Byggahus.se
P
Be grannen plantera ett nytt äppelträd på en plats med mera sol!

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Mats Grönvik Mats Grönvik skrev:
Lönnar är känsliga för kraftiga beskärningar och blöder väldigt mycket. Deras sav är söt och gör att svamp växer bra där. För trädets skull är en kraftig beskärning av toppen därför mycket olämplig. Trädets naturliga växtsätt kommer att förvanskas och det kommer antagligen svar med att bryta många nya grenar som snart fyller ut den borttagna toppens plats. Ditt träds livslängd minskar då du får stora öppningar där svamp och andra sjukdommar kan få fäste. Om du ändå vill vara hänsynsfull mot din granne och ändå beskära trädet ska du låta en certifierad arborist ta hand om beskärningen, är mitt råd.
Tror du att lönnen har läst samma bok som du?
Jag tror inte att den dör många år tidigare för att man gallrar den hårt. Den blir kanske inte lika vacker, men att den skulle dö? Låter lite väl. Nu är jag ingen expert, men naturen har en förmåga att överleva mer än vad experterna säger.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C Cecilia Möller skrev:
Lönn ska inte hamlas eller toppbeskäras, lönn blöder också en hel del vid sådan klumpig behandling, det är stympning och ger på lite längre sikt ett träd som dör. Det är lind och pil som tål kraftig beskärning.
Tillhör du samma gäng som säger att man inte kan klippa en tuja?

När det gäller tujor har jag grannens tuja som vittne. jag har brutit av toppen, klippt den både sidor och topp. Den växer ändå... tror det är ganska många som klipper sin tuja då och då.

Jag förstår verkligen.din granne. Så små tomter och ett jätteträd som skuggar och släpper massa löv. I min värld är det fel tomt för ett så stort träd. Man kan plantera ett nytt fint och lite mindre träd istället som inte påverkar omgivande tomter. Det skulle vara hänsynsfullt. Det kanske är fler grannar som störs av trädet och kan tänka sig att medfinansieria att trädet tas ner.
Hänsyn och grannsämja är viktigt!
Lycka till!

• Gilla
kentauren och 4 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
S SOLSOL skrev:
Hänsyn och grannsämja är viktigt!
Ja och det gäller åt båda hållen.

Minnie

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Lönnar tål hamling och kraftig beskärning. Det är alltså inte alls dumt att beskära kraftigt ganska regelbundet, så att du får den effekt du önskar samtidigt som grannen slipper störas.

Bifogar bild på några lönnar som behandlas regelbundet på det sättet, på Mörmovägen i Skoghall. Hade tänkt skicka från kommunhuset i Munkfors också, men googlebilen hade visst inte kört förbi där.
[bild]
Dessa lönnar har hårdbeskurits sedan de var ungträd. Att ge sig på ett uppvuxet träd och hårdbeskära blir aldrig bra! 1) du får stora snittytor som blir ingång till röta och diverse svampsjukdomar. 2) till skillnad från lind och pil så bildar en hamlad lönn inte någon tät, bullig krona utan blir spretig med långa grova grenar, och sedan är du fast i att upprepa beskärningen vart 3-5 år. 3) om du ovarsamt toppar en uppvuxen lönn triggar du igång tillväxten så att du får en krona som är både bredare och högre än den skulle varit om annars. 4) en arborist kan göra en varsam beskärning för att ta ner kronans volym, men räkna då med att det måste upprepas om några år.

ps Lönnen är en ”blödare”. Saven stiger tidigt, så ska man skära i lönn ska det helst ske på höst eller vinter.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Bengtus skrev:
Har två lönnar (tysklönnar) på min tomt. Är nog uppemot 20 m höga. Kontaktade arborister för ett år sedan då jag ville ta bort den översta tredjedelen av träden för att få mer sol på egna uteplatsen. Blev avrådd av alla jag kontaktade (minst 3 st). En ville inte befatta sig med jobbet då det inte var bra för trädet. Två andra tyckte det var ok att ta max 2 meter och eventuellt glesa ut grenverket något. Tror det handlade mycket om trädens välmående men också om att den naturliga formen skulle försvinna. Det slutade med att vi tog bort ca 2 m. Tyvärr räckte det inte för att slippa skugga på uteplatsen... Ska tillägga att vi ogärna vill fälla träden då vi tycker de tillför en härlig lummighet och dessutom brukar vara boplats för koltrastar och blåmesar i holkarna. Bilden visar träden före beskärning.
mycket kloka arborister! Kan intyga att de har rätt eftersom jag själv har lönnar som tidigare ägare beskurit.

sedan är just tysklönn inte så kul eftersom dom sprider så himlans mycket frön. Har för mig att det t o m varit på tal att klassa dom som invasiva av den anledningen…. Men vackra träd är de!

• Gilla
yonna
  • Laddar…
L looserskin skrev:
Edit: bild på min lönn och grannens äppelträd. Hur lång tid per dag som mitt träd rent faktiskt skuggar hans vet jag faktiskt inte, men ska försöka hålla koll på det i sommar.
[bild]
din granne är uppenbarligen en nolla vad gäller fruktträdsbeskärning. Om han får för lite frukt så är en god början att han tar hjälp av ett proffs.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
L looserskin skrev:
Edit: bild på min lönn och grannens äppelträd. Hur lång tid per dag som mitt träd rent faktiskt skuggar hans vet jag faktiskt inte, men ska försöka hålla koll på det i sommar.
[bild]
när jag ser bilden tänker jag såhär. Låt trädet stå tills vidare. Plantera ett träd längre in på din tomt. Välj ett som naturligt växande inte blir sådär jättestort! Förr eller senare kommer du behöva ta ner lönnen eftersom den växer i tomtgräns och grannar har rätt att kapa allt som sticker in på deras tomt. Skjut på det så länge du kan! Kolla med din kommun om man behöver tillstånd för att ta ner stora träd, det kan nämligen vara så.

Redigerat:
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Nissens
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Ja och det gäller åt båda hållen.

Minnie
Ja, denna gången kanske TS gör något för grannen, nästa gång kanske grannen gör något för TS. Så visst går det åt båda hållen. :)

• Gilla
Villaväg och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
Nissens Nissens skrev:
Ja, denna gången kanske TS gör något för grannen, nästa gång kanske grannen gör något för TS. Så visst går det åt båda hållen. :)
Förhoppningsvis. Eller också får grannen blodad tand.:devilish:

Minnie

• Haha
Håkan V
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Förhoppningsvis. Eller också får grannen blodad tand.:devilish:

Minnie
Tyvärr fins det mycket revirtänkande i vårt samhälle. Skapar onödiga konflikter och tar mycket energi. De bästa grannarna har ofta ett leende i ansiktet när man möts och ofta tid att växla några ord.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Opopulär åsikt: Om man inte kan acceptera att grannen har träd på sin tomt så bosätter man sig lämpligen på en plats utan (nära) grannar. Har aldrig förstått mig på dem som förväntar sig eller kräver att grannen ska ta ner träd för att få bättre sjöutsikt, slippa skugga, slippa löv på gräsmattan o s v.

• Gilla
Mnbvcxz och 7 till
  • Laddar…
L looserskin skrev:
Jag får lite olika bud här gällande hur bra det är för lönnen. Och så är det förstås en kostnadsfråga också. Så det är väl det som talar emot i så fall.
Du ska inte betala utan det är grannen och tycker han att kostnaden överstiger värdet av den ökade fruktmängden så kommer han/hon troligen att tacka nej

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.