Hej på er där ute!
Har två... nej tre skruvdragare men Black & Decker'n räknas inte...
Milwaukeen har två trötta batt så det är som det är; bara till o köpa nya. (suck) men min lilla smidiga DeWalt DC722 har blivit senil. Båda batt laddar fullt men det snurrar ett varv sen lägger den av som om det vore urladdat. Den har legat oanvänd drygt 1 år. Var det förödande för den? Är kolet slut? En bättre beg går på ett par hundra på Tradera men om det är kolet så kan jag nog lösa det själv. Har inte öppnat upp den än; tänkte bara slänga ut en snabb fråga här först o höra vad det skulle kunna vara. Har bytt kolet på en torktumlare en gång så det skulle nog gå på denna också... (skryt-skryt)
Vad tror ni? Är DeWalten kass?
Om det skulle var kolen så är det ju en enklast om du tittar efter själv först innan vi börjar killgissa.
Brukar ju vara en plastskruv på var sida och sen är de ute
Vad är det för typ av batteri till BD-dragaren? Inget litiumbatteri om den är äldre? NiCd batterier tycker inte om att bli liggande oladdade någon längre tid även NiMh kan bli påverkade om man inre sköter om dem.
Om det skulle var kolen så är det ju en enklast om du tittar efter själv först innan vi börjar killgissa.
Brukar ju vara en plastskruv på var sida och sen är de ute
Ja, jag gjorde bedömningen att innan jag hittar en kväll att sitta med den isärskruvad och meka så får jag säkert några infallsvinklar på problemet här redan inom 24 h. Hoppas det är kolen som är slut. Men det är egentligen högst osannolikt då den verkligen inte är utsliten maskinen. Men jag ska öppna den snart.
Vad är det för typ av batteri till BD-dragaren? Inget litiumbatteri om den är äldre? NiCd batterier tycker inte om att bli liggande oladdade någon längre tid även NiMh kan bli påverkade om man inre sköter om dem.
Den gamla leksaksmaskinen är någonstans ute i lagårn eller på vinden i en flyttlåda. Ingen aning om vad det är för batt. Men DeWalten och Milwaukeen har båda 18V Lithium-Ion.
De indikerar på att de är fulladdade. Kan det indikeras fel? Jag får helt enkelt försöka mäta spänningen i dem då. Vad ska voltmetern stå på? EDIT: Det landar på 19,58 V. Fullt tycker jag. Då har vi iaf eliminerat den osäkerhetskällan.
De indikerar på att de är fulladdade. Kan det indikeras fel? Jag får helt enkelt försöka mäta spänningen i dem då. Vad ska voltmetern stå på? EDIT: Det landar på 19,58 V. Fullt tycker jag. Då har vi iaf eliminerat den osäkerhetskällan.
Spänningen ja. Men kapaciteten är något helt annat. Mät strömstyrkan (A) och håll kvar mätaren ett tag så ser du hur snabbt denna dalar.
Skulle gissa på att batteriet är trött. Är kolen slut så brukar den oftast inte gå alls, bara om man skakar eller slår på den. Men annars så skulle jag kolla rotorn och magneten i motorn, nr 3 & 4 på sprängskissen. Rotorn kan vara bränd, brukar lukta illa då. Magneten kan ha tappat lite av sin kraft. Kanske lite svårt att avgöra om man inte har nån bra att jämföra med eller vet hur den ska kännas.
@JEGS
Batterier kan bara genomgå ett visst antal laddningscykler innan de tappar laddkapacitet. Det innebär att de sedan laddas till toppen av SIN kapacitet men de blir inte fulladdade jämfört med ett nytt batteri men de laddas; spänningen är fortfarande 18V annars hade maskinen inte snurrat men batteriet är alltså inte fulladdat i praktiken.
Gillar du att pyssla kan man eventuellt byta battericellerna i batteriet och återställa funktionen.
//Ronnie
Det ryker ock luktar bränt om man lyckas köra några s. Det är något fel med motorn verkar det som. Den är dock relativt sparsamt använd; någon gång per år. Batterierna är friska tror jag även om de är minst 10 år gamla, japp, original båda två. Lyckas inte ta reda på (A) med min voltmeter även om man kan vrida till olika lägen på "A-skalan". Ska öppna upp åbäket och titta vid tillfälle. Tack för sprängskissen Toye_.