Byggahus.se
M maria01 skrev:
bara köpa såna här

[länk]
Nej, på Euro-kontakter så kan det leda till dålig kontakt och glapp.

• Gilla
HusMosen och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, på Euro-kontakter så kan det leda till dålig kontakt och glapp.
ja men det skydar från barn

• Haha
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Bättre att köpa rena petekydd.

• Gilla
HusMosen och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bättre att köpa rena petekydd.
svårt att använda utaget då

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
skyddar barn, är ju inte något nytt preventivmedel :)

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
svårt att använda utaget då
Nja, man tar ut dem när man skall använda uttaget.

• Gilla
HusMosen och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, man tar ut dem när man skall använda uttaget.
då är dom andra bättre som bara trycker in

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
då är dom andra bättre som bara trycker in
Det stora bekymret med dem är att stickproppar och uttag är designade utifrån varandra, genom att du grundar på uttaget med flera millimeter så är det risk för att man inte får bra kontakt mellan stickpropp och uttag, detta gör att man får en risk för överhettning (beroende på apparat) och i värsta fall brand.

• Gilla
Patrik V. och 6 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
har åkt på denna besiktningsnmärkning själv, men inte på senaste åren, står det inget om detta i el AMA?
Kanske ändrat numera tänker jag.

Som sagt, bara för att man får en anmärkning betyder ju inte det att besiktningsförättaren hade rätt, men blir ju onödigt käftande när man kan klippa bort strips på 5 sekunder framför honom..
Delar av den bedömning du kanske råkade ut för finns i riktlinjer för besiktningsingenjörer under EN dvs revisionsbesiktningar utgående från försäkringskrav. Det är ingen myt och det som togs upp tidigare av useless har inget eller lite med det att göra. Sen länge finns inga detaljerade regelverk som tidigare kunde användas mot de mytiska fallen. Även då inget som i modern tid hindrar att fästa en lampsladd ut i tak eller utmed lister osv eller till någon grendosa som i övrigt inte syftar till att ersätta en fast installation med fel material det är där man kan lägga bedömningsgränserna.

• Gilla
HusMosen och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det stora bekymret med dem är att stickproppar och uttag är designade utifrån varandra, genom att du grundar på uttaget med flera millimeter så är det risk för att man inte får bra kontakt mellan stickpropp och uttag, detta gör att man får en risk för överhettning (beroende på apparat) och i värsta fall brand.
tror du inte eu hade klassat dom då om skulle skapa en brand

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
tror du inte eu hade klassat dom då om skulle skapa en brand
Nej, det tror jag inte. Lika lite som EU bryr sig om glasspinnar ur ett brandsäkerhetsperspektiv.

• Gilla
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Bild tre.
Euro-kontakten till verkar vara en home-made specialare!

Som om nån klippt av sladden vid kontakten, bänat sönder avlastningen och därefter borrat ur resterna av kablarna.
Troligtvis ryckt ur kontakstiften.
Hur den kortade sladdens två kablar sen fästs vid kontakstiften vete gudarna. Kanske ligger löst i pressade.

Jag skulle nog skrota denna kabel, men ändå testa att dra ur stiften med en tång, för att kanske få än en bekräftelse på eländet.

Surprice, surprice...

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Bild tre.
Euro-kontakten till verkar vara en home-made specialare!

Som om nån klippt av sladden vid kontakten, bänat sönder avlastningen och därefter borrat ur resterna av kablarna.
Troligtvis ryckt ur kontakstiften.
Hur den kortade sladdens två kablar sen fästs vid kontakstiften vete gudarna. Kanske ligger löst i pressade.

Jag skulle nog skrota denna kabel, men ändå testa att dra ur stiften med en tång.
Surprice, surprice...
Plasten i dragavlastningen har nog bara spruckit pga att den har legat i spänn. Har sett det där förr när kablar åldrats.

• Gilla
HusMosen och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Delar av den bedömning du kanske råkade ut för finns i riktlinjer för besiktningsingenjörer under EN dvs revisionsbesiktningar utgående från försäkringskrav. Det är ingen myt och det som togs upp tidigare av useless har inget eller lite med det att göra. Sen länge finns inga detaljerade regelverk som tidigare kunde användas mot de mytiska fallen. Även då inget som i modern tid hindrar att fästa en lampsladd ut i tak eller utmed lister osv eller till någon grendosa som i övrigt inte syftar till att ersätta en fast installation med fel material det är där man kan lägga bedömningsgränserna.
Så med detta sagt är att ansluta ex ett expansionskärl 3x10A via gummikabel, och att klamra denna mot en vägg från säkerhetsbrytare ok?
Tänker att exemplen skiljer sig, men inte premissen om vad som krävs.

Motsätter inte dina argument alls, bara undrande, så man själv har koll.
Jag installerar ej själv, har bara fått hantera anmärkningar inom El i styr.

• Gilla
HusMosen
  • Laddar…
T
H HusMosen skrev:
Hej!

Vi har nyss flyttat in i hus från 40-talet där elen är gjord allt eftersom. De flesta rum saknar jord förutom kök samt ett vardagsrum med blandat..

Förra ägaren har dragit mycket själv i egna lösningar. Jag kan inte alla termer men han har kopplat grenar i grenar som om det vore nya uttag samt en massa strömbrytare på detta. Allt på väggar, genom tak och skåp.

Nu har jag fått hit en elektriker som satte in JFB iallafall. Vi har en tvååring så säkerhet är prio 1.

Min fråga: Är detta farlig el eller bara rätt så ful? Vi har tagit in offert om att dra om all el plus jord. Ta bort hans hemmafix och återställa original. Ungen kryper ständigt mot alla uttag och jag blir lite skraj. Men vi har tyvärr en ansträngd budget så vi undviker att göra sånt som vi inte "måste" just nu.

Tack på förhand!
Det där behöver inte bli så dyrt om du nöjer dig med att återsällta. Att dra om all el i huset känns överdrivet (om du nu inte har dom pengerna som jag förstår det)

Bild 1, låt elektrikern ta bort allt skit och sen sätter han ett infällt uttag istället för doslocket (troligen såg det ut så innan).

Bild 2, följ kabel till det grenuttaget så får elektrikern koppla bort den. Sen är det bara för dig att riva bort.

Bild 3, koppla ur "splittern"/grenuttaget och sen demontera kablaget (om dom nu inte behövs). Låt eketrikern kontrollera så att det står rätt till med uttaget, kanske tom byta uttag och sätta ett infällt (om möjligt) istället för doslocket.

Bild 4 (den med vattenkranen), demontera alla grenuttag och låt elektrikern sätta dit några "riktiga" som är lämpliga för utrymmet (om du nu behöver el där). Sen ta bort alla uttag som du inte behöver där och låt elektrikern kontrollera dosan.

Att göra dom grejerna skulle förbättra avsevärt (förutsatt att det går). Skulle troligen heller inte ta mer än någon dag att lösa för en elektriker, förutsatt att denne inte stöter på patrull... ...

• Gilla
Mikael Ströms och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.