annan cell blev dålig.

Jag lyckades renovera batteriet till en Hilti men det var ganska pyssligt eftersom cellerna är byggda i tre dimensioner inne i batteriet för att utnyttja utrymmet. Med ett gäng nya NiMh-celler blev det dessutom mycket högre kapacitet än tidigare.

Patrik V.
JEGS JEGS skrev:
De indikerar på att de är fulladdade. Kan det indikeras fel? Jag får helt enkelt försöka mäta spänningen i dem då. Vad ska voltmetern stå på? EDIT: Det landar på 19,58 V. Fullt tycker jag. Då har vi iaf eliminerat den osäkerhetskällan.:cool:
20.7V brukar DeWalt 18V ligga på när de är fulladdade. 19.58 tyder på att du behöver köpa en ny maskin, eller en begagnad borstlös med batterier. Du kommer att bli förvånad över hur mkt som har hänt på området, sedan din var i ropet.

• Gilla
JEGS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.